2023-10-30, 14:19
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Enligt WHO klassas alkoholism som sjukdom. Har du några tankar kring detta?
Det finns inget förmildrande om den här jävla idioten! Ingen sjukdom i världen tvingar dig att köra bil påverkad
Citera
2023-10-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topsen
Läser häktningpm nu.
Jag tror vi kan utesluta att Mä skulle vara vållande på något sätt. Flera vittnen berättar om hur han kör som en galning innnan krocken. Han kör bl.a om en person i väldigt hög fart strax innan krocken. Ingen tvekan om att han kör in i moppen bakifrån.

Han säger dessutom att han inte har några alkoholproblem. Han erkänner rattfylleri!

Han säger att han blev bländad och körde på moppen sen minns han inte mer

Lust att informera en idiot hur jag får tag på detta pm?
Citera
2023-10-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izi24
Lust att informera en idiot hur jag får tag på detta pm?

Ligger 4 inlägg upp.

Tragiskt som fan.

Angående häktning så ansåg åklagaren recidiv, d v s att det finns risk för återfall om han släpps fri.

Det var lite udda av åklagaren då det i praxis måste finnas några rattfylleridomar tidigare i närliggande tid. Det är då häktning kan ske i dessa fall samt när det finns flyktfara då gärningsmannen är utländsk medborgare och/eller bor utomlands.
Citera
2023-10-30, 14:44
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Det finns fyra målsägande i tre olika punkter av vållande till kroppsskada. Så tre ytterligare personer skadades, förutom flickan på moppen.

Här kan de som önskar ta del av häktningsprememorian.

https://gofile.io/d/4Bg37r

Häktningsprotokollet också eftersom folk undrar:

https://gofile.io/d/mo6NPI

Vidrig läsning. Och framförallt sorglig. Absolut dyngrak man kör i 130 med sin Audi och lyckas under ett par minuter orsaka fyra kollisioner varav i ena dör ett barn. Gruvligt otrevlig och aggressiv (troligtvis inte bara på fyllan). Bryr sig mest om att grannarna inte ska få veta. Hemma har han en 4-åring och en fru, hoppas detta är en möjlighet till nystart för dem. Spring för livet.
Citera
2023-10-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du anser alltså att det finns inga förmildrande omständigheter här trots att mannen verkar vara svårt alkoholiserad?

Att han kört berusad vet vi men vet man exakt hur olyckan gick till? Ligger all skuld för olyckan på föraren av bilen?
Tvärtom blir ju risken ännu större att han tar sambons eller nån annans bil och kör onykter igen!! Eller den risken är 0 menar du ?? Verkar han ha visat på gott omdöme menar du ?? Klart all skuld är hans, är du dum i hela huvet eller ??
Citera
2023-10-30, 15:23
Medlem
Smitningsolyckor borde generera höga straff oavsett utgång.
Citera
2023-10-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acebace
Vidrig läsning. Och framförallt sorglig. Absolut dyngrak man kör i 130 med sin Audi och lyckas under ett par minuter orsaka fyra kollisioner varav i ena dör ett barn. Gruvligt otrevlig och aggressiv (troligtvis inte bara på fyllan). Bryr sig mest om att grannarna inte ska få veta. Hemma har han en 4-åring och en fru, hoppas detta är en möjlighet till nystart för dem. Spring för livet.

När jag åker på massa olika vägar i stockholm så blåser det förbi bilar i 200 knyck hela tiden och zick-zackar som dårar. Men det är mest på motorvägar så där bör det inte dyka upp en liten moppe framför en bil som gör 45/h.

Åker man så på en 70-väg i mörkret och är stupfull så är ju risken att det här händer markant mycket högre.
Citera
2023-10-30, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Det är ett sådant scenario. Och då är han ju inte vållande eller hur? Vi vet ju inte heller med säkerhet att de blivit påkörda bakifrån. Det är en uppgift som figurerar. Men vi vet inte än.
Men vi vet att de blivit påkörda i mkt hög hastighet!!
Citera
2023-10-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Tvärtom blir ju risken ännu större att han tar sambons eller nån annans bil och kör onykter igen!! Eller den risken är 0 menar du ?? Verkar han ha visat på gott omdöme menar du ?? Klart all skuld är hans, är du dum i hela huvet eller ??

Hur vet du att all skuld är hans? Frågan är inte avgjord och vittnena ger heller inte en entydig bild av händelseförloppet i de första förhören. Du är kanske synsk?
Citera
2023-10-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men vi vet att de blivit påkörda i mkt hög hastighet!!

Vad är hög hastighet, och hur vet du hur fort han körde i samband med kollisionen?
Citera
2023-10-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Är det ingen, i ett så här tidigt skede tänker på alternativa händelseförlopp?

Det är ju plausibelt att han inte varit vållande i olyckan. Givet hur illa cyklister och mopedister hur kör i allmänhet och unga trafikanter i synnerhet vore det inte omöjligt att det är den nu avlidne som varit vållande. Han kan också varit påverkad av alkohol eller annat otillåtet preparat
.
Om utredningen skulle komma fram till att den nu omkomne varit vållande då återstår ”bara” drograttfylla och smitningen. Den senare förefaller ostridig och där det inte heller finns något som tyder på uppsåtsbrist.

Ett möjligt scenario skulle kunna vara att den misstänkte har druckit eller använt droger. På vägen hem kolliderar han med ungdomarna som är vållande till olyckan. Den misstänkte drabbas av panik på grund av sin onykterhet. Jag tycker att det finns en del som talar för att han inte hade problem att framföra fordonet innan första kollisionen. Jag menar, om han varit så onykter, att han svajade fram och tillbaka, vilket han påtagligt gjorde senare med tanke på kraschen in i bussen ganska långt därifrån, då borde han ju ha kolliderat redan i stan eller i Bromma.

Så låt utredningen ha sin gång innan det utropas krav på olika straff eller att den misstänkte lastas för saker som vi ännu inte vet stämmer.

På riktigt! Det är tvåfiligt på bron och uppenbarligen en galning som kört vårdslöst under hela färden. Dessutom i en trolig fart som vida överskrider skyltarna på platsen. Jag tycker de allra flesta mopedister kör väldigt försiktigt och pga deras ålder håller jag alltid ut extra och avstånd. Vad de oftast inte har är förståelse för att vuxna kan bete sig oberäkneligt och vårdslöst i trafiken. Vilket är uppenbart här.
Ha respekt för den fina kille som avlidit och hans närstående.
Citera
2023-10-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tror du att den dödade killen får tillbaka sitt liv och hans familj och vänner kan stryka ett streck över det hela?
Kamma till dig, ta reda på fakta.
Denna MT har i maj fått ordningsbot gällande "trafikförseelse"

Det är just fakta som jag är intresserad av. Du däremot fantiserar fritt.

Att den omkomnes familj inte får tillbaka sin anhörige eller inte, i vart fall inte i närtid, kan stryka ett streck över händelsen är ju helt ointressant vid bedömningen av skuld och sakomständigheterna. De har rätt till sin sorg och ilska oavsett vem som varit vållande, men jag förstår inte hur det skulle vara ett bevismedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in