2023-10-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Kul för henne men förtjänar. hon verkligen den nomineringen?
Visst hon avgjorde CL men var väl också skadad en stor del av säsongen om jag minns rätt.
Jag tycker hon gjorde ett ok VM men hon var knappast tongivande i det svenska laget.

Som jag ser det finns det åtskilliga spelare som gjort det bättre , både inom klubbfotbollen och landslaget , än Fridolina.

Barcelona vann Champions League och Rolfö var en av lagets absolut bästa spelare under säsongen (bara Bonmati som var tydligt bättre), sedan avgjorde hon CL-finalen och kryddar detta med en överraskande VM-medalj för Sverige..

I VM gjorde hon 3 mål och visade vägen i straffläggningen mot USA, trots att hon var knäskadad!

Kerr och Popp är nog inte heller nominerade p.g.a. VM, utan mer att man sett över hela säsongen och då tycker jag inte att det är helt fel..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-10-24 kl. 16:18.
Citera
2023-10-24, 16:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Kul för henne men förtjänar hon verkligen den nomineringen?
Visst hon avgjorde CL men var väl också skadad en stor del av säsongen om jag minns rätt.
Jag tycker hon gjorde ett ok VM men hon var knappast tongivande i det svenska laget.

Som jag ser det finns det åtskilliga spelare som gjort det bättre , både inom klubbfotbollen och landslaget, än Fridolina.

Kan ju vara så att bara en spelare per nation kan nomineras och då faller ju många "bättre" spelare bort (har inte läst på hur just detta pris fungerar). Ser man till klubblagsfotbollen så var Rolfö vår (=Sveriges) internationellt bästa spelare, det är i alla fall min uppfattning.
Citera
2023-10-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ser man till klubblagsfotbollen så var Rolfö vår (=Sveriges) internationellt bästa spelare, det är i alla fall min uppfattning.

Klart bäst också, vem skulle vara i närheten?

Fridolina är väldigt högt värderad av både lagkamrater och fans i Barcelona, detta i världens bästa klubblag..

Hur många svenska spelare skulle ta en plats i Barcas startelva? Sedan är det inte bara att Rolfö gör det, utan hon tillför något också, som lyfter laget, vilket är otroligt imponerande!

https://youtu.be/QkopCnKhs7U
Citera
2023-10-24, 19:25
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Fridolina är väldigt högt värderad av både lagkamrater och fans i Barcelona, detta i världens bästa klubblag..

Ja, det är mitt intryck också. Jag tror att vi Sverige har lite svårt att förstå hur stor Rolfö är internationellt (färgade av hennes insatser i landslaget där hon har en annan roll än i Barcelona).

Citat:
Klart bäst också, vem skulle vara i närheten?

Hur många svenska spelare skulle ta en plats i Barcas startelva? Sedan är det inte bara att Rolfö gör det, utan hon tillför något också, som lyfter laget, vilket är otroligt imponerande!

Om jag skulle försöka mig på en ranking (av hur stora de svenska spelarna är ur ett internationellt klubblagsperspektiv) så skulle det väl bli så här (utan jättemycket eftertanke):

1. Rolfö
2. Blackstenius
3. Musovic
4. Asllani
5. Eriksson
6. Angeldal
7. Ilestedt
8. Jakobsson
9. Björn
Citera
2023-10-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ja, det är mitt intryck också. Jag tror att vi Sverige har lite svårt att förstå hur stor Rolfö är internationellt (färgade av hennes insatser i landslaget där hon har en annan roll än i Barcelona).

Om jag skulle försöka mig på en ranking (av hur stora de svenska spelarna är ur ett internationellt klubblagsperspektiv) så skulle det väl bli så här (utan jättemycket eftertanke):

1. Rolfö
2. Blackstenius
3. Musovic
4. Asllani
5. Eriksson
6. Angeldal
7. Ilestedt
8. Jakobsson
9. Björn

Jo, de flesta ser ju bara landslaget och följer inte hennes klubblagskarriär i Barcelona..

Om man ser till förra säsongen, så hade jag rankat Blackstenius som 2:a, med sina viktiga mål för Arsenal i CL-slutspelet..

Sedan blir det Magda Eriksson på 3:e plats, då hon ändå var lagkapten i Chelsea (som gjorde en stark säsong), visserligen bänkad ibland, men hård konkurrens inom laget också..
Citera
2023-10-30, 16:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Såg ett internationellt (spanskt) konto som hade rankat Rolfö som fyra inför kvällens utdelning av Ballon d'Or.
Citera
2023-10-30, 16:27
Medlem
Citat:
Såg ett internationellt (spanskt) konto som hade rankat Rolfö som fyra inför kvällens utdelning av Ballon d'Or.

Samma som GOAL då, skrev om det i Ballon d'Or-tråden, alltså ingen slump längre..

Edit: Fast idag verkar de ha flyttat ner Rolfö till 6:e plats på deras "Power Ranking"..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-10-30 kl. 16:31.
Citera
2023-10-30, 16:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Samma som GOAL då, skrev om det i Ballon d'Or-tråden, alltså ingen slump längre..

Edit: Fast idag verkar de ha flyttat ner Rolfö till 6:e plats på deras "Power Ranking"..

Man varför har de ändrat på sin ranking sedan igår, så mycket hinner ju inte hända på ett dygn.
Citera
2023-10-30, 17:14
Medlem
Citat:
Man varför har de ändrat på sin ranking sedan igår, så mycket hinner ju inte hända på ett dygn.

Otroligt märkligt, har bara flyttat upp spelare med koppling till England också

Earps från 11:e till 10:e
Stanway från 10:e till 9:e
Reiten från 7:e till 4:e
Kerr från 6:e till 3:e

Pajor från 9:e till 11:e
Guijarro från 5:e till 7:e
Rolfö från 4:e till 6:e
Diani från 3:e till 5:e

Edit: Igår hade man ingen spelare från WSL på top-5..
Citera
2023-10-30, 22:08
Medlem
perry2s avatar
Arsenals damlag är för vita....

https://nyadagbladet.se/sport/mediedrev-mot-fotbollsklubb-for-manga-vita-i-laget/
Citera
2023-10-30, 22:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Arsenals damlag är för vita....

https://nyadagbladet.se/sport/mediedrev-mot-fotbollsklubb-for-manga-vita-i-laget/

Det nämndes i denna tråd för en vecka sedan och har dessutom diskuterats i en egen tråd dessutom.
Citera
2023-10-30, 22:21
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Det nämndes i denna tråd för en vecka sedan och har dessutom diskuterats i en egen tråd dessutom.

Ber om ursäkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in