2023-11-02, 17:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det är standardgrejer som finns överallt och oberoende av tillverkningsland.

Jag rekommenderar dig att läsa på om detta.
2023-11-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Så du menar att ryssarna strider i Avdivka med ammunition som är av Nato-standard?

Ja inte bara i Avdivka utan dom använder sig av ammunition som är av Nato-standard i alla sina folkmordsförsök i Ukraina eller?

Att man får ljuga i sina inlägg det vet vi, men då ska andra få rätta till lögnerna också!

Så bevis på att Rysslands standard är 155mm tack!

En snabb googling gav vid handen att de tillverkar 155mm ammo som är kompatibel med den standard som Nato använder
Samma gäller många andra länder världen över, de tillverkar liknande kompatibla 155mm
https://en.wikipedia.org/wiki/155_mm_caliber

Va fan är du ute efter egentligen med din fråga som inte har nåt med ämnet att göra och som du kan söka fram själv? Trams är vad du håller på med.
2023-11-02, 17:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
En snabb googling gav vid handen att de tillverkar 155mm ammo som är kompatibel med den standard som Nato använder
Samma gäller många andra länder världen över, de tillverkar liknande kompatibla 155mm

Va fan är du ute efter egentligen med din fråga som inte har nåt med ämnet att göra och som du kan söka fram själv? Trams är vad du håller på med.

Läs artikeln du länkar till. 155 mm versionen av ett (!) ryskt artillerisystem är endast i exportversionen, standardversionen som används i ryska försvarsmakten är 152 mm.

Men, antar att detta försök att få tråden att spåra ur i meningslös diskussion betyder att det går dåligt för Ryssland runt avdiivka. Det är ju så de ryskvänliga skribenterna brukar jobba, mörka dåliga nyheter med oväsentligheter.
2023-11-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Läs artikeln du länkar till. 155 mm versionen av ett (!) ryskt artillerisystem är endast i exportversionen, standardversionen som används i ryska försvarsmakten är 152 mm.

Men, antar att detta försök att få tråden att spåra ur i meningslös diskussion betyder att det går dåligt för Ryssland runt avdiivka. Det är ju så de ryskvänliga skribenterna brukar jobba, mörka dåliga nyheter med oväsentligheter.

Det tog orden ur min mun! tack för inlägget:
Antar att detta försök att få tråden att spåra ur i meningslös diskussion betyder att det går dåligt för Ukraina runt avdiivka. Det är ju så de ukrainska skribenterna brukar jobba, mörka dåliga nyheter med oväsentligheter.
Åter till ämnet:
Hur tror du själv att det kommer att gå med Avdiivka? Blir det ett nytt Bakhmut?
2023-11-02, 18:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Ditt problem är nog mest att dina övriga påståenden blir rätt mycket mindre trovärdiga när du har bevisat dålig koll.

I den mån Ryssland tillverkar 155 mm projektiler, så är det för exportmodellen av sin bandhaubits 2S19M1-155. Det är osannolikt att denna modell överhuvud taget finns i ryskt bruk i Ukraina. Däremot använder Ukraina båda kalibrarna i strid, eftersom de har tillgång till västartilleri i 155 mm OCH eget, 152 mm.
2023-11-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ditt problem är nog mest att dina övriga påståenden blir rätt mycket mindre trovärdiga när du har bevisat dålig koll.

I den mån Ryssland tillverkar 155 mm projektiler, så är det för exportmodellen av sin bandhaubits 2S19M1-155. Det är osannolikt att denna modell överhuvud taget finns i ryskt bruk i Ukraina. Däremot använder Ukraina båda kalibrarna i strid, eftersom de har tillgång till västartilleri i 155 mm OCH eget, 152 mm.
Du bevisar inget annat än trams.
Hur tror du det går med Avdiikva? Kan Kiev behålla staden länge till?
2023-11-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag menar att de har tillräckligt med soldater.

https://www.economist.com/europe/2023/11/01/ukraines-top-general-on-the-breakthrough-he-needs-to-beat-russia
Tror du de har tillräckligt med soldater? Tror du verkligen på det själv?
Jag är inte hundra på detta (ej granskat kartorna ingående) men de slutsatser jag dra av informationen på nätet så verkar Ukrainas offensiv i söder avstannat helt (hur långt kom de?) och ryssarna fortsätter trycka på öster ifrån. Och det verkar fortsätta oavsett om de dör där i tusentals så fortsätter de trycka på. Till slut blir det som i Bakmuth tänker jag (ryssarna tog staden och håller den fortsättningsvis också).
Och det är det jag menar. Om Ryssland har X antal män de mobiliserar för att kriga så har Ukraina inte tillräckligt med soldater. Ryssland är ett så mycket större land med mer människor och mer resurser.
Det enda som skulle kunna hjälpa Ukraina är om de fick hundratusentals färdigutbildade/färdigutrustade soldater från andra länder att gå med i kriget - ett världskrig med andra ord.
Det spelar ingen roll hur mycket materiel/pengar de får de kommer inte lyckas i vilket fall - Ryssland är helt enkelt för starka för att Ukraina skall ta den själva. Det är bara min åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Exakt! Och Putin startade hela skiten.

Tycker du att det är rätt att Putin vinner kriget genom att nöta ut Ukraina?
Jag tycker inte att kriget skulle startat från första början. Jag tycker inte det är rätt av Ryssland att invadera Ukraina från första början. Vare sig Krim eller annars heller.
Det jag tror mig veta är att både Ryssland och Ukraina är av samma SKROT OCH KORN samt jag tror mig känna till delar av historien till vad som ledde fram till denna skiten. Jag är anti Ryssland/Ukraina och anti-USA och deras sketsystem. Det jag är för är Sverige och ett nordiskt förbund/allians eller ingen allians alls (endast de hariga/klyvna samarbeten vi redan har)
Senast redigerad av Charlatanery-end 2023-11-02 kl. 18:44.
2023-11-02, 18:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Du bevisar inget annat än trams.
Hur tror du det går med Avdiikva? Kan Kiev behålla staden länge till?

Det kan jag inte svara på. Å andra sidan skulle jag nog inte fråga (eller lyssna på) någon som tror att Ryssland använder 155 mm artillerigranater.
2023-11-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Priset har onekligen varit mycket högt. Men för tillfället är stora förluster ofrånkomliga om man vill ta sig framåt, vilket har bevisats både i Bakhmut och i den ukrainska sommaroffensiven. Om det blir en Pyrrhusseger eller ej är svårt att avgöra.

Att nu olika politiska aktörer i Ukraina nu säger sig vilja utmana Zelenski som presidentkanidater och vill där vissa vill gå över till total defensiv och det tror jag faktiskt har direkt samband med Avdivka och att läget där och med försöjning från väst sammantaget pekar på att Ukrana nu måste fundera på andra utvägar än att driva ut "ryzzen" - de klarar det helt enkelt inte. Väst klarar det inte. Förhandlingsläget gentemot Ryssland förbattras inte utan det försämras. DET ÄR KRIS!

Det behövs på papperet små framgångar för ryssarna nu vid Avdivka för att läget skall bli ohållbart för ukrainarna.

Eller finns tunnelsystem som mynnar långt åt väster så man kan försörja den vägen. Jag tror det inte.

(Ryssland har ju tagit över rekrytering i straffkolonier med fångar som dömts till långa fängelsestraff för mest våldsbrott. Det sägs ju att ganska stora förband av dessa Storm-Z vid Avdivka som får sköta de svåraste anfallen. Tycker det är smart denna rekrytering och jag hoppas både att de kan göra nytta men så få som möjligt överlever. Eller borde de få gratisbiljjett till Sverige efter sin tjänstgöring? :-) )
Senast redigerad av Vattendealaren 2023-11-02 kl. 20:22.
2023-11-02, 20:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Att nu olika politiska aktörer i Ukraina nu säger sig vilja utmana Zelenski som presidentkanidater och vill där vissa vill gå över till total defensiv

Så kan det kanske bli, men det lär inte bli något val så länge kriget pågår. Dessutom kan Zelensky väljas bort tidigast 2024 även om kriget upphör innan dess.
2023-11-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Att nu olika politiska aktörer i Ukraina nu säger sig vilja utmana Zelenski som presidentkanidater och vill där vissa vill gå över till total defensiv och det tror jag faktiskt har direkt samband med Avdivka och att läget där och med försöjning från väst sammantaget pekar på att Ukrana nu måste fundera på andra utvägar än att driva ut "ryzzen" - de klarar det helt enkelt inte. Väst klarar det inte. Förhandlingsläget gentemot Ryssland förbattras inte utan det försämras. DET ÄR KRIS!

Det behövs på papperet små framgångar för ryssarna nu vid Avdivka för att läget skall bli ohållbart för ukrainarna.

Eller finns tunnelsystem som mynnar långt åt väster så man kan försörja den vägen. Jag tror det inte.

(Ryssland har ju tagit över rekrytering i straffkolonier med fångar som dömts till långa fängelsestraff för mest våldsbrott. Det sägs ju att ganska stora förband av dessa Storm-Z vid Avdivka som får sköta de svåraste anfallen. Tycker det är smart denna rekrytering och jag hoppas både att de kan göra nytta men så få som möjligt överlever. Eller borde de få gratisbiljjett till Sverige efter sin tjänstgöring? :-) )

Ja, ukrainarna har inte mycket spelrum i Avdeevka. Avståndet mellan de ryska ställningarna norr och söder om staden är ungefär nio kilometer, och den enda asfalterade vägen in i staden går mitt igenom denna flaskhals. Dessutom sluttar terrängen väster om staden nedåt, vilket innebär att ryssarna kommer att få insyn i de ukrainska ställningarna västerut om de lyckas avancera några kilometer till. Något tunnelsystem som skulle kunna försörja staden existerar inte.

De farligaste infanteriuppdragen utförs som du säger av villkorligt frigivna fångar. Dessa har förmodligen tagit merparten av förlusterna i offensiven. Men de används så vitt jag vet enbart som infanterister; stridsfordon och artilleri bemannas av kontraktsanställda eller mobiliserade.
2023-11-02, 23:22
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ja, ukrainarna har inte mycket spelrum i Avdeevka. Avståndet mellan de ryska ställningarna norr och söder om staden är ungefär nio kilometer, och den enda asfalterade vägen in i staden går mitt igenom denna flaskhals. Dessutom sluttar terrängen väster om staden nedåt, vilket innebär att ryssarna kommer att få insyn i de ukrainska ställningarna västerut om de lyckas avancera några kilometer till. Något tunnelsystem som skulle kunna försörja staden existerar inte.

De farligaste infanteriuppdragen utförs som du säger av villkorligt frigivna fångar. Dessa har förmodligen tagit merparten av förlusterna i offensiven. Men de används så vitt jag vet enbart som infanterister; stridsfordon och artilleri bemannas av kontraktsanställda eller mobiliserade.

Jag förstår det där med fångar som används men det känns som att det borde vara en källa som till slut sinar?

Med mobilisering (med eller utan tricks )kan ju Ryssland så klart uppbringa miljon efter miljon av män. Men hur många fångar finns det egentligen i Ryssland som har en dom som innebär att det är värt att ta chansen i Ukraina?

Såg på wiki att det fanns 433k fångar. Av dessa är ju ett antal 55 år eller äldre. Ett antal är kvinnor. Ett antal lär ju bara ha straff på 1-3 år och då känns ju ett år i Ukraina som en rätt dålig deal och en del lär ju säga nej oavsett hur många år de har att sitta inne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in