Citat:
Ursprungligen postat av
knark-kungen
Bara jag som tror han kommer åka in på en kaffevolta för penningtvätt, bedrägeri eller vilka brottsrubriceringar det nu kommer att bli tal om?
Med tanke på hur offentligt allting är hoppas jag verkligen ekobrott har koll på honom.
Han kommer säkerligen att åka dit, men den mer intressanta frågan är hur storskalig hans penningtvätt/skatteflykt är och om omfattningen motiverar brottsrubriceringen "grovt skattebrott". I så fall är det fängelse som gäller i mellan sex månader till sex år. För att grovt skattebrott ska vara aktuellt så behöver personen ha undvikt att betala skatt för minst tio prisbelopp motsvarande 525.000 svenska kronor. Om han inte lever upp till de kraven så blir det förmodligen enbart böter som straff. Kan inte se det som 100% omöjligt att Skatteverket helt enkelt avvaktar i ärendet och kallt väntar ut i ärendet för att få till ett större och mer vattentätt case (bättre bevisning) som gör det möjligt för åklagaren att ta en högre straffsats i anspråk. Om ni anmäler Chrippa idag så gör ni honom förmodligen en tjänst, då pressen från folket möjligen föranleder att myndigheten agerar snabbare än planerat och därmed kanske går miste om möjligheten att fälla honom för grovt skattebrott och fängelse. I dagsläget så kan det bli sköntaxering och böter för C + att han får betala ev. rättegångskostnader vid fällande dom. Han kanske inte har hunnit dra in flera miljoner ännu, men kan ha fel på den punkten då det är en ren spekulation från min sida. Ponera annars att C. fortsätter med YouTube i fem år till och drar in 400k svart årligen, eller 2 msek all-in-all. I så fall är det ju troligt, med all den bevisningen som de har lyckats få fram under ett halvt decenniums aktiv utredning, att fängelse i minst ett år framstår som mer eller mindre ofrånkomligt. Caset kanske inte är så tungt eller bevisningen så vattentätt idag att ekobrott anser att det är värt att åberopa en rättegång redan nu, då rättegångskostnaderna är omfattande (staten blir betalningsskyldiga till C. vid ev. förlust) och tar en massa resurser.
https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-att-ett-skattebrott-ska-betraktas-som-grovt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skattebrott