Citat:
Ursprungligen postat av
Airwave92
Jag känner folk som har blivit beroende av alkohol just pga av deras föräldrar är, beror detta på gener?
Jag själv har aldrig känns ett psykiskt sug efter starksprit eller liknande, och då dricker jag mycket, vi snackar genomsnitt 4-5 starköl 0.5 liters på 7.5 % om dagen, tillägger att jag gärna blandat detta med en flaska vin
Jag känner dock att jag kan sluta när som helst, har kännt av fysisk abstinens några gånger i form av frossa, svettningar, panikkänsla i kroppen, men detta går över och går att härda ut inom några dagar eller max en vecka
Men för andra är det 10 ggr värre. Är det gener det handlar om? Individuellt?
Du vet ju inte att de folk du känner blev beroende av alkoholen just pga. deras föräldrar var alkoholister. Jag känner många som har alkoholister som föräldrar som INTE är alkoholister.
Du måste lära dig att anekdotiska bevis är värdelösa.
Orsak, samverkan, samband är också ganska viktigt om man ska dra några slutsatser utifrån det man ser.
Med det sagt så tror jag att det är bevisat att barn till alkoholister har större chans att bli alkoholister. Sen om det är ett genetiskt eller socialt arv har jag ingen aning om. (Och jag kan ha fel även om beviset)