2023-11-01, 13:44
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vad gjorde polisen i ditt fall?
I mitt, gjorde de inte ett skit. Detta skedde i mitten av 80-talet, när Sverige var hyfsat "friskt".

Felix var snärjd i sin stalkers nät, hon var hans bästa vän och fiende i en och samma person. Hon isolerade honom och sa att hon fixar biffen, lita på mig. Typ.

Det här är ingen vanlig stalker. De brukar vara idioter.
Den här Sabrin är något annat.
Jag vill inte gå in på detaljer men det handlade om teknisk bevisning fast det tog flera anmälningar innan polisen valde att lägga resurser på mitt ärende. Då hade det dessutom drabbat flera i min omgivning.

Jag skulle inte säga att stalkers överlag är idiotier. Ofta är de noga med att inte lämna spår och det kräver en del eftertanke.

En fördel som störda människor har över normala är att de tänker på ett helt annat sätt så vi har svårt att förutse och förstå deras agerande.

Det gör också att andra normala människor inte förstår när man berättar. Det är för sjukt så de försöker bortförklara det, som polisen när Felix ville anmäla. I stället kan de börja misstänkliggöra offret som Felix chefer.

Stalkers är varken idioter eller intelligenta utan sjuka. Det är därför det är så viktigt att polisen får bättre kunskaper om vad stalking är.

Fast det är klart att en korkad stalker lättare åker dit.
2023-11-01, 13:47
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Tror inte att man ska tro att man kan förstå, allt i en sådan situation, om man inte upplevt det själv.

Sabrin infiltrerade hela Felix familj och vänskapskrets, samt hans arbetsliv. Hon gjorde dessutom sig själv till hans enda vän i den här härvan. För "hon" var ju lika utsatt.

Sabrins syfte var att isolera henne och Felix mot omgivningen. Det var "vi mot världen".

Sabrin har dessutom en bakgrund som inte relaterar med den svenska. Vår moral är inte hennes, så att säga.
Jo, men nu har jag upplevt det själv och beskriver hur jag de facto reagerade i samma situation.

Min mamma och resten av min familj utsattes för hot och stalkern gick in för att ruinera min karriär och mitt sociala liv, vilket till stor del lyckades. Jag reagerade på ett aktivt mer aggressivt sätt, Felix på ett annat.
Senast redigerad av IdunLo 2023-11-01 kl. 13:51.
2023-11-01, 13:53
Medlem
Jag såg på avsnitt 2 igår och har jag fattat det korrekt att sabrin/stalkern hittade på att någon varit in i hennes lägenhet och förstört, för att själv se ut som ett offer inför Felix?
Sedan är det samma Sabrin som följer med honom till polisstationen för att polisanmäla men ångrar sig i sista sekunden? Jag tycker det var lite otydligt om hon var med under polisanmälan.
Var hon alltså hans bästa vän i princip? Den enda information jag har är den som ges i dokumentären och jag har inte läst domen.
2023-11-01, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Jo, men nu har jag upplevt det själv och beskriver hur jag de facto reagerade i samma situation.

Min mamma och resten av min familj utsattes för hot och stalkern gick in för att ruinera min karriär och mitt sociala liv, vilket till stor del lyckades. Jag reagerade på ett aktivt mer aggressivt sätt, Felix på ett annat.
Och då kan vi båda konstatera att vi varit stalkade, men inte på Felix och Sabrins nivå.
Illa, men inte lika illa. Det går inte att jämföra.

Det läskiga här är att Sabrin var en del av Felix sista livhanke. Hans "Bästa vän", lika utsatt som han.
Mindfuck delux!!
2023-11-01, 14:06
Medlem
Citat:
Och då kan vi båda konstatera att vi varit stalkade, men inte på Felix och Sabrins nivå.
Illa, men inte lika illa. Det går inte att jämföra.

Det läskiga här är att Sabrin var en del av Felix sista livhanke. Hans "Bästa vän", lika utsatt som han.
Mindfuck delux!!

Hon är livsfarlig.
2023-11-01, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jultomten7
Hon är livsfarlig.
Ja.

Straffet är känslomässigt lagt.
Och rasistiskt. Hon hade en taskig barndom och är inte från Sverige från början.
Säkert superintellektuell, som jobbar med batteri. Batteri är ju inte ALLS miljöförstörande!

Vi accepterar crazyworld, relax!
2023-11-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Fastnade i den här dokumentärserien igår och är förbluffad över hur långt det fick gå och i så många år. Det är något som inte riktigt stämmer med Felix, för han verkar ofattbart lätt att manipulera. Tycker väldigt synd om honom samtidigt som han kunde tagit tag i skiten långt innan.

Uppenbart att han behöver sin farsa vid sin sida och hade han gått till honom långt tidigare så hade det kunnat se annorlunda ut. Fast samtidigt weird av farsan att först undanhålla det för mamman t.o.m. Får inte ihop allt hemlighetsmakeri och att att alla runt omkring ställt upp på det.

Verkligen typiskt "svenskt" beteende att stoppa huvet i sanden istället för att konfrontera sina problem direkt. Sen är det så klart lätt att sitta här på internet i efterhand och säga så... Självklart är det en jobbig situation för Felix, men är helt säker på att andra personer som varit i samma sits har löst det bättre genom att konfrontera problemet direkt och vara ärlig med alla om vad man blivit utsatt för.
Senast redigerad av Solo322 2023-11-01 kl. 14:33.
2023-11-01, 14:30
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Vad har det med ämnet att göra?
?? Citat från trådstarten:
Citat:
Vilken mardröm denna Felix blivit utsatt för. Samtidigt verkar han "gått undan" och flytt, mer än att ta tag i det?
Hur Felix reagerar är ett genomgående tema i tråden. Jag har givit mitt perspektiv på hans agerande utifrån mina egna erfarenheter. Det har i allra högsta grad med ämnet att göra.

Du skriver att man inte ska tro att man förstår om man inte har varit i hans situation men du har inte varit i min situation heller så det behöver du inte spekulera i. Skriv om dina egna erfarenheter i stället.
2023-11-01, 14:51
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solo322
Verkligen typiskt "svenskt" beteende att stoppa huvet i sanden istället för att konfrontera sina problem direkt. Sen är det så klart lätt att sitta här på internet i efterhand och säga så... Självklart är det en jobbig situation för Felix, men är helt säker på att andra personer som varit i samma sits har löst det bättre genom att konfrontera problemet direkt och vara ärlig med alla om vad man blivit utsatt för.
Ja, det är viktigt att vara transparent gentemot omgivningen för att förekomma stalkern. Felix pratade ju faktiskt med sin chef så när Felix kollega visade messet han hade fått från stalkern så visste chefen redan vad det handlade om.

Felix hade vunnit på att berätta för precis alla eftersom det underminerar stalkerns maktövertag. Han hade kunnat ta hjälp av sina vänner och då hade stalkern sannolikt avslöjats mycket tidigare när de började lägga pusslet. Då hade han också fått stöd i stället för att isolera sig och leva i sitt eget privata helvete.

Om man inte är transparent framstår man lätt själv som märklig, vilket Felix också gjorde. Han borde ha dokumenterat och skrivit ut samtliga sms för det är frekvensen som visuellt får andra att förstå att det rör sig om en galning.
2023-11-01, 15:04
Medlem
Kan ni sätta spoiler taggar på inläggen era jävlar!! Tredje delen är inte släppt än!
2023-11-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Ja, det är viktigt att vara transparent gentemot omgivningen för att förekomma stalkern. Felix pratade ju faktiskt med sin chef så när Felix kollega visade messet han hade fått från stalkern så visste chefen redan vad det handlade om.

Felix hade vunnit på att berätta för precis alla eftersom det underminerar stalkerns maktövertag. Han hade kunnat ta hjälp av sina vänner och då hade stalkern sannolikt avslöjats mycket tidigare när de började lägga pusslet. Då hade han också fått stöd i stället för att isolera sig och leva i sitt eget privata helvete.

Om man inte är transparent framstår man lätt själv som märklig, vilket Felix också gjorde. Han borde ha dokumenterat och skrivit ut samtliga sms för det är frekvensen som visuellt får andra att förstå att det rör sig om en galning.

Om, jag säjer om det är som jag gissar mig till S som stått bakom alltihopa och varit i F's närhet hela tiden så skulle det ju inte hjälpa att printa ut och spara alla SMSen då hon bara fått mera fart på elden.
Om det är S så har hon ju sagt att hon sköter det hela med polisen???
Det kanske inte ens finns dessa anmälda våldtäkter och de är därför heller inte undanstädade.
2023-11-01, 15:12
Medlem
Jag måste säga att det känns rätt uppenbart att vi än så länge inte får höra hela sanningen från Felix?

Jag ser det som verkligen osannolikt att någon beter sig såhär lamt och låter något sådant här fortgå så här pass länge, med så pass allvarliga incidenter, hot och trakasserier.
Utan att man in facto agerar mycket mer allvarligt på det.
Speciellt inte när ens familj blir dödshotad.
Speciellt inte när det sträcker sig över 5-6+ år.
Speciellt inte när hon kontaktat alla på hans arbetsplats.

Det är ju bara att spara precis alla trakasserier systematiskt med datum, printscreens etc.
Sen åka till Polisen och lägga fram allting, med en saklig och skriftlig redogörelse om vad som skett under alla dessa år.
Detta måste ju dessutom hans olika chefer på försvarsmakten informerat han om, att han måste göra detta.
Även om nu inte Polisen skulle göra något då (vilket jag tror är osannolikt med tanke på grovheten i denna stalking) så är det i alla fall så man agerar normalt i såna här fall.

Man kan inte bara gå dit, när sin "kompis" (Sabrin) blivit låtsas överfallen och sen dra någon flummig historia till poliserna och fråga om dom vill kolla hans mobiltelefon.

Han svarar ju till slut på något SMS från "Stalkern" och skriver något med "Förlåt om jag gjort något dumt, kan du snälla sluta".
Tjejerna som kontaktar honom utöver Sabrin om nakenbilder och våldtäkt, verkar han inte ens vilja prata med utan svarar i stort sett bara "det är inte jag"
Tycker det är ett uppenbart tecken på att han har någon form av skelett i garderoben från ungdomstiden som den här Sabrin antingen varit utsatt för av honom, eller har vetskap om att någon annan varit utsatt för.
Någon form av hållhake som gör att Felix är otroligt rädd över att hela den här stalker-grejen ska komma upp till ytan, för att det då kan lufta andra obehagliga saker.

Det känns som det genomsyrar hela denna dokumentären än så länge.
- Annars agerar man inte såhär, med att vilja lägga locket på så ofantligt hårt.

PS. Det tar oavsett inte bort min sympati för Felix, för vilket helvete han gått igenom.
Senast redigerad av Hkspett 2023-11-01 kl. 15:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in