2023-10-28, 21:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Trams, du har inte den blekaste aning om utfallet i en amerikansk domstol,

Klart jag har. Att följa amerikanska rättegångar är en av mina passioner. Jag har mot denna bakgrund en ganska god insyn i vad som krävs för att bli fälld där. En jury hade med stor säkerhet dömt Maja Hellman. En jury tar inte lätt på att man kommer med uppenbara lögner om vad man gjorde då brottet begicks.
Citera
2023-10-28, 21:23
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Klart jag har. Att följa amerikanska rättegångar är en av mina passioner. Jag har mot denna bakgrund en ganska god insyn i vad som krävs för att bli fälld där. En jury hade med stor säkerhet dömt Maja Hellman. En jury tar inte lätt på att man kommer med uppenbara lögner om vad man gjorde då brottet begicks.
Utfallet blev inte som du hade tänkt dig iallafall, tråkigt... Trots din stora expertis som ingen vet om och ingen bryr sig om

Lägger till en länk: https://www.youtube.com/watch?v=PmtysW6WMRY
Senast redigerad av johkv637 2023-10-28 kl. 21:30.
Citera
2023-10-28, 21:26
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Så här sa den erfarne Sven-Erik Alhem, ordförande för Brottsofferjouren och tidigare överåklagare, före domen.
'Göta hovrätts beslut att släppa 19-åringen men behålla 20-åringen som häktad inte kommer som en överraskning.
Det har dallrat i luften under hela processen, säger han och tillägger att tingsrättsbevisen mot 19-åringen var svaga.'

Redan före förhandlingarna i TR i mars trodde han på en frikännande dom i Majas fall liksom flertalet juridiskt kunniga.
Lägg av. Du snappar upp det du vill höra men vägrar lyssna på resten. Till och med den tafatte åklagaren visste att Maja ljög. Hon är ju fri så du borde vara nöjd nu? Om Alhem sett Maja som skyldig, hade du skrivit då vad han sa?

Trodde faktiskt att du skulle luta dig tillbaka i fåtöljen och njuta efter att Maja lyckades ljuga sig fri. Som några andra vurmare verkat ha gjort..
Senast redigerad av ziggarillen 2023-10-28 kl. 21:41.
Citera
2023-10-28, 21:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Utfallet blev inte som du hade tänkt dig iallafall,

Nja jag sa hela tiden att det fanns en klar chans att Maja skulle fria. 60-40 för fällande dom. Jag var dock helt övertygad om livstid för Johanna.

Men tydligen så är det inte "rättssäkert" att döma någon för en brand fastän personen googlat diverse mordbrandrelaterade termer innan branden, haft sms-trafik som tycks handla om branden, haft registrerade rörelser i telefonen mitt i natten, googlat om "Brand på Kettilsgatan" mm efteråt, bli utpekad av vittne samt ha ett dokumenterat agg mot systrarna Tönnies.... bara för att det fanns frågor om antalet steg som registrerats och för att branden upptäcktes ett dygn för sent och att det då inte kunde uteslutas att branden uppstått på annat sätt.

Och bl.a. pga av att det åtalet föll så fann man inte tillräckligt försvårande omständigheter för att spärra in henne livstid. Antar att du kom i byxan när de sa "16 år", så rättssäkert var det?

Citat:
tråkigt...

Ja. Jag tycker det är tråkigt att mördare går fria när de uppenbart skyldiga.

Och du tycker....inte det...?
Citera
2023-10-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror inte heller att Maja befinner sig i Vetlanda
Kanske inte fam heller

Fröken Hellm*n finns för närvarande adresserad på Orkesterv*gen 21 där hon spelar upp.

Lik-bärerskan och Lik-skogs-placeraren samt Ljugar-Maja och Haschkaks-Drottningen har tills vidare fått utegångsförbud tills den kokande grytan fått svalna av inom Vetlanda.

Jag har i alla fall inte den minsta aning om vad Fröken Hellm*n fördriver sin tid med om dagarna och kvällarna ... kanske hon lagar mat åt familjen i köket under dagarnas gång ?

Hon kanske rent av ha blivit en mästerkock inom hemmets kök.

Enligt ovan skrivit, När Fröken Hellm*n får ut sitt skadestånd på 1.500.000 kronor så blir hon högst troligen sagt ... The Ritch-en Bitch-en, in The Kitchen

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-10-28, 21:42
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Nja jag sa hela tiden att det fanns en klar chans att Maja skulle fria. 60-40 för fällande dom. Jag var dock helt övertygad om livstid för Johanna.

Men tydligen så är det inte "rättssäkert" att döma någon för en brand fastän personen googlat diverse mordbrandrelaterade termer innan branden, haft sms-trafik som tycks handla om branden, haft registrerade rörelser i telefonen mitt i natten, googlat om "Brand på Kettilsgatan" mm efteråt, bli utpekad av vittne samt ha ett dokumenterat agg mot systrarna Tönnies.... bara för att det fanns frågor om antalet steg som registrerats och för att branden upptäcktes ett dygn för sent och att det då inte kunde uteslutas att branden uppstått på annat sätt.

Och bl.a. pga av att det åtalet föll så fann man inte tillräckligt försvårande omständigheter för att spärra in henne livstid. Antar att du kom i byxan när de sa "16 år", så rättssäkert var det?

Ja. Jag tycker det är tråkigt att mördare går fria när de uppenbart skyldiga.

Och du tycker....inte det...?
Nä, jag tycker det är hemskt när mördare går fria. Däremot tror jag på ett fungerande rättssystem där ibland skyldiga går fria, även om det kan göra mig otroligt frustrerad likt i detta fall, utan att veta men jag kan misstänka
Citera
2023-10-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Du verkar helt verklighetsfrånvarande. Åklagaren kanske också är pingstvän? Åklagaren visste att Maja ljög och gjorde därmed inte sitt jobb.

Håller med. Adam Rullman var en mycket bättre åklagare.
Citera
2023-10-28, 21:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nä, jag tycker det är hemskt när mördare går fria. Däremot tror jag på ett fungerande rättssystem där ibland skyldiga går fria, även om det kan göra mig otroligt frustrerad likt i detta fall, utan att veta men jag kan misstänka

Då kanske du kan svara på frågan (och så att du ska förstå: frågan är hypotetisk): OM Maja Hellman hade dömts i HR, hade vi fortfarande haft ett fungerande rättssystem?
Citera
2023-10-28, 21:47
Medlem
Citat:
Fast jag har sagt mig veta utgången på förhand, vilket du enligt vad du har skrivit inte går att göra. Det vill säga jag påstår att jag vet utgången, och du säger att det inte går att påstå? Sen förstår jag såklart att jag teoretiskt kan ha fel, men det kommer jag inte att ha. Men du ägnar dig åt en uppvigling mot domen, vilket jag förstår, de är skyldiga som synden. Men så här funkar ett fungerande rättssystem.

Sedan har du inte svarat på vilken del av domen som kvarstår?

Nej, du kan inte veta ut-gången, varken genom framdörren eller bakdörren till skillnad från Fröken Hellm*n som bar ut ett lik genom ytterdörren, det fungerade perfekt.

Nej, inte ens om du tar till några sido-dörrar så kommer du inte, att kunna veta, utgången i detta fallet.

Jo då, för allt i världen sagt ... du har ju givet vis den fulla rätt att komma med ett personligt påstående, sedan om just du, har rätt eller fel, ja, det kan bara framtiden utvisa.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-10-28, 21:49
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Då kanske du kan svara på frågan (och så att du ska förstå: frågan är hypotetisk): OM Maja Hellman hade dömts i HR, hade vi fortfarande haft ett fungerande rättssystem?
Ja
Citera
2023-10-28, 21:52
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Nej, du kan inte veta ut-gången, varken genom framdörren eller bakdörren till skillnad från Fröken Hellm*n som bar ut ett lik genom ytterdörren, det fungerade perfekt.

Nej, inte ens om du tar till några sido-dörrar så kommer du inte, att kunna veta, utgången i detta fallet.

Jo då, för allt i världen sagt ... du har ju givet vis den fulla rätt att komma med ett personligt påstående, sedan om just du, har rätt eller fel, ja, det kan bara framtiden utvisa.

Mvh/
@JokerMannen/
Om vi bortser från dina olidliga särskrivningar, Jag har förbehållit mig rätten att säga "jag vet utgången", d.v.s jag påstår att jag vet den och det utifrån sannolikhet. jag har inte likt en synsk person sagt att jag vet den på riktigt, stor skillnad... Om vi ska slå en tärning säger jag "Det kommer bli lägre än en sexa", det är ett antagande utifrån sannolikhet, men inget utfall
Senast redigerad av johkv637 2023-10-28 kl. 21:57.
Citera
2023-10-28, 21:56
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Håller med. Adam Rullman var en mycket bättre åklagare.
Sen fanns det ju några inklusive fyllbulten GW som visste redan innan hur utgången skulle bli trots att dom var dömda för livstid i TR. Tvivlet om rättsystemet väcktes hos stor del av befolkningen. . Bedrövligt men jag tror inte den där friheten är så mycket värd. Nu får familjen Hellman hålla sig undan då dom insåg att endast få låtsas tro på Majas oskuld. Inget festande och dans på Nöjet heller...
Senast redigerad av ziggarillen 2023-10-28 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in