2023-10-29, 00:17
Medlem
Kungsgardens avatar
Taxichauffören har låtit sig intervjuas i Belgien. Han kan lite svenska och hade pratat det med svenskarna i taxin (sedan engelska)

https://www.tv4.se/artikel/6m0rRi7CvSbKECkyYLgNX3/taxichauffoerens-egna-ord-om-terrordadet-i-bryssel
Citera
2023-10-29, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Är Kent den mannen vid taxin som ligger på gatan där någon ser ut att göra HLR på?
Han är väldigt lik Kent och de har samma gula tröja på sig. Jag trodde att det var den andra som dog som låg i taxin helt stilla, men börjar tvivla nu. Nån annan som vet mer specifikt ?
Citera
2023-10-29, 12:52
Medlem
Kungsgardens avatar
Expressen väljer att utelämna att taxichauffören initialt pratade svenska med fotbollssupportrarna.

Här verkar vi iallafall få förklaringen på det som många i tråden uppfattade var en gåta. Skjutningen började inte där bilen till slut stannade. Det slutade där. Chauffören hade fortsatt köra efter skottlossning. Den kom från ett hotell på Boulevard Anspach. Jag tänker att GM måste ändå har hört och sett gänget kliva in i bilen och följt efter.

Citat:
Försökte fly – terroristen följde efter
Karim berättar att han försökte köra ifrån platsen så snabbt som möjligt, men att han hamnade på en enkelriktad gata. När han tvingades stanna upptäckte han att hans kläder var täckta av blod.

– Då insåg jag att något allvarligt hade hänt. Jag försökte köra i väg igen, men mannen på moped följde efter mig.

Återigen riktade Lassoued sitt vapen mot taxin och öppnade eld.
Citera
2023-10-29, 17:09
Avslutad
Tycker det är riktigt tragiskt att man redan verkar ha glömt bort hela den här händelsen. Visst, jag vet att livet måste gå vidare, men jag är så oerhört rädd för hur snabbt en sådan här händelse verkar försvinna ur folks medvetande. Kanske är det jag som är överkänslig.....
Citera
2023-10-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Expressen väljer att utelämna att taxichauffören initialt pratade svenska med fotbollssupportrarna.

Här verkar vi iallafall få förklaringen på det som många i tråden uppfattade var en gåta. Skjutningen började inte där bilen till slut stannade. Det slutade där. Chauffören hade fortsatt köra efter skottlossning. Den kom från ett hotell på Boulevard Anspach. Jag tänker att GM måste ändå har hört och sett gänget kliva in i bilen och följt efter.
Den kom från ett hotell på Boulevard Anspach, skriver du. Kom taxin från Boulevard Anspach eller skedde skottlossningen där? Tvetydigt. Var finns källan där man kan ta del av uppgifterna?
Citera
2023-10-29, 18:31
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Tycker det är riktigt tragiskt att man redan verkar ha glömt bort hela den här händelsen. Visst, jag vet att livet måste gå vidare, men jag är så oerhört rädd för hur snabbt en sådan här händelse verkar försvinna ur folks medvetande. Kanske är det jag som är överkänslig.....

Historien passar inte våra journalister riktigt.

Hade det varit en svensk högerextrem som i kallt blod skjutit ihjäl två muslimer så hade det fortfarande toppat nyheterna.
Citera
2023-10-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Han är väldigt lik Kent och de har samma gula tröja på sig. Jag trodde att det var den andra som dog som låg i taxin helt stilla, men börjar tvivla nu. Nån annan som vet mer specifikt ?

Det finns en filmsnutt på nätet där man ser en person i gul Sverigetröja sittande på bänken bredvid den beskjutna taxin. Sjukvårdare lindar om hans huvud med typ gasbindor. Man kan fråga sig vem det är. Han är inte mer skadad än att han kan sitta upp själv. 49 sekunder in i filmen:
Länk: https://www.hln.be/brussel/schietpartij-aanslag-brussel~a6922587/
Senast redigerad av Nietzschesson 2023-10-29 kl. 18:46.
Citera
2023-10-29, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Historien passar inte våra journalister riktigt.

Hade det varit en svensk högerextrem som i kallt blod skjutit ihjäl två muslimer så hade det fortfarande toppat nyheterna.

Precis! Bra skrivet. Inte för att det är ok att döda någon, men jag förstår precis vad du menar.
Citera
2023-10-29, 20:34
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Den kom från ett hotell på Boulevard Anspach, skriver du. Kom taxin från Boulevard Anspach eller skedde skottlossningen där? Tvetydigt. Var finns källan där man kan ta del av uppgifterna?

Svenskarna klev in i taxin på Bld Anspach. Oklart var terroristen började skjuta men taxichauffören uppger att han fortsatte köra två gånger.

Jag glömde länken:

https://www.expressen.se/nyheter/svenskarnas-chauffor-i-bryssel-berattar-vi-forsokte-fly/
Citera
2023-10-29, 22:41
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Svenskarna klev in i taxin på Bld Anspach. Oklart var terroristen började skjuta men taxichauffören uppger att han fortsatte köra två gånger.

Jag glömde länken:

https://www.expressen.se/nyheter/svenskarnas-chauffor-i-bryssel-berattar-vi-forsokte-fly/

Historierna är snarlik med vad RTL skrev. Taxichauffören som verkar en aning skakad hädar att mördaren sköt vilt efter dem från sin Scooter. När jag tänker efter, så hade mördaren också en pistol. Jag antar att han sköt med den från Scootern istället för automatkarbinen.

Citat:
Jag tog med tre svenskar i mitt fordon och efter 8 minuters körning hörde jag sammanstötningar på höger sida av min bil. Jag gick ut för att se vad som hade hänt. Jag trodde att jag hade gjort en manöver som retade någon och att personen sedan slängde stenar på mitt fordon. Jag såg då en man med en fluorescerande väst. Jag såg vapen och jag såg hans ögon (Abdesalem Lassoued). Jag sa till mig själv att det var allvarligt. Jag stängde snabbt bildörren och körde iväg”, säger taxichauffören som transporterade de svenska supportrarna som sköts ihjäl av Abdesalem Lassoued.

Karim (inte hans riktiga namn) fortsätter: "Jag hörde honom säga Allah Akbar. Det var ofattbart. Jag såg honom följa efter mig med sin skoter och han sköt sedan på den andra sidan av bilen. Jag såg att någon var skadad, men Jag visste inte om det fanns några döda. Jag blev chockad. Jag ringde polisen och sa att det var en attack och att ni måste reagera.

Källa: https://www.rtl.be/actu/belgique/faits-divers/le-chauffeur-de-taxi-temoin-de-lattentat-de-bruxelles-sexprime-pour-la-premiere/2023-10-27/article/602504
Citera
2023-10-30, 19:46
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid

Människan har en fenomenal förmåga att finna sig. Fullt naturligt. Du som fortsatt mår dåligt av ett attentat likt detta, skulle troligen få en diagnos däremot.

Någon som vet vad status är på mannen som överlevde?
Citera
2023-10-31, 17:38
Medlem
Nya uppgifter om Abdesalem Lassoued hustru, Rachida El Hasnaoui:

Citat:
Per Gudmundson@gudmundson_per

Notera: Hustrun till svenskmördande terroristen i Bryssel avslöjas nu som jihadist. Hon sprider extremt material på nätet. Följ @PVelleAntiJihad för detaljerad bevakning
https://nitter.net/gudmundson_per/status/1719306095817113931#m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in