2023-10-30, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stokke
Att bedöma ett mötande fordons hastighet och i synnerhet en skillnad på hastigheten är väldigt svårt. Förhoppningsvis finns i så fall ett vittne som sett det hela bakifrån och kan intyga att föraren inte bromsat, men tror tyvärr ändå det blir svårt att få honom dömd för vållande till annans död (om han inte erkänner givetvis)
Erkänner, nej nej, han såg inte moppen helt enkelt...

Citat: Om krocken säger han:

– Jag såg inte den helt enkelt. Mopeden så att säga. Så att ja.

– Jag kan inte beskriva det. Exakt vad jag såg då. Jag såg inte den mopeden i alla fall.

Från expressen
https://www.expressen.se/nyheter/filip-16-dodades-i-pakorningen-pa-bron/

Under söndagsförmiddagen begärdes mannen häktad på sannolika skäl misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död, men släpptes efter förhandling.

Han är fortsatt misstänkt på fem punkter för:

* vållande till annans död,
* grov vårdslöhet i trafik,
* smitning från trafikolycksplats,
* vållande till kroppsskada
* grovt rattfylleri
Citera
2023-10-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stokke
Förmodligen, problemet är att bevisa att han ljuger.

Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott. Det krävs alltså inget
Uppsåt.
Att vara full och köra bil är att anse som oaktsamt. Jag tror inte det blir några problem att få honom på grovt vållande till annans död.
Hade han inte varit onykter hade det varit svårare
Citera
2023-10-30, 22:25
Medlem
stokkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topsen
Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott. Det krävs alltså inget
Uppsåt.
Att vara full och köra bil är att anse som oaktsamt. Jag tror inte det blir några problem att få honom på grovt vållande till annans död.
Hade han inte varit onykter hade det varit svårare

Bra men straffvärdet verkar inte så högt: https://lagen.nu/dom/nja/2005s674
Vållande till annans död (grovt brott) plus grovt rattfylleri = 1,5 års fängelse
Citera
2023-10-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
De gör de väl?
Är det max ett år?

Lämna platsen när man kört på någon borde klassas som mordförsök.
Citera
2023-10-30, 22:38
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Oavsett ställe som han har druckit på så borde detta få återverkan på restaurangens tillstånd för servering av alkohol. Att servera märkbart berusade människor är ej tillåtet.

Läste du att han hade stora mängder alkohol i bilen?
Citera
2023-10-30, 22:39
Medlem
Vi får inte glömma att gratulera honom på födelsedagen idag! Undrar om det blir fest ikväll???
Citera
2023-10-30, 22:42
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Vi får inte glömma att gratulera honom på födelsedagen idag! Undrar om det blir fest ikväll???
Kan nästan garantera att han nu i sin frihet super loss rejält och inte ägnar en enda tanke åt den han dödade och den som befinner sig i kritiskt tillstånd på sjukhuset. Den enda han på riktigt känner en gnutta empati för är han själv. Dessvärre hade det inte förvånat mig ifall han kör ihjäl en till människa detta dygn och därefter åter blir försatt på fri fot.
Citera
2023-10-30, 22:58
Medlem
dovAkins avatar
Han kmr få ett piss straff som alltid. Kommer ej bli förvånad när han om 4-5 år återigen kört ihjäl ngn när han är rattfull.
Citera
2023-10-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Kan nästan garantera att han nu i sin frihet super loss rejält och inte ägnar en enda tanke åt den han dödade och den som befinner sig i kritiskt tillstånd på sjukhuset. Den enda han på riktigt känner en gnutta empati för är han själv. Dessvärre hade det inte förvånat mig ifall han kör ihjäl en till människa detta dygn och därefter åter blir försatt på fri fot.
Jag kanske är naiv, men super han nu är det för att glömma.
Jag vill inte på något sätt förringa det fruktansvärda han gjort.
Men även missbrukare kan ha känslor. Alla är inte narcissister.
Han kommer få ett alldeles för lågt straff, men han kommer få leva med detta i resten av sitt liv.
Jag ser två olika framtider. En där han blir fri från alkoholen, och en där han super ihjäl sig pga denna katastrof. Jag hoppas han blir fri från missbruket och försöker kompensera denna katastrof han orsakat. Då kanske NÅGOT gott kommer ur denna tragedi.
Det finns inga vinnare i denna fruktansvärda händelse. Bara förlorare, oavsett hur kort straff han får.
Citera
2023-10-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig

Så gubbkuken MT fyller år. Bara tre dagar efter hans offers dödsdag. 16 år hann Filip bli.

Läst igenom häktningsframställan och rekommenderar ALLA att göra detsamma, en fullblodspykopat som uppenbarar sig - mening för mening. Till och med polisen tillägger att TryggHansa-chefen MT är likgiltig, bryr sig bara om sig själv.
Citera
2023-10-30, 23:07
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Jag kanske är naiv, men super han nu är det för att glömma.
Jag vill inte på något sätt förringa det fruktansvärda han gjort.
Men även missbrukare kan ha känslor. Alla är inte narcissister.
Han kommer få ett alldeles för lågt straff, men han kommer få leva med detta i resten av sitt liv.
Jag ser två olika framtider. En där han blir fri från alkoholen, och en där han super ihjäl sig pga denna katastrof. Jag hoppas han blir fri från missbruket och försöker kompensera denna katastrof han orsakat. Då kanske NÅGOT gott kommer ur denna tragedi.
Det finns inga vinnare i denna fruktansvärda händelse. Bara förlorare, oavsett hur kort straff han får.
Missbrukare eller ej så borde det han gjort vara ett uppvaknande och på så sätt få honom att aldrig dricka en droppe till. En människa med empati som gjort något liknande hade blivit extremt avskräckt av alkohol och kämpat sig igenom de abstinensbesvär ett abrupt alkoholstopp medfört.
Jag känner en alkoholist och upplevt hans abstinensbesvär flertalet gånger de gånger han måste göra ett avbrott. Han kämpar sig igenom det. Alkohol är inte detsamma som heroin eller andra opiater. Du klarar dig igenom ett abrupt avbrott. Kan gärningsmannen ifråga inte låta bli alkoholen efter denna händelse för att för visa empati och vördnad för de liv han förstört så saknar han empati. Dessutom finns det farmaka som är mycket effektiva för att minska abstinensbesvären.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-10-30 kl. 23:12.
Citera
2023-10-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Så gubbkuken MT fyller år. Bara tre dagar efter hans offers dödsdag. 16 år hann Filip bli.

Läst igenom häktningsframställan och rekommenderar ALLA att göra detsamma, en fullblodspykopat som uppenbarar sig - mening för mening. Till och med polisen tillägger att TryggHansa-chefen MT är likgiltig, bryr sig bara om sig själv.

-Men vad kan ni som försäkringstagare i Trygg-Hansa göra ?
Mitt förslag är att NI alla byter försäkringsbolag och glöm inte att ange ert skäl.
Med hänvisning till denna dåres verk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in