2023-10-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Samma här. Inom familjen har vi alltid anlitat Trygg-Hansa. Så långt jag kan minnas. Vi får väl se vad som händer framgent.

Det är väl knappast Trygg Hansas fel att han gjorde det han gjorde? Hade han blivit påkommen med att dricka på arbetet hade de kunnat sparka honom, men inte för vad han gör på fritiden. Då skulle många bolag ligga illa till...
Däremot om han har alkoholproblem så är det upp till arbetsgivaren att stå för rehab, kontroller osv nu framöver. Men han kan inte sparkas på grund av det.

Det är gärningsmannen som ska straffas och inte ett bolag. Han kommer få stå för det han gjort o leva med det i hela sitt liv. Med all rätt, man kör inte full!!! Och han ska ha sitt straff... Lider med alla som blev utsatta för hans körning i fredags, framförallt med familjen som förlorade sin son <3
Citera
2023-10-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humanpeople123
Det är väl knappast Trygg Hansas fel att han gjorde det han gjorde? Hade han blivit påkommen med att dricka på arbetet hade de kunnat sparka honom, men inte för vad han gör på fritiden. Då skulle många bolag ligga illa till...
Däremot om han har alkoholproblem så är det upp till arbetsgivaren att stå för rehab, kontroller osv nu framöver. Men han kan inte sparkas på grund av det.

Det är gärningsmannen som ska straffas och inte ett bolag. Han kommer få stå för det han gjort o leva med det i hela sitt liv. Med all rätt, man kör inte full!!! Och han ska ha sitt straff... Lider med alla som blev utsatta för hans körning i fredags, framförallt med familjen som förlorade sin son <3
De kanske inte har efterlevt sitt arbetsgivaransvar? Bara sopat bort hans problem? Jag känner till hur arbetsrätten är uppbyggd i det här patetiska landet där alla ska vara offer hela tiden. Som en annan skribent redan påpekat, han kommer få något rehabprogram bekostat av arbetsgivaren, sedan kommer han sluta "självmant". Det hoppas jag verkligen. De får köpa ut honom. En sådan person kan inte vara kvar.
Citera
2023-10-31, 17:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Se där. Nu lägger du till lite information för att försöka rädda upp situationen. Men vittnesuppgifterna, hittills är inte samstämmiga, vad beträffar hastigheten. En säger 100 km en annan 150-200. Det är en skillnad på 100 procent. Sedan tillkommer naturligtvis den misstänktes egna uppgifter. De får emellertid inte något direkt stöd av de övriga närvarande och kan därav, lämnas utan avseende.

Låt utredningen slutfras. Låt det prövas vid huvudförhandling. Låt domen vinna laga kraft. Därefter kan du kasta dina stenar.

Och då funderar man ju osökt över, varför du inte själv följer ditt utmärkta råd till alla andra?
Känner du MT? Eftersom du hårdnackat motsäger alla teorier till hur det kan ha gått till...
Citera
2023-10-31, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
De kanske inte har efterlevt sitt arbetsgivaransvar? Bara sopat bort hans problem? Jag känner till hur arbetsrätten är uppbyggd i det här patetiska landet där alla ska vara offer hela tiden. Som en annan skribent redan påpekat, han kommer få något rehabprogram bekostat av arbetsgivaren, sedan kommer han sluta "självmant". Det hoppas jag verkligen. De får köpa ut honom. En sådan person kan inte vara kvar.

Nej helt rätt så kommer det förmodligen sluta med en sådan överenskommelse! Kan inte alls hur de skött sin HR-avdelning men personligen så tror jag mig kunna upptäcka om någon dricker på arbetet, vore konstigt om ingen inom hela avdelningen märkt något?? Så slutar garanterat med att han blir han utköpt istället av bolaget... Så sköter de flesta företag det.
Citera
2023-10-31, 17:44
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Se där. Nu lägger du till lite information för att försöka rädda upp situationen. Men vittnesuppgifterna, hittills är inte samstämmiga, vad beträffar hastigheten. En säger 100 km en annan 150-200. Det är en skillnad på 100 procent. Sedan tillkommer naturligtvis den misstänktes egna uppgifter. De får emellertid inte något direkt stöd av de övriga närvarande och kan därav, lämnas utan avseende.

Låt utredningen slutfras. Låt det prövas vid huvudförhandling. Låt domen vinna laga kraft. Därefter kan du kasta dina stenar.

Är inte vittnena på olika platser? Han körde en hastighet på bron, en annan hastighet efter Drottningholm?
Citera
2023-10-31, 17:49
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Han sa väl i förhör: "hade sambo" vill jag minnas, vilket tyder på att hon kanske dragit!?
Det är nog bara ytterligare ett uttryck för att han tycker synd om sig själv, gissar jag. Tvivlar på att han när han säger det vet hur läget är, om hon inte tidigare givit honom ultimatum p g a liknande fyllkörningar...
Citera
2023-10-31, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Nu framgår det av häktningspromemorian - för oss som faktiskt läst den - att praktfyllot MT på Trygg Hansa vid gripandet till polis sagt att han "är alkoholist", men att ingen "känner till detta" på hans arbetsplats.Så du kan avsluta ditt sinnesslöa resonemang om MT som den stackars förstagångsförbrytaren. En förhärdad trafikbrottsling av värsta slag är en mer korrekt beskrivning av missfostret.

Om du läst häktnings PM. Och förstått det du läst. Då hade du sett, vilket jag också skrivit flera gånger i den här tråden, att den misstänkte ger olika versioner om hans alkoholvanor. Han säger vid ett tillfälle att han dricker några gånger i månaden. Ibland mer, ibland mindre. I ett förhör säger han att han är alkoholist. Varför han lämnar olika uppgifter är oklart.
Citera
2023-10-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny
På vilket sätt har företaget Trygg Hansa ansvar i detta?? Får han fängelse vilket han garanterat får så lär ju inte TH sitta o spara hans fasta anställning o vänta tills han blir fri.
En person med så pass grava alkoholproblem som denna individ har knappast utvecklat det problemet över en natt. Arbetsgivaren har ett ganska vidsträckt ansvar för att se till att deras anställda får hjälp för sina alkoholproblem, annars bryter man mot arbetsmiljölagen.

"Arbetsgivaren har enligt arbetsmiljölagen ett stort ansvar för att arbetstagare får rehabilitering och kan återgå i arbete. Som arbetsgivare är du skyldig att agera om du ser signaler eller om en medarbetare informerar om missbruksproblem på arbetsplatsen. Om du som arbetsgivare struntar i problemen bryter du mot arbetsmiljölagen.

Det är viktigt att inte skjuta upp problemet då det förvärras ju längre tid det går."

https://www.namndemansgarden.se/artiklar/missbruksproblem-pa-arbetsplatsen-sa-agerar-du-namndemansgarden/#:~:text=Som%20arbetsgivare%20%C3%A4r%20du%20skyld ig,ju%20l%C3%A4ngre%20tid%20det%20g%C3%A5r.
Citera
2023-10-31, 18:16
Avslutad
Angående häktningspromemorian

Det framkommer i aktbilaga 6, att åklagaren yrkar på att MT ska häktas enligt häktningsframställan, aktbilaga 3.

Den misstänkte motsätter sig åklagarens häktningsyrkande

Den misstänkte medger att det finns sannolika skäl för påstådd brottslighet

Den misstänkte motsätter sig något av de särskilda häktningsskälen föreligger.

Förhandlingen är fortsatt offentlig.

Åklagaren utvecklar sin talan och redogör för vad som framkommit i häktningspromemorian, aktbilaga 4 och uppger därutöver i huvudsak följande.

MT har någon form av alkoholproblematik. Utifrån omständigheterna den uppvisade likgiltigheten att köra berusad medför att det finns en recidivfara.

Försvararen anför i huvudsak följande, det föreligger inte någon recidivfara.

Den misstänkte yttrar sig och framför i huvudsak följande. Han lever under ordnade förhållanden, men har alkoholproblem. I tiden före händelsen har han tagit kontakt för ett program för sitt alkoholmissbruk. Om han blir häktad kan han bli av med sitt arbete.

Åtal kan väckas tidigast 9/11

Den misstänkte är misstänkt på sannolika skäl för vållande till annans död, grovt brott samt grov vårdslöshet i trafik.

Rätten bedömde att det finns inte tillräckliga skäl för häktning.
Citera
2023-10-31, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Här ser du att det är helt i sin ordning.

Dagboksbladet:
https://gofile.io/d/Tkaa22

MTs brev till TR:
https://gofile.io/d/ZcMEDQ

Sett ur MTs perspektiv är det kanske ingen höjdare. Ofta är det därför misstänkta önskar rutinerade försvarare som framför att den misstänkte vill ha stängda dörrar på häktningsförhandlingen etc. MTs första försvarare missade att göra det. Därav offentlig promemoria.

Han valde att köra grovt rattfull - döda ett barn - en fredag. Då blir det häktningsförhandling under helgtid. Försvarare behöver ledigt också.
Det finns ingen grund för stängda dörrar om det inte görs gällande kollusionsfara från åklagarens sida så försvararen hade gjort bort sig duktigt om han ens hade yrkat på det. Och under alla förhållanden hade tingsrätten avslagit ett sånt yrkande.
Citera
2023-10-31, 18:26
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Det finns ingen grund för stängda dörrar om det inte görs gällande kollusionsfara från åklagarens sida så försvararen hade gjort bort sig duktigt om han ens hade yrkat på det. Och under alla förhållanden hade tingsrätten avslagit ett sånt yrkande.

Okej, tack.
Citera
2023-10-31, 18:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anksvett
Sannolikt har dödsolyckan orsakat punktering på hö fram (se foton FUP).

MT fortsatte köra och insåg att han hade punktering. Stannade för att kontrollera skadan och insåg att skadan var irreparabel. Funderade en stund (det är en oförklarlig lucka (10min) mellan dödsolyckan och kollision nr 2 vid OKQ8.

Information för det forensiska arbetat finns i färdatorn samt mobilmasterna. Det intressanta är att tidslucka så har herr MT reflekterat och svettats en god stund, mao ’jag minns inte’ är BS.

Jag tror att du har rätt där, går det att belägga så sitter han i skiten gällande att han "inte minns".

Har också en teori gällande att han genom senare kollisioner försökt orsaka skador på fronten, så att det ska bli omöjligt att bevisa att just den bilen kört på mopeden, det passar bra i det du beskriver som troligt. Det passar också bra att en jurist har den insikten, även om man är på fyllan.
Han borde alltså även misstänkas för "undanröjande av bevis" tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in