2023-11-02, 10:39
Medlem
Nånstans i Nordafrika kanske påminner lite om Swedskii.
Citera
2023-11-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Skåne, så har du Köpenhamn inom räckhåll.

Köpenhamn är numera svindyrt pågrund av inflationen och kronkursen så det sabbar ju upplevelsen rejält.
Jag fick en chock i somras när jag var där.
Citera
2023-11-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag flydde. Tänker inte säga vart och det är inte jättebra här heller, mycket mycket lugnare dock. Men fortfarande nära till Stockholm för jag åker dit ofta.

Ett stort problem som man inte tänker på är att Stockholmare (inklusive mig själv när jag bodde där) knappt vågar ta sig utanför Stockholm. Det är närmre tidsmässigt till mig från centrala Stockholm än det är att ta sig från norrort till söderort när folk ska hem efter jobbet men ändå är det så jäääävla jobbigt att ta sig hit "ööh mitt SL-kort funkar väl inte på bussarna där?" osv. Vilket såklart är jättetråkigt när polarna inte vill komma och hälsa på. Har en polare som flyttade strax utanför Stockholm nyligen som aldrig hälsar på och plötsligt var vi bff igen typ för han flyttat kanske 15 min närmre än var han bodde förut och nu vill han ses massa igen.

Pratat med andra här som upplever exakt samma sak. Lämnar man Stockholm blir man tyvärr lätt utstött av andra som inte vill ta sig nånstans där det inte finns tunnelbana. Låter som jag överdriver kanske, men det är verkligen ett jätteproblem. Än värre om du är singel och ska försöka dig på dejtingappar och de flesta du får upp är just Stockholmare om du bor som mig strax utanför och aldrig i livet att ens en kedjerökande 100kg trebarnsmorsa pallar ta sig dit tunnelbanan inte går.

Ps. Jag kommer alltid älska Stockholm för det som det var och se det som mitt hem, men det gamla Stockholm då som inte riktigt existerar längre. En gång en helt fantastisk stad som blivit helt jävla förstörd.

Där prickar du verkligen in någonting många Stockholmare är så oerhört lata och bekväma när det kommer till att transportera sig. Stämmer både med vänner och för dejting, riktigt taskig attityd på den fronten.
Citera
2023-11-02, 11:58
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Köpenhamn är numera svindyrt pågrund av inflationen och kronkursen så det sabbar ju upplevelsen rejält.
Jag fick en chock i somras när jag var där.

Bo i Skåne. Jobba i Danmark. Billigt leva i Skåne, höga lönet i DK.

Bästa mixen.
Citera
2023-11-02, 12:05
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Tror tyvärr inte du kan undkomma gängkriminaliteten så länge du vill bo i en stad med 50k+ invånare i Sverige.
Här uppe i Norrland så har vi inte ens i närheten av den kriminalitet ni ser där nere. Än, får man väl tråkigt nog säga kanske. På SVTs fina "sprängkarta" så fanns det ett 2-3 prickar i Norrland som inte ens hade något med gängkriminaliteten att göra samt att 2 stycken var ju för fan olyckor. Snacka om att försöka dra in Norrland i den söderländska skiten.
Dock så klagas det väl att det är så "mörkt" och "kallt" här uppe så det går väl bort att flytta hit.
Är förvisso inte heller någon nattkultur att tala om men det får man helt enkelt välja bort om man vill flytta hit. Skulle väl säga att det är värt att ge upp det för att slippa få sin lägenhetstrapp sprängd.
Citera
2023-11-02, 12:07
Medlem
vasaduellers avatar
När du kommer från Stockholms bomarknad så har du sannolikt råd att flytta till en välfungerande kranskommun till Köpenhamn. Du kan hitta områden med god livskvalitet i exempelvis Vellinge, Lomma och Kävlinge kommuner.

Fördelar mot Stockholm:
* Högre i tak, lite större åsiktsfrihet, mindre fjolleri och likriktning
* Människor hälsar och talar med varandra
* Bättre boende och boendemiljö för samma pengar
* Bra skolor
* Inte lika offside, en halvtimme från Köpenhamn och man tar sig till Tyskland, Holland mm med bil på några timmar
* Mindre udda kultur, lite närmare kontinenten
* Låg skatt i kombination med rimlig bokostnad
* Mindre bilköer
* Varierad natur och gott om utflyktsmål inom 30-60 min

Nackdelar:
* Dialekten
* Städerna är lika mörka som övriga Sverige (eller värre)
* Folk kan inte köra bil (gäller västra Skåne söder om Hallandsåsen)
* Lite enformigt landskap närmast inpå
* Saknas skärgård
Citera
2023-11-02, 12:10
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
En svensk tjej som använder ordet "babbar", det var väldigt exotiskt måste jag säga.
Är du måhända inte sozze så vore det väldigt exotiskt också.
Försöker inte vara ett läbbigt pervo, jag har själv brud, norsk sådan, men jag blev mäkta förvånad måste jag medge.
Är du sozze betackar jag mig för svar, går inte att diskutera med en hjärndöd sozze.

Vet inte vad som får dig att tro att jag är svensk?

Jag är mer höger lagd värderingsmässigt.
Citera
2023-11-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Halmstad! Lagom stort , utsätt till Sveriges finaste stad
Citera
2023-11-02, 13:07
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingP75
Jag skulle satsa på Norge eller Danmark, bra länder med bra ekonomi.

I övrigt rekomenderar jag inget ovanför Gävle även om Hudiksvall är vackert.
Mörkt och jävligt större delen av året. Snö i mängder som aldrig försvinner.

Visby, Kalmar, Skövde, Österlen.

Håll dig undan södra Skåne om du ogillar kriminalitet.

Skövde - staden ingen behövde.😃
Citera
2023-11-02, 13:07
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag flydde. Tänker inte säga vart och det är inte jättebra här heller, mycket mycket lugnare dock. Men fortfarande nära till Stockholm för jag åker dit ofta.

Ett stort problem som man inte tänker på är att Stockholmare (inklusive mig själv när jag bodde där) knappt vågar ta sig utanför Stockholm. Det är närmre tidsmässigt till mig från centrala Stockholm än det är att ta sig från norrort till söderort när folk ska hem efter jobbet men ändå är det så jäääävla jobbigt att ta sig hit "ööh mitt SL-kort funkar väl inte på bussarna där?" osv. Vilket såklart är jättetråkigt när polarna inte vill komma och hälsa på. Har en polare som flyttade strax utanför Stockholm nyligen som aldrig hälsar på och plötsligt var vi bff igen typ för han flyttat kanske 15 min närmre än var han bodde förut och nu vill han ses massa igen.

Pratat med andra här som upplever exakt samma sak. Lämnar man Stockholm blir man tyvärr lätt utstött av andra som inte vill ta sig nånstans där det inte finns tunnelbana. Låter som jag överdriver kanske, men det är verkligen ett jätteproblem. Än värre om du är singel och ska försöka dig på dejtingappar och de flesta du får upp är just Stockholmare om du bor som mig strax utanför och aldrig i livet att ens en kedjerökande 100kg trebarnsmorsa pallar ta sig dit tunnelbanan inte går.

Ps. Jag kommer alltid älska Stockholm för det som det var och se det som mitt hem, men det gamla Stockholm då som inte riktigt existerar längre. En gång en helt fantastisk stad som blivit helt jävla förstörd.

Å andra sidan; finns ju många bra områden utanför Stockholm som Lindingö, Täby, Saltsjöbaden, Djursholm, Danderyd, där alla områden där inte kan nås med tunnelbana (kräver ofta vidareförbindelse med buss om man skall åka kollektivt hela vägen).

Sedan kan man fråga sig; vill du verkligen dejta mindre bemedlade tjejer som inte har tillång på egen bil? De flesta jag känner i min ålder åker inte kollektivt. Det är mer ungdomar, de som är i början av karriären, eller de som är mindre bemedlade i samhället.
Citera
2023-11-02, 13:20
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Det finns "hålor" som är "lite" mer än hålor i Sverige. Och där ser du inte så mycket utav det "nya Sverige" många grämer sig över.

Global makt. Faktisk makt behöver inte skylta med sin status. Speciellt inte när din makt bygger på att övriga inget vet.
Citera
2023-11-02, 13:22
Medlem
Var i Stockholm bor du? Det du beskriver låter som typiskt förortsliv. När jag flyttade till Stockholm från medelstor svensk stad insåg jag att det finns stockholmare i stan samt stockholmare i förort. Och de sistnämnda är lika mycket främlingar i stan som turister är. Ibland åker de ”in till stan” för att ”hitta på något” men stan är inte deras hem. Prova att flytta in till stan. Det är fantastiskt. Annars kan du prova stan på andra platser i landet. Men akta dig för förorter, det är inget liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in