2023-10-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Inte judar. Muslimer.

underskatta inte en hungrig törstig mobb! Även Sverige har haft hungeruppror.
Citera
2023-10-29, 17:02
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur är det ett krigsbrott att tvinga någon att sjunga en nationalsång? Muslimer tvångskonverterar ju folk konstant, det om något är ett brott då man enligt islam inte får lämna religionen. Hell, även deras hjälporganisationer tvingar folk att konvertera för att få hjälp.

Det är ett krigsbrott att förnedra fångar. Det är ytterligare ett krigsbrott att filma eller att fotografera fångar under förnedrande förhållanden. Det här är sådant ryssarna sysslar med i Ukraina och sådant Wehrmacht utsatte judar för 1939 i Polen. Det är fan inte ok bara för att det är IDF som gör det.

Civiliserade krigsmakter tillåter vanligen överhuvudtaget inte att man publicerar filmer eller foton på identifierbara fångar.

Skall bli intressant att se hur IDF agerar på detta.
Citera
2023-10-29, 17:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Angående de enorma muslimska demonstrationerna i många europeiska länder. Många är redan våldsamma mot polisen, i alla fall i England och i Tyskland. Vad tror ni kommer hända om/när Hamas förlorar kriget i Gaza? Kommer de vända sig mot oss "kristna" (inte judar) européer? Kommer poliskårerna i Europa kunna stå emot islamistvåldet?

Israel har kört 2 km in i Gaza: https://twitter.com/Tendar/status/1718624002405482535

Citat:
Civil ordning bland muslimer och araber? Tror man att sådant existerar från början är man bra naiv.

Ja det fungerar om det finns en stark polisstat som trycker ned folk med våld.
Citera
2023-10-29, 17:24
Medlem
Citat:
Nej, att ens börja snacka om tortyr som lärs ut till X och Y som inte är sant är att gå OT.

"Eremona2.0 diskuterar bara judar och när han inte gör det är han pedofil." Skriver du att du inte är pedofil går du OT eftersom det inte är topic.

Inbakat i ett inlägg som huvudsakligen berör trådämnet, är CIA ok att nämna/diskutera
Att bara skriva två meningar om CIA är OT
Ett sådant inlägg raderas.

On topic har tillfångatagna Hamas-terrorister garanterat utsatts för tortyr, som kan omfatta allt från extremt smärtsamma örfilar och slag (en av terroristerna har tex en blåtira) till extremt obekväma/smärtsamma kropsställningar. Tortyr behöver inte innebära att man blir förstörd för livet.

"Palestinska stolen" är en klassiker.... Otroligt smärtsamt men det behöver inte bli större spår.

Man får också räkna med israelernas ilska. Under rådande omständigheter är det nästan otänkbart att alla militärer och poliser skulle uppträda 100% professionellt i förhörsrummen

Självklart har man avreagerat sig på olika sätt.

Just nu skiter alla journalister i hur fångarna behandlas men det kommer nog en diskussion om detta.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-10-29 kl. 17:27.
Citera
2023-10-29, 17:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag är väl bekant med topografi och geografi på Sinaihalvön. Jag är också väl bekant med att man tidigare fört krig i området ett par gånger, trots att det är öken där. Jag är också bekant med att Egypten har ett inåthelvete starkt luftvärn och jag vet också hur det gick för Israel att med flyg angripa Egypten 1973 innan egyptiska armén gick bortom sin luftvärnsporté, inte bra alls. Israels analys efter kriget var att man inte kan vara säker på seger om man skall slåss mot Egypten och någon eller några andra samtidigt. Jag tror det är en korrekt analys.

Det kan vara hur det vill med den saken eftersom jag ju uttryckligen skrev att jag INTE tror på något krig och inte på något egyptiskt storangrepp med storartad in i Israel. Mitt INTE kanske förbigick ditt öga?

Avseende frågan om Suez har Israel i alla tider och i alla sammanhang gjort klart att en stängning av Suezkanalen för Israeliska fartyg och/eller fartyg på väg till och från israeliska hamnar kommer föranleda militära motåtgärder och/eller en krigsförklaring. Det har varit israelisk politik sedan 1956 och jag har inte hört talas om någon israelisk politiker, militär eller säkerhetspolitisk som någonsin har uttalat sig om saken och sagt något annat. Men om det är så att folk tvekar så stärker det ju bara mitt argument att det finns en risk att Egypten stänger kanalen för Israel med en gissning om att Israel inte gör något och det kan visa sig att Egypten har fel. Jag betvivlar för min del att Israel skulle vara helt ok med en stängning för Israeliska fartyg. Egypten kommer stänga kanalen helt, dvs för alla länder, endast i situationen att man riskerar att förlora kontrollen över kanalen.

Avseende FN är det en påtaglig och lika intressant som oroande splittring. Som framgår av mitt inlägg och mina tidigare inlägg avser jag med detta det faktum att väst är splittrat i omröstningen, att EU är splittrat i omröstningen och att USA inte får med sig mer än en handfull länder att rösta nej till den slutliga resolutionen. Det är ett enormt svaghetstecken för USAs del. Att länder som Frankrike, Schweiz, Norge, Spanien, Portugal, Argentina och Irland röstade för den där resolutionen kan man inte gärna avfärda med att de är brutala, korrupta och grymma diktaturer…

Man kan stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det inte hänt, eller så kan man konstatera att det där betyder att väst är splittrat och att Israel (och USA) förlorat stöd i väst och det väldigt fort och fundera på vad det beror på. Jag är sinnad åt det senare hållet.

Hamas visade 7 oktober att det är omöjligt att de någonsin får makt på Gaza igen..vissa länder fattar detta..vissa länder tror att det skall vara samma visa som 2006, 2014 och 2021. Denna är gången är något helt annat.
Citera
2023-10-29, 17:28
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Hamas visade 7 oktober att det är omöjligt att de någonsin får makt på Gaza igen..vissa länder fattar detta..vissa länder tror att det skall vara samma visa som 2006, 2014 och 2021. Denna är gången är något helt annat.

Det är möjligt och du brukar upprepa detta i väldigt många av dina inlägg, men det har inte ett smack med mitt inlägg att göra.
Citera
2023-10-29, 17:36
Medlem
Skulle Israel bomba al-Quds Hospital tror jag dom gör ett stort misstag. Det blir väldigt svårt för Biden att försvara ett brott som detta inte minst när en ung amerikansk judisk protest växer. Gissar att Blinken funderar på ett måttfullt US fördömande.
Citera
2023-10-29, 17:49
Medlem
Tortyr kan vara från isolering till klippa
tårna.

Shin Bet är inte arab League . De slår inte ut tänderna ur en fånge för alla vet den metoden kan få fången att erkänna mordet på Palme oavsett. Bara Saddam, Khaddafi och arab League kör sadist tortyr...dvs de bryr inte om infot de får.

Israel använder förhörsmetoder ja men inte Saddam Hussein style.

Smart "tortyr" är inte hur mkt du slår....fattar väl du väl...man får ut info oavsett utan en enda smäll.

Alla bryter ihop till slut i en isoleringscell...du behöver inte slå ngn för det, frågan är bara när den bryter ihop.

Sen finns det metoder när det är bråttom... men det är en annan saga

Dock som ngn sa till dig, du ser för mkt på film

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag diskuterade initialt Israels inställning till tortyr, som är relevant, eftersom man nu förhör terrorister, som genmförde en pogrom den 7/10.. Jag nämnde i förbifarten CIA, som lär sig tortyr av bla Israel
Du avviker TOTALT från trådens ämne, när du ENBART diskuterar CIA. Då blir det OT. Så funkar Flashback.
Senast redigerad av David1982 2023-10-29 kl. 17:51. Anledning: rättelse
Citera
2023-10-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Tortyr kan vara från isolering till klippa
tårna.

Shin Bet är inte arab League . Se slår inte ut tänderna ur en fånge för alla vet den metoden kan få fången att erkänna mordet på Palme oavsett. Bara Saddam, Khaddafi och arab League kör sadist tortyr...dvs de bryr inte om infot de får.

Israel använder förhörsmetoder ja men inte Saddam Hussein style.

Smart "tortyr" är inte hur mkt du slår....fattar väl du väl...man får ut info oavsett utan en enda smäll.

Alla bryter ihop till slut i en isoleringscell...du behöver inte slå ngn för det, frågan är bara när den bryter ihop.

Sen finns det metoder när det är bråttom... men det är en annan saga

Dock som ngn sa till dig, du ser för mkt på film

Jag har aldrig sett någon film om israelisk tortyr
Däremot har jag läst artiklar om den och följt debatten i många år. Att israeler använder sk sofistikerad tortyr vet jag och varenda människa som har grundkoll på denna konflikt.

Med tanke på att Israel torterar människor för mindre grejer än efterkrigstidens största pogrom, framstår det som självklart att männen som deltog i denna pogrom och förhörs i Israel, blir torterade.

Känns rätt fånigt att ifrågasätta.
Citera
2023-10-29, 18:04
Medlem
Du får visst förhöra (aka tortyr)
Vem säger att 24 timmar i förhör är olagligt? våra poliser kan ha långa förhörstimmar.
Men det är inte ngn galen Shin Bet officer med en "doktor väska".Funkar inte så.

Enda ggn de använder olaglig tortyr som du kallar det: är (och resten av väst) är om rikets säkerhet är i så pass illa ute som ett kärnvapen tickar i ngn t-bana eller en bomb i ett plan...då kommer det andra metoder, men inte för sådana ting som Gaza kriget. Behöver inte dra ögonen på folk.

Den artikel du läst berätta ett ex?
Så ska jag se om du har rätt...

Citat:
Jag har aldrig sett någon film om israelisk tortyr
Däremot har jag läst artiklar om den och följt debatten i många år. Att israeler använder sk sofistikerad tortyr vet jag och varenda människa som har grundkoll på denna konflikt.

Med tanke på att Israel torterar människor för mindre grejer än efterkrigstidens största pogrom, framstår det som självklart att männen som deltog i denna pogrom och förhörs i Israel, blir torterade.

Känns rätt fånigt att ifrågasätta.
Citera
2023-10-29, 18:05
Medlem
Har det förekommit något firande bland Palestinavänner i Sverige under helgen?

Inga tutande bilkaravaner med viftande palestinaflaggor och fyrverkerier?

Samlingar med firande på gator och torg?

Någon som sett?

KOMIGEN!!!!
Citera
2023-10-29, 18:05
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ja detta är de lägsta av de lägsta.
Människorna som genmförde pogromen och planerade den, lever kvar på medeltiden.
De är mentala dvärgar.
Jag brukar inte hålla på Israel. Jag försöker alltid se båda sidor men jag har gett upp.
Jag har full förståelse för att Israel hamrar sönder Hamas fullständigt. Finns ingen annan väg.
Dessa barbarer går inte att prata med.

Samma här, jag vill se båda sidor.
Men har svårt att se hur Hamas är något annat än monster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in