2023-10-30, 16:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Jovisst. Men en sak är den att en ensam mördare får avvärjningsskador, men det fanns inga sådana alls på Johanna. Det borde ha tagits mycket större hänsyn till detta faktum.

Finns otaliga bevis på att det ligger till så gällande avvärjningsskador.
Ett av alla exempel är Lott*a Rud*olms mördare, ynkedomen Martin Johnsson. Han hade verkligen fått avvärjningsskador (har du sett bilden?).

Hur går det till när ett medvetslös offer åsamkar en angripare, eller sig själv för den delen, avvärjningsskador?
Citera
2023-10-30, 16:38
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fetat är intressant eftersom både TR och HovR anser att hon ljög bland allt oväsen.

Här hade det väl även varit läge att punktmarkera (bortom åtal för mord) ang varför prinsessan på ärten inte ingrep.
Rent teoretiskt låg hon då och lyssnade på en grov misshandel (som mynnar ut i mord.)

Känns ju sisådär med tanke på att Maja ingrep snabb som en vessla och puttade ivög Tove och sa till henne att gå därifrån.

Om nu ursäkten "jag vågade inte" skulle aktualiseras..

Det är svårt att smälta det faktum att både TR och HR, särskilt HR, lät MHs lögner om sovandet att passera. Samt lögnen om att inte ha sett ett lik i hallen första gången.

Vad ger det för signaler till andra skurkar? Skaffa en bra advokat och sen ljug ljug ljug. Erkänn inget, även om du har sovit i en garderob där ett mord har skett. "Öhhh, vaaa? Jag sov...
Citera
2023-10-30, 16:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Officiellt stöder de åtalet, det är inget konstigt med det, det gjorde åklagaren också.
Det tragiska med Toves anhöriga i det uttalandet är att de blundar för de fakta som framkommit genom den rättsmedicinska undersökningen och de påföljande analyserna av denna, i det att Tove kan ha varit medvetslös redan innan Johanna ströp henne. Om jag inte minns fel var det professor Thiblin som vittnade om detta, i tillägg till Lazarevics vittnesmål om medvetandepåverkan.

Icke desto mindre var de inte förvånade över den friande domen, för innerst inne är de väl medvetna om att Maja är oskyldig till Toves död.
Officiellt säger de det jag citerade, i Dagens Nyheter.

Varför du lägger ord i Toves familjs mun förstår jag inte, men det är osmakligt.
Citera
2023-10-30, 16:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Officiellt säger de det jag citerade, i Dagens Nyheter.

Vilket var precis vad jag skrev, vilket du uppenbarligen noterade eftersom du använder mina ord.

De säger som sagt också att de inte är förvånade över domen, det var inte heller åklagaren, liksom alla vi andra som granskat förundersökningen och rättegångarna sakligt.
Många av oss förutsade till och med domen särskilt den friande, och jag förutsade också Majas frigivning direkt efter huvudförhandlingen. Inget konstigt med det. Allt pekade på det. Alla förstår att Maja är oskyldig. Ja, alla som sakligt granskat och förstått fallet, alltså.
Citera
2023-10-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det är svårt att smälta det faktum att både TR och HR, särskilt HR, lät MHs lögner om sovandet att passera. Samt lögnen om att inte ha sett ett lik i hallen första gången.

Vad ger det för signaler till andra skurkar? Skaffa en bra advokat och sen ljug ljug ljug. Erkänn inget, även om du har sovit i en garderob där ett mord har skett. "Öhhh, vaaa? Jag sov...

Precis. Det blir som reklam för att tiga i förhör. Funkade det för Maja funkar det säkert för mig med!

https://sverigesradio.se/artikel/experten-blir-som-reklam-for-att-tiga-i-forhor
Citera
2023-10-30, 16:53
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Vilket var precis vad jag skrev, vilket du uppenbarligen noterade eftersom du använder mina ord.

De säger som sagt också att de inte är förvånade över domen, det var inte heller åklagaren, liksom alla vi andra som granskat förundersökningen och rättegångarna sakligt.
Många av oss förutsade till och med domen särskilt den friande, och jag förutsade också Majas frigivning direkt efter huvudförhandlingen. Inget konstigt med det. Allt pekade på det. Alla förstår att Maja är oskyldig. Ja, alla som sakligt granskat och förstått fallet, alltså.

Du lägger som sagt ord i Toves familjs mun.

Här är ett annat citat, från Aftonbladet:

"Även Toves pojkväns målsägandebiträde Andreas Hannah, är missnöjd med domen. Han anser att även Maja Hellman borde dömas för mordet.

– Vi menar att det föreligger starka omständigheter som gör att hon faktiskt varit med på dödandet av Tove varför även hon borde ha döms för mord, säger Andreas Hannah. Han menar att domen mot Maja dock var väntad, med tanke på att hovrätten hävde hennes häktning efter att huvudförhandlingarna i Göta hovrätt var klara."
Citera
2023-10-30, 16:58
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det fetade: det är väl precis sä det är för gängkriminella? Om de inte lyder order sä har de verklig anledning att frukta för sina liv. Det M var rädd för var att förlora J. Löjligt.

Ja, och det var inte MH kapabel att begripa. Tror jag. De var ju inte gängkriminella. Ännu. MH hade många chanser att stoppa mordet och/eller att fly därifrån, men det gjorde hon alltså inte.

Så vad gjorde hon i stället? Inte fan sov hon iaf.
Citera
2023-10-30, 17:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du lägger som sagt ord i Toves familjs mun.

Här är ett annat citat, från Aftonbladet:

"Även Toves pojkväns målsägandebiträde Andreas Hannah, är missnöjd med domen. Han anser att även Maja Hellman borde dömas för mordet.

– Vi menar att det föreligger starka omständigheter som gör att hon faktiskt varit med på dödandet av Tove varför även hon borde ha döms för mord, säger Andreas Hannah. Han menar att domen mot Maja dock var väntad, med tanke på att hovrätten hävde hennes häktning efter att huvudförhandlingarna i Göta hovrätt var klara."

Du ser, också pojkvännen förstår innerst inne att Maja är oskyldig.

Man kan vilja något hur mycket som helst, det kommer inte att hända och det har inte hänt, bara för att man vill något, särskilt inte när man innerst inne vet att förhållandet är det motsatta.

Maja är oskyldig. Konstigare än så är det inte. Och det har nu hovrätten slagit fast. Ingen av de inblandade är förvånad. Alla förväntade sig att Maja skulle frias.
För hon är oskyldig.
Citera
2023-10-30, 17:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du ser, också pojkvännen förstår innerst inne att Maja är oskyldig.

Man kan vilja något hur mycket som helst, det kommer inte att hända och det har inte hänt, bara för att man vill något, särskilt inte när man innerst inne vet att förhållandet är det motsatta.

Maja är oskyldig. Konstigare än så är det inte. Och det har nu hovrätten slagit fast. Ingen av de inblandade är förvånad. Alla förväntade sig att Maja skulle frias.
För hon är oskyldig.
Herregud, hur korkad är du?

"Han menar att domen mot Maja dock var väntad, med tanke på att hovrätten hävde hennes häktning efter att huvudförhandlingarna i Göta hovrätt var klara."
Citera
2023-10-30, 17:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Tack - ja då är det så.
Maja talar sanning.

Det gör hon inte.

Hon påstod att TTs kropp var iskall. Det är en uppenbar lögn.
Citera
2023-10-30, 17:22
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Toves familj säger såhär:

"Vår uppfattning är att det har varit två gärningsmän. Att hon (Maja Hellman) var en nödvändig förutsättning för att man skulle kunna genomföra mordet. För Tove var en vältränad idrottstjej. Enligt Johanna var hon fullt medvetande när Johanna tog stryptaget på henne. Och då hade hon i normalfallet gjort kraftigt motstånd och orsakat skador på Johanna, om det inte var så som Johanna säger – att Maja höll Toves händer."

Det är just det som är knäckfrågan, som nog de flesta undrar över. Varför inte två olika rätter kunde knäcka Majas lögner är fanimej helt ofattbart! Daltande och tycka-synd-om-mentalitet när det gällde MH. Inga besvärliga frågor i rätten till henne, trots att man visste att hon är en vanelögnare.

I stället verkade domaren tycka synd om MH (märktes inte minst i intervjun efter domen). De tog hänsyn till hennes "psykiska besvär", trots att MH var fullt medveten om vad hon gjorde och inte gjorde.

Hoppas verkligen att Högsta Domstolen tar upp fallet.
Citera
2023-10-30, 17:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Precis. Det blir som reklam för att tiga i förhör. Funkade det för Maja funkar det säkert för mig med!

https://sverigesradio.se/artikel/experten-blir-som-reklam-for-att-tiga-i-forhor

Jag undrar dock om inte domarens uttalande främst är ett sätt att försvara rättens resonemang. Jag tror ändå man hade hittat ett sätt att döma dem i för mord i samförstånd vid händelse av att båda hade blånekat ända upp i HR. Men fan vet. Olyckligt uttalande, oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in