2023-10-29, 10:13
Medlem
”Kroppslängden kan ej bedömas. Kroppen företer svåra brandskador. Således är huden på hela kroppen svartförbränd, ställvis kraftigt förkolnad. Mjukdelarna på huvudet är förkolnade. Skalltaket saknas. Hjärnan är blottad…Ögonen saknas. Ansiktets skelettdelar är förkolnade…På bålen saknas huden…Hjärtsäcken är svartförbränd…Muskulaturen är bränd, delvis förkolnad….Vänstra handen saknas. Vänstra armen är svartförkolnad. På benen saknas huden…De kvinnliga könsorganen är svårt förbrända…”

När de kom fram möttes de av förfärliga scener. Skrikande tonåringar kastade sig ut genom fönstren i den brinnande byggnaden. På marken låg blödande, brända och döda ungdomar bland kläder, skor, väskor, jackor och mobiltelefoner.

En massiv räddningsinsats påbörjades. Ett stort antal ambulanser, brandbilar, hävare och personal från åtta brandstationer skickades till Herkulesgatan, samtidigt som ett femtiotal poliser kallades in. Efter en stund fanns 50 brandmän, 30 ambulanssjukvårdare och två läkarlag på plats för att hjälpa till.

Arbetet inriktades i första hand på att rädda liv, men prioriteringen och behandlingen var komplicerad. Gång på gång fick ambulanspersonalen avbryta arbetet när ungdomar avled mitt i akutbehandlingen, för att istället försöka rädda nästa patient.

Det akuta arbetet försvårades också av att mellan 500 och 600 människor befann sig på platsen. Förutom de döda och skadade hade området redan fyllts av anhöriga och nyfikna. Många var chockade, andra berusade och i kaoset blev flera ur räddningspersonalen hotade och skadade.

Mer går att ta del av via följande länk som beskriver diskoteksbranden i detalj; https://www.ohrlund.se/blogg/diskoteksbranden-en-tragedi-att-minnas/

Stämmer det exempelvis att en av de som ligger bakom bytt namn till detta;

https://mrkoll.se/person/Mike-Davidson-Eriksbo-Ostergarde-43-Angered/ulaTmUxaDYuqcYfrmUxaDYuqcYfrcYfrkyqRaQdYQacYfruerA

Vad gör resterande gärningsmän idag? Bor kvar i Göteborg och folk låtsas som att det regnar? Eller har folk i Göteborg glömt och förlåtit?
2023-10-29, 10:15
Medlem
Min äldre bror var med i branden, det var väldigt synd, han överlevde dock.
2023-10-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravensheld

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1560131&fileO Id=1566289

Här tas namnen upp, stämmer det att Meysam som var en av de tre gått och bytt namn?
2023-10-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är araber. Svårare än så är det inte.

Noterar att den ena är med i HD/Bandidos-motsvarande mc-klubb, det kanske gör det lättare för honom och bosätta sig på Angered. Det kan man ju tycka är en spottloska mot anhöriga och liksom bosätta sig i samma stad som tusentals anhöriga, men det är väl att han har det lugnt bakom ryggen.

Frågan är hur anhöriga kan ha glömt händelsen, kanske kostar det för mycket för de och jaga upp dessa tre förövare i Göteborg och ta saken i egna händer?
2023-10-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag minns att i min bekantskapskrets så var det ingen som höjde på ögonbrynen eftersom det var svartskallar som brann upp.

Det var även väldigt låg kriminell aktivitet de kommande veckorna.
En person som hyllades som hjälte i branden med bild i GP, åkte senare fast för personrån och misshandel för att flera offer känt igen han från bilden.
2023-10-29, 10:29
Medlem
Min bror var med i branden, vill dock inte säga vad han heter på forumet. Då får jag stryk av honom.

Carl Serung, du är klockren som vanligt. min äldre bror är syriansk iaf.
2023-10-29, 10:36
Medlem
anothes avatar
Citat:
Så ni gillar inte varandra ?
Citat:
Det är araber. Svårare än så är det inte.
Fast numer har dessa främlingars interna vänskapligheter börjat sprida till andra runtom.

Vad jag vet står ett graverat stenplakat med omkomnas namn i närheten, annars hade ingen vetat pga allt ombyggt.

Och allt detta pga en cigarettändare, papperstuss och en sur arab som inte fick komma in.
2023-10-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Så ni gillar inte varandra ?

Det är inte det, flashback är inte värt mödan att outa honom. Jag kan dock outa mig själv på forumet, eller mina konton, men inte han.
2023-10-29, 10:37
Medlem
Citat:
Så ni gillar inte varandra ?Fast numer har det samhällets interna vänskaplighet börjat sprida till andra runtom.

Vad jag vet står ett graverat stenplakat med omkomnas namn i närheten, annars hade ingen vetat pga allt ombyggt.

Och allt detta pga en cigarettändare, papperstuss och en sur arab som inte fick komma in.

Vet du något om hur de här tre har klarat sig efteråt och hur de har mage och visa upp sig i Göteborg? Har förlikning eller något liknande ägt rum?
2023-10-29, 10:39
Medlem
Citat:
Så ni gillar inte varandra ?Fast numer har det samhällets interna vänskaplighet börjat sprida till andra runtom.

De var tre. Nu under helt nya namn, så det var inte en enstaka det handlar om.

Fler boendes i Göteborg vet säkert mer om dessa tre herrar.
2023-10-29, 10:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Länktips (uppdateringar, namn, men ej exakt svar på frågan)
1. (FB) Diskoteksbranden i Göteborg 1998, hur ser det ut idag? (2006-2023)
2. https://petterssonsblogg.se/2018/10/30/diskoteksbranden/ (2018, när 20 år)
2023-10-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Länktips (uppdateringar, namn, men ej exakt svar på frågan)
1. (FB) Diskoteksbranden i Göteborg 1998, hur ser det ut idag? (2006-2023)
2. https://petterssonsblogg.se/2018/10/30/diskoteksbranden/ (2018, när 20 år)

Hej!

Här diskuteras inte händelsen i sak, notera, här diskuteras enbart vad de tre gärningsmännen gör idag.

Äpplen och päron. Sedan att det inte skulle finnas trådar om saken vore långsökt, trots allt 25 år sedan och berört ett helt land.

Men trådarna kastar ljus på två skilda saker. Därav att de gamla trådarna även inkluderas under kategorin Kriminalhistoria och ingenting annat. Här diskuteras/avhandlas om de tre killarna faktiskt begår liknande brott än idag. Relevant med andra ord.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in