2023-11-02, 00:42
Medlem
Airwave92s avatar
Jag känner folk som har blivit beroende av alkohol just pga av deras föräldrar är, beror detta på gener?

Jag själv har aldrig känns ett psykiskt sug efter starksprit eller liknande, och då dricker jag mycket, vi snackar genomsnitt 4-5 starköl 0.5 liters på 7.5 % om dagen, tillägger att jag gärna blandat detta med en flaska vin

Jag känner dock att jag kan sluta när som helst, har kännt av fysisk abstinens några gånger i form av frossa, svettningar, panikkänsla i kroppen, men detta går över och går att härda ut inom några dagar eller max en vecka

Men för andra är det 10 ggr värre. Är det gener det handlar om? Individuellt?
Citera
2023-11-02, 00:54
Avslutad
Gener och arv till 50% övriga 50% anlag som kommer från sociala och miljömässiga faktorer en person möter under hela sin barndom och liv. Man föds inte alkoholist.
Citera
2023-11-02, 00:56
Bannlyst
Det här en tes, ofta kopplat till missbrukare dom inte vill ta ansvar, jag är sjuk och har ärvt detta helvete…

Samma trend såg vi med påhittet ADHD, jag slår folk på käften och knarrar pga ADHD, inte att jag är ett rövhål, jag har fallit offer för min diagnos!

Eller varför inte när Jihde ljuger om diabetes och säger att diabetes dödar, diabetes dödar inte, misskött diabetes dödar!

Jag vet personer med alkoholiserade föräldrar som inte druckit en droppe pga av det, sen har jag stött på motsatsen, ärftlighet och anlag finns säkert och spelar väl in, i slutändan är det du som sätter flaskan till munnen och inte slutar, det är fu dom väljer oavsett gener…
Citera
2023-11-02, 00:59
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Jag känner folk som har blivit beroende av alkohol just pga av deras föräldrar är, beror detta på gener?

Jag själv har aldrig känns ett psykiskt sug efter starksprit eller liknande, och då dricker jag mycket, vi snackar genomsnitt 4-5 starköl 0.5 liters på 7.5 % om dagen, tillägger att jag gärna blandat detta med en flaska vin

Jag känner dock att jag kan sluta när som helst, har kännt av fysisk abstinens några gånger i form av frossa, svettningar, panikkänsla i kroppen, men detta går över och går att härda ut inom några dagar eller max en vecka

Du vet ju inte att de folk du känner blev beroende av alkoholen just pga. deras föräldrar var alkoholister. Jag känner många som har alkoholister som föräldrar som INTE är alkoholister.

Du måste lära dig att anekdotiska bevis är värdelösa.
Orsak, samverkan, samband är också ganska viktigt om man ska dra några slutsatser utifrån det man ser.

Med det sagt så tror jag att det är bevisat att barn till alkoholister har större chans att bli alkoholister. Sen om det är ett genetiskt eller socialt arv har jag ingen aning om. (Och jag kan ha fel även om beviset)
Citera
2023-11-02, 02:38
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:

Modern forskning är det väl lite sisådär med... men finns något som i folkmun kallas för "alkoholist genen" (KLB-gen).

Citat:
Forskare har hittat en gen som verkar påverka lusten att dricka alkohol. Omfattande undersökningar tyder på att de som har en fungerande KLB-gen får en signal av hjärnan när de druckit tillräckligt.

Resultatet är en sammanställning av 50 olika omfattande genforskningar. En del av dem har gjorts i Finland.

Genforskningen var ovanligt omfattande. I två olika skeden undersöktes sammanlagt 105 000 människor, alla med europeisk bakgrund.

De som undersöktes hade som vana att konsumera måttligt eller rikligt med alkohol. Med riklig konsumtion avsågs män som drack 21 ölflaskor eller små vinglas i veckan och kvinnor som drack 14. Till kategorin som konsumerade en måttlig mängd alkohol räknades de män som drack maximalt 14 portioner i veckan och kvinnor som drack sju.

Inga alkoholister deltog i undersökningen.

Står vidare att det även kan bero på andra faktorer.

Citat:
Loukola betonar också att förhållandet mellan gener och alkoholanvändning är mycket komplext och att det fortfarande finns mycket som vi inte har kunskap om.
Senast redigerad av Kackotopi 2023-11-02 kl. 02:43. Anledning: *alkoholist genen
Citera
2023-11-02, 03:07
Bannlyst

Bra inspel, blir tjocka barn till tjocka föräldrar tjocka pga gener, eller är det livsstil och socialt arv?

Jag gissar på det senare….
Citera
2023-11-02, 07:58
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Du är själv alkoholist i förnekelse.

Det är ett spektrum såklart och de med genetik för alkoholism är mer i riskzonen, men vem som helst kan bli alkoholist. Sällan något som sker över en natt heller
Senast redigerad av Niggward 2023-11-02 kl. 08:03.
Citera
2023-11-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det här en tes, ofta kopplat till missbrukare dom inte vill ta ansvar, jag är sjuk och har ärvt detta helvete…

Samma trend såg vi med påhittet ADHD, jag slår folk på käften och knarrar pga ADHD, inte att jag är ett rövhål, jag har fallit offer för min diagnos!

Eller varför inte när Jihde ljuger om diabetes och säger att diabetes dödar, diabetes dödar inte, misskött diabetes dödar!

Jag vet personer med alkoholiserade föräldrar som inte druckit en droppe pga av det, sen har jag stött på motsatsen, ärftlighet och anlag finns säkert och spelar väl in, i slutändan är det du som sätter flaskan till munnen och inte slutar, det är fu dom väljer oavsett gener…
Precis så, bra skrivet.
Citera
2023-11-02, 11:05
Medlem
Citat:

Om du dagligen dricker de mängder du påstår och påstår att du kan sluta när som helst så tycker jag du ska pröva att ta en vit månad eller åtminstone en vit vecka. Du skriver vidare att du känt fysisk abstinens vid några tillfällen och man kan ju anta att det är vid de tillfällena du inte kunnat dricka. Låter tyvärr som att du förnekar ett problem som med stor sannolik riskerar att förvärras rejält om du inte tar tag i det. Tror att du lurar dig själv.

Vidare blir åtminstone jag hur det är med din tolerans? Under hur lång tid har du druckit de här mängderna?

Annars är alkoholism ärftligt sett till åtminstone sociala arv. Det kräver dock att man dricker för att utveckla den. Glöm ej heller att alkoholism är en progressiv sjukdom.
Citera
2023-11-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Du är själv alkoholist i förnekelse.

Det är ett spektrum såklart och de med genetik för alkoholism är mer i riskzonen, men vem som helst kan bli alkoholist. Sällan något som sker över en natt heller

Instämmer.
Citera
2023-11-02, 17:02
Medlem
Sinnerstens avatar
Jävla tjat om gener hit och dit.

Om ditt trauma (insert valfritt) är nog stort så kommer du kröka för att få paus i hjärnan och låta dig själv bli ett vrak om du inte skärper till dig.
Citera
2023-11-03, 10:44
Medlem
Jag har vänner vars föräldrar var alkoholister. Men de blev så trötta på deras föräldrars uppförande, och att spriten gick först, att de aldrig någonsin ville gå i samma fotspår. Dessa 6 barn fick nog av att se dem i pinsamma situationer som aldrig gick att glömma. Så det kan ha motsatt effekt.

Om Ts blev filmad när han hade druckit allt detta, och som nykter fick se sig själv, så skulle han förmodligen sluta med detta drickande. Eller inte, vissa känner ingen skam för det de har gjort. Och du har förstås inget jobb, utan lever på bidrag? Med all denna alkohol måste stanken omkring dig vara helt olidlig, även dagen efter.
Senast redigerad av Akasha1000 2023-11-03 kl. 10:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in