2023-10-28, 07:57
Medlem
Någon som har plus?

Så ser livet ut i kvinnofängelset Hinseberg

https://www.aftonbladet.se/a/VPJxOr
Citera
2023-10-28, 08:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Stopp. Du skrev att "M:s berättelse stämmer med övrig bevisning". Det är ett allmänt hållet uttalande som innebär att du inte anser att det finns bevisning som visar att M:s berättelse inte stämmer. Vad jag skrev är alltså inte det minsta oärligt.

Men ok, då anser du alltså nu att M:s historia INTE stämmer med bevisning i målet eftersom du fick PMS-rage på mig nu. Det var ju bra att veta. Då är vi alltså rimligen överens om att hon inte sov då Tove dog? Så varför ljuger hon om detta tror du? Kan du komma på en enda rimlig förklaring än att hon döljer sin egen medverkan? En enda?

P.S. en sak har du rätt i, det ska jag ge dig: Det ÄR sant att jag föraktar dig. Men det är också det enda sanna du skrev. Det är så tydligt att du bara försöker få en "win" till vilket pris som helst och lite extra offerskap som bonus efter att du visats ha fel och visats ha agerat oärligt 1000 ggr om i den här tråden. Och till skillnad från mig så VÄGRAR du svara på frågor om din oärlighet, lustigt det där. Det hela är så oerhört sorgligt. Fast samtidigt underhållande . Du är som en film som är så dålig så den blir bra. Typ "the Core". Perfekt underhållning en tråkig dag

Nu är bara frågan om du ska spela offer i nästa svar eller om du flyr för elftiette gången. Du lär ju inte svara konkret iaf, det har du bara gjort en enda gång. Vilken clownshow.
Ditt clownkäbbel kan du dra till en humortråd. Det är inte relevant i ett grymt mordfall.

Edit: "om du flyr för elftiette gången." vill du nog inte ha svar på.
Citera
2023-10-28, 08:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ditt clownkäbbel kan du dra till en humortråd. Det är inte relevant i ett grymt mordfall.

Klart det är. Det är ju ditt oärliga och undvikande förhållningssätt som omöjliggör effektiv kommunikation. Jag har gett dig hur många chanser som helst och gör det fortfarande.

Citat:
Edit: "om du flyr för elftiette gången." vill du nog inte ha svar på.

Det är en litterär referens. Tolkien.
Citera
2023-10-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Någon som har plus?

Så ser livet ut i kvinnofängelset Hinseberg

https://www.aftonbladet.se/a/VPJxOr

Citat
En dag på fängelset

Hur ser det ut inne på ett fängelse? Vad gör personalen som jobbar där, och hur ser dagarna ut för den som är intagen? Här hittar du mer information, både ur kriminalvårdarens perspektiv, men vi beskriver också hur en dag kan se ut för någon som dömts till fängelse.

https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/en-dag-pa-fangelset/
Citera
2023-10-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har också tänkt i de banorna. Ett (negativt) stärkt självförtroende.
Jag tror nämligen inte på den timida roll som hon mer än gärna försökt förstärka, det finns för mycket uppgifter i FUP som pekar i en annan riktning.
Vidare märks det vart hon vänder sig i förtroende, dels Johanna men även samsittaren, och hon tas förvånansvärt snabbt under hennes vingars beskydd som det ultimata offret.

Maja är en mycket oärlig och manipulativ person. Inför föräldrar, psykolog, coach, lärare m.m visar hon upp sin bräckliga, sköra Maja med mängder problem. Då blir hon daltad med och särbehandlad i positiv mening, vilket säkert känns jättebra för latmasken Maja som varken orkar jobba eller göra sin egen mat.

Men när hon är på fest så har hon ingen vinning i att visa upp den bräckliga Maja. Då är det den kaxiga bisexuella bruden med en alldeles egen klädstil som gillar gangsterkulturen som gäller. Risken är väl ganska stor ändå att hon fortsätter i denna stil då hon blommade ut och trivdes så extremt bra med detta liv.
Citera
2023-10-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
.
Det finns ingenting i fup och Majas berättelser där Maja säger sig känna sig styrd av J
Tvärtom
Maja blommar enligt flera
Ett offer för en narc bryts psykiskt ner bit för bit
Om du bara visste hur en sådan mönniska känner sig och har att berätta så är det inte i närheten av J och M relation
och sådana tecken har ingen sett på Maja och hon säger ju själv att de har en jämbördig relation
Att vara amatör psykolog och jämföra med filmer och liknande för att få ihop en storry
till Majas försvar är långt ifrån sanning

Här i tråden har vi en skribent som visar tydliga tecken på narc men det verkar gå dig helt förbi

Bra inlägg! Det är rent ut sagt patetiskt att det måste letas information och exempel utanför FUP så det passar in i den egna agendan. Allt för att göra Maja till ett offer.

Låt människan stå det för det hon gjort och förklara sig, istället för att göra henne till ett offer som inte behöver ta ansvar för någonting.
Citera
2023-10-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Förstår vad du menar och håller med, men bara delvis. Om man ynkar svagbegåvad och ger dem mildare straff BARA pga det - då ligger Sverige risigt till.

Antingen är man så borta i pallet att man behöver låsas in och behandlas på psykklinik. Eller så är man frisk nog att ta ett straff som motsvarar gärningen.

Blev beklämd när jag hörde den äldre manliga domaren när han sa att man tar speciell hänsyn till MHs psykiska svårigheter.

Det ska inte påverka i själva skuldfrågan.
Men det tycks det ha gjort här😕
Det är ett märkligt uttalande. Jag är inte jurist men tror du har helt rätt i att det inte ska påverka skuldfrågan, där är det antingen eller. Om han menar att hänsyn tagits när det gäller straffets längd för deltagande i att gömma Toves kropp så är det också märkligt. Maja var aktiv i handlingen, ljög och höll tyst i nästan två månader, det tyder inte på psykisk svaghet.

Att hon höll tyst så länge måste gjort det svårare för Toves anhöriga. Därför också konstigt att inget skadestånd utdömdes för Majas del.
Citera
2023-10-28, 12:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Maja är en mycket oärlig och manipulativ person. Inför föräldrar, psykolog, coach, lärare m.m visar hon upp sin bräckliga, sköra Maja med mängder problem. Då blir hon daltad med och särbehandlad i positiv mening, vilket säkert känns jättebra för latmasken Maja som varken orkar jobba eller göra sin egen mat.

Men när hon är på fest så har hon ingen vinning i att visa upp den bräckliga Maja. Då är det den kaxiga bisexuella bruden med en alldeles egen klädstil som gillar gangsterkulturen som gäller. Risken är väl ganska stor ändå att hon fortsätter i denna stil då hon blommade ut och trivdes så extremt bra med detta liv.
Ja, på fyllan.

Det är annars inte typ som, "jag förtjänar bättre för att jag är bäst, utan mer åt jag förtjänar speciell behandling för jag är så orättvist behandlad/sårad och fragil.

You get it.
Senast redigerad av develi 2023-10-28 kl. 12:15.
Citera
2023-10-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Maja var öppen med sin sexuella läggning på sociala media. Och på en så liten ort som Vetlanda kan vi nog räkna med att "alla" visste om att pingstpastorns dotter var hbtq.

Jag är inte alls säker på att pingstförsamlingen var överseende och välkomnande mot henne. Tvärtom har jag undrat varför hon var så ensam innan hon träffade JJ. Jag har undrat varför hon inte hade kompisar i kyrkan. Och när föräldrarna berättar om hennes fritidsaktiviteter innan JJ så nämns inte kyrkan överhuvudtaget. Något är konstigt. Så brukar det inte se ut om man växer upp i en frikyrka.

Jag är ganska säker på att det var GW som talade om för föräldrarna vilken advokat de skulle anlita. Vem vet, de kanske träffades allihopa; föräldrar, advokat, åklagare, domare i GWs jaktstuga och kom överens om hur de skulle lägga upp det i HR? Rullman kanske inte gick att styra så då blev han mutad med ett finare jobb och utbytt?

Man börjar fan undra liksom. Rullman var iaf bestämd i att han ansåg att Maja var med. Den nya åklagaren verkade knappt ens tro Maja var skyldig och hur ska hovrätten kunna dömma då när åklagaren gör ett uruselt jobb.
Citera
2023-10-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Man börjar fan undra liksom. Rullman var iaf bestämd i att han ansåg att Maja var med. Den nya åklagaren verkade knappt ens tro Maja var skyldig och hur ska hovrätten kunna dömma då när åklagaren gör ett uruselt jobb.

Verkligen! Har sällan sett en så lam åklagare och förstår ju därför att han inte tog chansen att fråga ut och ifrågasätta JJs och MHs historier, särskilt den sista med sina lögner och falska beteende. Hon med sjukdomsvinsten...

Rättegången var slapp och oengagerad. Rent av pinsam. De enda som gjorde sitt jobb var Toves familjeadvokat och Gillberg. Clea S framstod bara som hon gjort hittills = desperat att göra sin röst hörd och få igenom sina teorier om kräkning och 10 sekunders strypning.

Usch!
Citera
2023-10-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Citat
En dag på fängelset

Hur ser det ut inne på ett fängelse? Vad gör personalen som jobbar där, och hur ser dagarna ut för den som är intagen? Här hittar du mer information, både ur kriminalvårdarens perspektiv, men vi beskriver också hur en dag kan se ut för någon som dömts till fängelse.

https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/en-dag-pa-fangelset/

Det var inte det från aftonbladet
Citera
2023-10-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Det var inte det från aftonbladet

Har tyvärr inte Aftonbladet.

Här är en annan artikel.

Så lever Sveriges farligaste kvinnor – en dag på anstalten Hinseberg

https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/1193319-johanna-jansson