2023-11-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Du missar, som så ofta, poängen, vilket är att Israel, oavsett vad du eller jag tycker kommer att få stora problem med detta eftersom den inställning du anger, och muntert förespråkar, går fullkomligt på tvärs med världssamfundets uppfattning om vad man i krig får och inte får göra.

Fattar du skillnaden mellan dina känslor och staters faktiska uppfattningar och att det är två olika saker?

Det får framtiden utvisa. Jag tror Israel skiter i vad du och andra vänstertomtar tycker. Israel kör inte med Saft och bulle politk gentemot terrorister. Jag vet att ni blir ledsna i ögat av att de inte kör med lågaffektivt bemötande mot mordiska barbarer men så ser verkligheten ut.
Jag är övertygad om att Israel kommer komma ur det här starkare än innan. Iran, Ryssland, Kina och den efterblivna vänstern som tror att muslimerna är deras vänner kommer kanske vara arga i flera årtionden. Men ingen seriös människa tar dessa på allvar iaf.

Med tanke på att "världsamfundet" anser att hamas terror attacker är helt okej och inget att fördöma så är det nog få som tar dem seriöst i alla fall.

Fattar du skillanden mellan diktaturer, muslimer och resten av världen? Tror du på fullaste allvar att västvärlden kommer skära av alla sina förbindelser med Israel för att de bombar Hamas personer som gömmer sig bland civila?

Det lär inte ens komma sanktioner emot Israel från andra än muslimska länder och kanske Ryssland och Kina. Inte ens Saudi kommer stoppa sina diplomatiska relationer med israel när det här är över.
Citera
2023-11-01, 11:54
Medlem
Citat:
Nej lilla vän, så är det inte. Haagkonventionen gäller eftersom det är fråga om en ockupation. Det är inte en à la carte meny där den gäller vid vissa ockupationer men inte vid andra utan de reglerna gäller vid alla ockupationer.

Skyldigheten att skydda civila från stridshandlingar följer också av andra konventioner (som utgör ius cogens) men jag tänker det räcker med en konvention i taget för dig.

Vart står det att ett land måste försörja ett annat land som förklarat krig emot dom? Det är inte en ockupation.

Du tror alltså att Haag tvingar länder att försörja och ansvara för ett folk som de ligger i krig med?

Att gömma sig som stridande bland civila är krigsbrott just för att det kan få de civila dödade. Men du bara missade denna lilla detalj?

Men som sagt, visa mig vart det står att stridande parter måste försörja den andra sidan och ta hand om deras flyktingar. Och om du är så orolig för de "civila" i Gaza så kan du ju försöka åtala Israel när det här är över.
Innan det är över lär de skita fullständigt i vad en svensk vänsterextremist tycker om deras krigsföring.
Citera
2023-11-01, 11:56
Medlem
Citat:
Du missar, som så ofta, poängen, vilket är att Israel, oavsett vad du eller jag tycker kommer att få stora problem med detta eftersom den inställning du anger, och muntert förespråkar, går fullkomligt på tvärs med världssamfundets uppfattning om vad man i krig får och inte får göra.

Fattar du skillnaden mellan dina känslor och staters faktiska uppfattningar och att det är två olika saker?

Israel har gett fingret åt FN i decennier.
Det kommer man att göra nu också.
FNs krav på palestinierna verkar inte heller ha gått fram , någonsin lol
Detta är två folk som hatar varandra som pesten
Judar och palestinier beter sig alltid som svin mot varandra.
Men nu råkade judarna ut för en tvättäkta pogrom, som innebar mord på bäbisar, nekrofili (!), 1500 döda civila, masstortyr, och lite annat smått och gott.
Man får säga att palestinierna toppade goreligan med råge. Dessutom drog man iväg 5000 raketer, utan någon hänsyn till civila.
Och nu ska Israel bekämpa Hamas inne i Gaza.
Hamas har grävt ner sig och lämnat civila åt vargarna, ovan jord.
Klart som fan att folkrätten papperskorgas.
FN kan ju skicka personal, om man nu är så engagerad lol
Citera
2023-11-01, 11:57
Medlem
Nu har Israel dödat 10 ggr fler civila än vad Hamas mördade 7 okt.
Det blir negativt för Israel.

Detta är ett krig ingen kan vinna. Netanyahu lär få sparken när kriget är över. Och palestinierna lär få många fler fans runt om i Europa.
Citera
2023-11-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Dagens krigsscener i Gaza är såklart bisarra men inte mer bisarra än vad vi sett förut. Gazaiterna och Hamas har martyrskapet i generna.

Ledaren för Hamas tycker tex att det är bra om gazaiterna stannar i Gaza och brinner upp. Han tycker så på riktigt.

Och påfallande många gazaiter brinner hellre upp tillsammans med sina barn än sätter sig i säkerhet.

Konstigt folk, konstiga beslut.

Och de tycker uppenbarligen att Gaza ska offras pga en pogrom och en hög värdelösa raketer. De drog iväg 6000 raketer och 1000 israeler dog av dem.

De tyckte Hamas och gazaiterna var en så stor seger att de klappade händerna och smällde av fyrverkerier.

Att dessa människor är spritt språngande dumma i huvudet, är kanske ingen nyhet.

De skjuter ju fortfarande! Så antalet avfyrade raketer ökar.

Skulle vilja se lite statistik kring hur många raketer de avfyrar. För att få ett mått på hur deras förråd och förmåga ser ut.
Citera
2023-11-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vill minnas att du skrev samma sak till mig, fastän mer hånfullt, när jag skrev nästan exakt samma saker som MrEGrey i inlägget du citerar. Vill du utveckla hur du resonerar kring det här?

Att du skrev samma sak som en annan stolle betyder att det finns många personer som framför lögner i hopp om att vi ska tro på dem. Det är över nu.

Jag noterar svensk medias återhållsamhet, då många "sanningar" har visat sig vara lögn och propaganda, för olika politiska syften som skadar oss.

Jag tror att varje person i Sverige funderar över sin egen säkerhet, och vad som händer när islamister härjar. Att de kallar terrorn för olika saker som låter bra, går ingen på längre.

Vi ser det vi ser och vi gillar inte det vi ser. När jag ser en gapande arg arabisk kvinna på en smockfull bänk med andra argsinta kvinnor, i ett sjukhus ser jag utomjordingar. Det speciella var barnet hon höll omilt som en krälande orm. Där det elände hon upplever är sjävförvållat. Där hela hennes kroppsspråk fixade så att barnet skrek inför kameran. Det är bisarrt att se, och min analys är att om barnet överlever, har mamman skapat en sociopat.

För mig är det obegripligt att föräldrar inte gör allt för att skydda och skona sina barn, särskilt i krig med döden som insats. Först mördar de barn i Israel och sen sina egna barn. Logiken haltar då kvinnorna inte är oskulder och kommer inte få det lika bra som männen med sina 72 jungfrur. Hi. Hi.
Citera
2023-11-01, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Skulle vilja se lite statistik kring hur många raketer de avfyrar. För att få ett mått på hur deras förråd och förmåga ser ut.

Kan man lokalisera varifrån dessa taketer skjuts nu när platserna för avfyring minskar genom bombningarna?

Jag vill också veta det du efterfrågar.
Citera
2023-11-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Fortfarande!?

De måste ha gaffatejpat avloppsrör och handblandat kemikalier i flera år.... De har langat iväg 5000-6000 Hobex-raketer, så det totala antalet är ... 10 000? 20 000? Vem vet?
Inte undra på att Israel bombar satan.
I svensk teve visas bara ruiner i Gaza och ledsna gazaiter..... Som vanligt.
Citera
2023-11-01, 12:17
Medlem
Citat:
Fortfarande!?

De måste ha gaffatejpat avloppsrör och handblandat kemikalier i flera år.... De har langat iväg 5000-6000 Hobex-raketer, så det totala antalet är ... 10 000? 20 000? Vem vet?

Hamas raketer

https://pbs.twimg.com/media/E1JUlEzXsAY--F0?format=jpg&name=4096x4096

Tidigare massiva avfyrningar från Gaza visar att de avfyrade från hela Gaza. Detta var 2014 alltså då nåt i stilen med 3000 raketer avfyrades.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Map-of-rockets-launches-from-gaza-from-2014-07-08-to-2014-07-31_2.jpg
Citera
2023-11-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kan man lokalisera varifrån dessa taketer skjuts nu när platserna för avfyring minskar genom bombningarna?

Jag vill också veta det du efterfrågar.

Rent tekniskt är det relativt enkelt och som du skriver borde det vara enklare nu när det inte flyger så mycket skrot i luften. Däremot vet jag inte om robotarna följer en enkel parabel (vilket jag antar) eller om man kan ställa in så att den flyger för att förvilla motståndaren. Det är ofta många som avfyras samtidigt och folk som kan detta mer än jag säger att det är för att överbelasta radarn i Israels luftförsvar. Men, Israel kan ju bara försvara sig på detta sätt under en begränsad tid antar jag. Dessutom är det ju extremt dyrt.

Men, de här avfyrningsplatserna, såvitt jag förstår, kan vara mobila och är inte mer än, vadå, 3x3 meter. Så, de kan avfyras i stort sett från varsomhelst och därefter förflyttas. Det finns dock bilder på mer "stationära" avfyrningsplatser, dvs, inte mobila. De har grävt ett hål i marken kanske 6x6 meter, byggt betongsidor och gjort installationen däruti. De behöver såklart frakta robotarna till dylika platser. De har många olika robotar så det ser nog lite olika ut.

Men någon statistik över avfyrningsplatserna och en sammanställning över antalet avfyrade robotar per dag skulle vara intressant.
Citera
2023-11-01, 12:42
Medlem
Citat:

Nä exakt.
Man väljer ju uppenbarligen vad man visar ibland. Sen kan man också bli lite less på alla dessa postuma offerkoftor som man slänger sig med. Gäller i stort för samtliga kriminella och krigsoffer.

Han var världens snällaste…
Han ville bli fotbollsproffs…
Han ville ju bara ha ett lugnt och bra liv i gaza…
Han ville ju bara återförenas med sin släkt i Malmö…
Han… och så vidare i oändlighet.
Citera
2023-11-01, 12:56
Medlem
-DaRude-s avatar
Gilad Erdan och de övriga israeliska FN-ambassadörerna som demonstrativt fäster davidstjärnan på bröstet för att mjölka sympatier för förintelsen för 80 år sedan medan man företräder en stat som bombar ihjäl 250 palestinska barn om dagen och dessutom snart bombat ihjäl 100 FN-medarbetare är ett nytt low även för Israel. Höjden av ynkedom och next level cringe, särskilt när man företräder sagda stat som bedriver något slags hämndkrig mot civilbefolkningen i Gaza och nu även visat sig ha planer på att fördriva hela den palestinska befolkningen från området.

Men det är väl ganska lättmotiverat när man avhumaniserar palestinierna till den grad att de knappt anses vara människor längre. Barn, bebisar och kvinnor är ju odjur precis som Hamas, låter det. Enligt Israel gör de sig av med skadedjur.

Citat:
Israel har med andra ord redan dödat över hundra gånger fler barn än Hamas.

Antalet barn som rapporterats dödade på bara tre veckor i Gaza är enligt Rädda Barnen fler än det årliga antalet dödade barn i väpnade konflikter globalt de senaste åren.

Då räknar man inte ens med det tusental som är "försvunna", dvs nedgrävda och döda under ruinerna men ej hittats ännu.

https://www.friatider.se/fler-barn-dodade-i-gaza-pa-tre-veckor-i-hela-varlden-ett-vanligt-ar-0

Citat:
Ett hemligt förslag från Israels regering som nu avslöjas går ut på att fördriva hela Gazas befolkning på drygt två miljoner människor. Enligt planen ska de fördrivna araberna sedan skickas vidare till Europa och andra västländer.

https://www.friatider.se/israels-hemliga-plan-tom-hela-gaza-och-skicka-befolkningen-till-europa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in