2023-11-04, 00:15
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Det var ju bara en notis i tidningen, men derbyna mellan ÖIS och blåvitt var ju fotbollens största ett tag. Ser inte varför det inte skulle kunna bli så igen.

Trots att man ser framemot "arbetarderbyt" mot gais så måste man inse att det finns större matcher i svensk fotboll.

ÖIS-jävlar, gör er grej. Brotta er upp på 500 meters fristil eller vad som helst. Låt oss inte bara vara hängandes med ett trött blåvitt och ett lallandes gais.

Ja, Ifk mot Öjs 1959 i Allsvenskan är toppnoteringen i svensk fotboll. Tvåa är GAIS mot Ifk 1976 (i andraserien). I senaste hemmamatchen mot Trelleborg skrapade de ihop 1217 åskådare. Jag ser inte att det skulle kunna bli så att derbyna mellan Öis och Ifk skulle kunna bli "fotbollens största" igen inom en överskådlig framtid.
Citera
2023-11-04, 00:22
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Ja, Ifk mot Öjs 1959 i Allsvenskan är toppnoteringen i svensk fotboll. Tvåa är GAIS mot Ifk 1976 (i andraserien). I senaste hemmamatchen mot Trelleborg skrapade de ihop 1217 åskådare. Jag ser inte att det skulle kunna bli så att derbyna mellan Öis och Ifk skulle kunna bli "fotbollens största" igen inom en överskådlig framtid.
Så är det säkert med "gamla gamla" rekord, men även på tiden med fotbollens moderna boom så lockade ÖIS-Blåvitt stora publikskaror, tänker på då Råsundaderbyn drog 25-30k och göteborgsderbyn 40k på Nya Ullevi.

Ser ingen anledning att skratta åt ÖIS:s förfall, medan storklubben IFK Gbg kippar efter andan i högsta divisionen som fallet varit i år.

Är man nationens största kommun och gör anspråk på att vara en stad så bör fotbollen agera därefter. Därför kul med gais upp, men trist med ÖIS ned.

2024 blir intressant och då menar jag inte för Utsikten.
Citera
2023-11-04, 13:35
Medlem
kubuns avatar
Öster tar chansen i snöyran! 2-0 nu via en hörna med passiv häpen målvakt och Helsingborg tar också chansen på varmare breddgrad. En tokgalen bjudning av keepern gav 2-0.

....och bottenlaget Örgryte spelar ut serievinnaren VSK och tar ledningen efter ett snyggt ensamnummer av ett siriuslån
Senast redigerad av kubun 2023-11-04 kl. 14:07.
Citera
2023-11-04, 14:53
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Öster tar chansen i snöyran! 2-0 nu via en hörna med passiv häpen målvakt och Helsingborg tar också chansen på varmare breddgrad. En tokgalen bjudning av keepern gav 2-0.

....och bottenlaget Örgryte spelar ut serievinnaren VSK och tar ledningen efter ett snyggt ensamnummer av ett siriuslån

Att vi skulle slå Brage var jag till 100 procent lugn med så det känns skönt. Om resultaten går vår väg imorgon kan direkt nedflyttning vara ett minne blott.
Örgrytes har chansen fortfarande. Otroligt.

Skönt att Öster vann oxå!
Citera
2023-11-04, 14:55
Avslutad
Undrar om ÖIS är nöjda över att VSK blev klara för allsvenskan innan deras möte?

Och undrar om Utsikten hoppas att GAIS blir klara imorgon? Annars finns det inte en chans att dom slår GAIS i sista omgången och då lär Öster ta kvalplatsen.
Senast redigerad av trazke 2023-11-04 kl. 15:10.
Citera
2023-11-04, 14:59
Medlem
preben12s avatar
Öster lyckas till slut vinna idag igen efter att ha gjort det onödigt spännande sista tio. Nu har man i alla fall gjort vad man kunnat efter förlusten mot Utsikten.

Inför sista omgången är det följande som gäller i kampen om kvalplatsen:

Utsikten vinner mot GAIS--> Inget Öster kan göra.

Utsikten spelar oavgjort mot GAIS--> Öster måste vinna mot Sundsvall.

Utsikten förlorar mot GAIS--> Det räcker med kryss för Öster då man har bättre målskillnad än Utsikten.

Öster får även hoppas på att J-Södra kan sprattla till och vinna mot GAIS imorgon så att GAIS faktiskt behöver ta poäng mot Utsikten för att säkra direktplatsen.
Citera
2023-11-04, 15:01
Medlem
BarryHatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Att vi skulle slå Brage var jag till 100 procent lugn med så det känns skönt. Om resultaten går vår väg imorgon kan direkt nedflyttning vara ett minne blott.
Örgrytes har chansen fortfarande. Otroligt.

Skönt att Öster vann oxå!
Jag hade inte heller några förhoppningar att Brage skulle ta poäng idag, vi verkar ha checkat ut totalt. Jag är dock riktigt glad över tabelläget och att vi kan kosta på oss att spela uselt utan att det spelar någon roll längre. Mina nerver har testats nog för i år.
Citera
2023-11-04, 15:05
Medlem
Skönt för ÖIS efter en så knackig säsong, att man får lite hjälp av spelschemat under slutspurten. Kan faktiskt rädda dem, otroligt nog.
Citera
2023-11-04, 15:27
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Undrar om ÖIS är nöjda över att VSK blev klara för allsvenskan innan deras möte?

Och undrar om Utsikten hoppas att GAIS blir klara imorgon? Annars finns det inte en chans att dom slår GAIS i sista omgången och då lär Öster ta kvalplatsen.

Idag var det trazke-Pontus Dahbo som möttes. Zenith-Jonsered. Dahbos Jonsered gick segrande ur det mötet.

F.ö så kan nog Öis mycket väl klara sig trots deras skit-säsong.
Citera
2023-11-04, 15:36
Medlem
BarryHatters avatar
Sandvikens IF är i praktiken klara för Superettan 2024 efter 1-1 borta mot Stockholm Internazionale.
Citera
2023-11-04, 15:36
Medlem
baggebo1s avatar
Mardrömsdag för J-Södra idag och nu ser Örebro ut att vinna också. Så ska de försöka slå ett GAIS som kan säkra Allsvenskan. Tufft.
Citera
2023-11-04, 15:40
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHatter
Sandvikens IF är i praktiken klara för Superettan 2024 efter 1-1 borta mot Stockholm Internazionale.

Stort grattis Sandviken, igår var det Oddevold, idag var det Sandviken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in