Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Fast även om nu ryssarna till ett groteskt högt pris har tagit lite mark och tom skulle lyckas ta Avdivka till slut så är det här förluster de inte har råd med. Det är dessutom helt bortkastat.
Jag skulle säga så här: Stora förluster kan vara värda att ta om man verkligen uppnår nåt stort och viktigt och därefter kan ersätta förlusterna. Som Röda Armén i striderna mot tyskarna under WW2. Att slå hål på frontlinjer kostar, men om man kan rycka fram 50 mil så kan det vara värt förlusterna.
Vad ryssarna just nu gör är offra enorma mängder soldater och utrustning i försöken att erövra nåt skithål till stad som ingen hade hört talas om före kriget. Det är inget stort genombrott på gång. Själva målet är att ta Avdivka och det till ett pris så högt att fortsatta offensiver är omöjliga. De kan inte ens ersätta förlusterna av material. Samtidigt så har Ukraina i väster upprättat flera brohuvuden på ryssarnas sida av Dnepr. Det ryska agerandet känns allt annat än stabilt..
Finns det verkligen nån på den ryska sidan som har en strategisk helhetsbild och agerar därefter? Att sätta hela kriget på spel bara för att nån (Putin?) snöat in på hur viktigt det är att erövra enskilda städer känns otroligt amatörmässigt. Det påminner mest om hur Hitler agerade under senare delen av WW2..
Lärde sig ryssarna ingenting av det extremt utdragna och kostsamma slaget om Bakhmut? Hörde man inte samma sak då? Hur viktigt det var att erövra staden och hur vägen sen skulle ligga öppen för ryssarna. Vad har hänt där? Absolut ingenting. Ryssarna får kämpa för att överhuvudtaget behålla kontrollen över staden..
Jag varken ids eller kan försöka få dig att vilket värde ryssarna sätter på varken Bakhmut/Artemovsk som det numera heter eller Avdivka. Det är nog hopplöst.
Om jag däremot pekar på vika resurser Ukraina satte in för att först försvara Bakhmut och sedan satte in under motoffensiven för att återta staden så kanske du ändå kan ge mig liiiite rätt?
Om jag också säger att just nu verkar ukrainarna dra dit ett flertal starka och välutrustade förband vid Avdivka och de faktiskt haft sådana där sedan tidigare så måste du inse att ryssarna inte är ensamma om att sätta stort värde på Avdivka. Den staden som är en förstad till Donetsk har mycket stort symbolvärde för ryssarna dessutom.
Om någon på Ryska sidan snöat in på Avdivka så är det innevånarna i Donetsk - en ganska stor stad, störst i Donbass tror jag för de har beskjutits därifrån sedan 2014. Det finns nog ett omvänt symbolvärde på ukrainska sidan och då främst bland de sk ukronazisterna. Andra ukrainare betraktar det nog som en skithåla som du verkar göra.
Tror dock inte ryska armeledningen betraktar det som en särskilt viktig stad strategiskt utan mer som en lämplig kvarn. Kan dock påpeka att detta är en gissning.
Till skillnad från striderna i Bakhmut/Artemovsk verkar ryssarna satt in en mycket förlustbringande men avgörande stöt i början av själva intagandet av staden.Lyckas man behålla de positioner man nu tagit kan det mycket väl ha varit värt förlusterna.