2023-11-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Jag tror inte den röda plastbiten har något med saken att göra. Verkar omöjlig att flytta på enligt bilden. Kika som nämnts tidigare om det finns någon mer spärr.. Hur låste du upp fönstret från början?
Enligt fönstrets handbok är det den röda spärren man ska trycka på för att öppna låningen i putsläget, se min länk, Den gula vridspärren verkar också ha något med saken att göra i samma moment, oklart vad för mig.
Citera
2023-11-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Enligt fönstrets handbok är det den röda spärren man ska trycka på för att öppna låningen i putsläget, se min länk, Den gula vridspärren verkar också ha något med saken att göra i samma moment, oklart vad för mig.

Enligt TS så har den röda spärren ingen fjädring och om man tittar på animeringen så ska den ju fjädras tillbaka (alla vridfönster jag öppnat fungerar spärren likadant på så inget konstigt)

så man undrar ju om det inte kan vara något vajsing med den röda spärren då trots allt.. om TS trycker på den och den fastnar i det läget

Hade jag vart TS hade jag nog flyttat fönstret fram å tillbaka vid läget där det tar stopp och försöker ta mig förbi det stoppet genom att röra spärren fram å tillbaka medan man försöker pressa förbi stoppet

lite som när man dyrkar ett lås, man har hela tiden svag press på att vrida om låset samtidigt som man dyrkar det så när det är färdigdyrkat så vrids låset om direkt
Citera
2023-11-04, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Den gula kan behöva justeras med en mejsel, lite lite
Citera
2023-11-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Enligt TS så har den röda spärren ingen fjädring och om man tittar på animeringen så ska den ju fjädras tillbaka (alla vridfönster jag öppnat fungerar spärren likadant på så inget konstigt)

så man undrar ju om det inte kan vara något vajsing med den röda spärren då trots allt.. om TS trycker på den och den fastnar i det läget

Hade jag vart TS hade jag nog flyttat fönstret fram å tillbaka vid läget där det tar stopp och försöker ta mig förbi det stoppet genom att röra spärren fram å tillbaka medan man försöker pressa förbi stoppet

lite som när man dyrkar ett lås, man har hela tiden svag press på att vrida om låset samtidigt som man dyrkar det så när det är färdigdyrkat så vrids låset om direkt
Det kan ju vara så att någon liten fjädrande komponent i den röda spärren har lossnat så att den inte hakar ur låsningen som klickade i när TS roterade fönstret i putsläge. Då är frågan: går det att lossa den röda låshaken på något sätt? Det måste ju dölja sig en hake med låsholk därunder?
Citera
2023-11-04, 19:16
Medlem
Citat:
Men du måste ha tryckt den röda spärren framåt för att kunna vända runt fönstret i första läget väl?

Nej jag har inte rört spärren. Den kommer jag ju inte åt när fönstret är stängt.

Jag trycker in spärrarna på vardera sida av handtaget och vrider hantaget till mitten - då hoppar den över 10 cm läget som den annars låser vid (vädringsläge) och fönstret går att tippa över. Det är något med den här spärren vid 10 cm (cirka)
Citera
2023-11-04, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeroyJ
Nej jag har inte rört spärren. Den kommer jag ju inte åt när fönstret är stängt.

Jag trycker in spärrarna på vardera sida av handtaget och vrider hantaget till mitten - då hoppar den över 10 cm läget som den annars låser vid (vädringsläge) och fönstret går att tippa över. Det är något med den här spärren vid 10 cm (cirka)
Vädringsspärren
Citera
2023-11-04, 19:18
Medlem
Citat:

Är det inte bara en dämpare som tar emot för att den inte ska svinga runt? Ge lite kraft och pressa den vidare förbi 10 cm.
Citera
2023-11-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ok det låter rimligt. Hur kan jag göra för att få det rätt?

Den röda spärren gör liksom varken till eller från - jag kan flytta den inåt och utåt och låta den vara mitemellan men det påverkar i nuläget ingenting.

Skulle försöka bända den inåt försiktigt med en mejsel eller ett litet koben. Lägg något emellan för att skydda fönsterbågen.
Citera
2023-11-04, 19:20
Medlem
Citat:

Jo men det var det jag menade. Att för att ta dig förbi vädringsläget så behöver du trycka fram den röda spärren för att kunna fortsätta vända runt fönstret hela vägen. Detta gjorde du när du öppnade va? För det ska ju inte gå annars, och om det gick så lär ju något definitivt vara trasigt
Citera
2023-11-04, 19:20
Medlem
Bor du I hyresrätt eller bostadsrätt? De flesta fastighetsägare har en fastigjetsjour man kan ringa utanför kontorstid.
Citera
2023-11-04, 19:28
Medlem
https://ibb.co/gWpgSdZ

Detta är vad man ska gå på, men finns det något i instruktionen man kan missa? Den röda flärpen används väl för att trycka till en låsanordning längre ut?
Citera
2023-11-04, 19:30
Medlem
Citat:
Jo men det var det jag menade. Att för att ta dig förbi vädringsläget så behöver du trycka fram den röda spärren för att kunna fortsätta vända runt fönstret hela vägen. Detta gjorde du när du öppnade va? För det ska ju inte gå annars, och om det gick så lär ju något definitivt vara trasigt

Jag vill återigen vara tydlig att den röda spärren kommer man inte åt när fönstret är i rätt läge alltså inte ut och in, man använder handtaget - här är bild utifrån https://ibb.co/5Ykjcc5 - du ser att hantaget är upprätt.

Den röda spärren har aldrig varit en fråga förrän idag. Jag har vänt fönstret utan att det har låst sig och tillbaka igen.
Min fundering är om handtaget kan ställa till det - om det är snett och trycker till något på vänster sida där det inte sitter en spärr. Är det värt att ta en sopborste och försöka trycka till det? Jag är lite höjdrädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in