2023-10-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, Pyrrhus-seger har man ju hört talas om men nu verkar ryssarna ha myntat Pyrrhus-förlust.

Det var inte det vanliga under andra världskriget att ryssar hade mindre förluster än tyskarna när de anföll. Ändå påstår ryssar fortfarande att de vann andra världskriget?

Ukraina sänder nu stora förstärkningar till Avdivka. Även av mycket slitna men erfarna förband. Det tyder inte på att Ukraina har koll på läget. 47 Brigaden som har stridit vid Robotyne sedan de utrustats och utbildats i västerlandet har nu skickats dit. Det är inte precis nyuppsatta Territorial Defence som nu går in i den mycket hårda striden.

Tar inte ukrainarna tillbaka en del positioner ganska snabbt så blir det ingen upprepning av köttkvarnen vid Bakhmut/Artemovsk utan antagligen ett snabbare och mer dramatiskt förlopp.
2023-10-27, 16:57
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det var inte det vanliga under andra världskriget att ryssar hade mindre förluster än tyskarna när de anföll. Ändå påstår ryssar fortfarande att de vann andra världskriget?

Ukraina sänder nu stora förstärkningar till Avdivka. Även av mycket slitna men erfarna förband. Det tyder inte på att Ukraina har koll på läget. 47 Brigaden som har stridit vid Robotyne sedan de utrustats och utbildats i västerlandet har nu skickats dit. Det är inte precis nyuppsatta Territorial Defence som nu går in i den mycket hårda striden.

Tar inte ukrainarna tillbaka en del positioner ganska snabbt så blir det ingen upprepning av köttkvarnen vid Bakhmut/Artemovsk utan antagligen ett snabbare och mer dramatiskt förlopp.
Ja, men tänk då om man inte lyckas ta Avdivka? Då har man offrat extremt mycket för ingenting vilket är ett troligare scanario när Ukraina skickar mer förstärkningar.
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte vet hur det kommer att gå, vill inte spekulera för mycket men bara konstaterar att ryssarna är inte kloka som offrar så extremt mycket och får ut så lite.
Ska man prata om andra världskriget kan man dra en parallell till slaget om Stalingrad där Hitler pga prestige offrade en stor del av sin armé för att inta något betydelselöst och därefter återhämtade sig aldrig nazisterna.
2023-10-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tankesmedjan ISW igen. Japp då är det bekräftat med tanke på vilka personer de har i ryggen och kopplingar.

Men de har inte Deepstatemap i ryggen kontrar jag med. De är nog i varje vettig Nato-väns ögon en mer tillförlitlig källa. ISW har nog sina begränsningar för skulle de rapportera det Deepstatemap gör skulle det bli problem (att ryssarna gjort avgörande framsteg med stora förluster)
2023-10-27, 17:08
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tankesmedjan ISW igen. Japp då är det bekräftat med tanke på vilka personer de har i ryggen och kopplingar.
Nu har ju även ryska MIL-bloggare bekräftat dessa katastrofala förluster.

Du vill kanske först se det på Bitchute innan du tror på det?
2023-10-27, 17:15
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Men de har inte Deepstatemap i ryggen kontrar jag med. De är nog i varje vettig Nato-väns ögon en mer tillförlitlig källa. ISW har nog sina begränsningar för skulle de rapportera det Deepstatemap gör skulle det bli problem (att ryssarna gjort avgörande framsteg med stora förluster)
Nu har inte ryssen sina attackhelikoptrar i ryggen då de anfaller. Detta efter ryssens värsta förlust av helis vid Ukrainas första försök med ATACMS! 24 helikoptrar utslagna med en robot. Dessutom åkte några LV-system i luften samtidigt.

Övriga helikoptrar har nu fått flyttas så långt tillbaka från fronten att deras operationstid har kapats ner med flera hundra procent.

Jag tror nog att ryssen har uppförsbacke de lux just nu....
2023-10-27, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117

Kollar aldrig där.

De gör säker stora förluster och SVT är "snabba" att sprida det men långsamma eller om det går tysta att sprida det motsatta. Jag hoppas ISW karlägger det lika mycket om de ska vara tillförlitliga och möjligt att jag missat det pga "viss ovilja" från bla svensk media att dela sådan info.
2023-10-27, 18:28
Medlem
Citat:

Från första dagen då anfallen blev bekanta har ryska engelskpråkiga "MIL-bloggare" sagt att ryssarna gjort stora förluster. När du säger dettas att "nu" vet du faktiskt inte vad du pratar om.

Ljuger på det viset som du tror gör dom inte, däremot är det svårt att se vidden av förluster och att inte ha en undermeten vilja att underdriva problem och att inte bli för defaitistisk så man minskar stridsmoralen. Det har nog inte alltid varit så roligt att vara rysk "MIL-boggare " under det här kriget. Tex när ryssarna drog sig tillbaka öster om Charkov.

Det är faktiskt så att om man lyssnar på tex Military Summary så får man i allmänhet reda på för ryssland negativa händelser före de som lyssnar på Nato-media. Dock tycker jag en ukrainsk "Mil Bloggare" ger den mest trovärdiga bilden men han behandlar bara frontavsnitt tex övergripande. (War in Ukraine" på Youtube)
2023-10-27, 19:51
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Det är faktiskt vad ett anfall åstadkommer som är det avgörande när man betraktar det. Ungefär som när en schakspelare offrar en pjäs för att få ett bättre läge. Detta hemska äär även soldater medvetna om och de känner nog knappast en personlig kärlek från militärledningen, det gör nog inga soldater.

Det verkar vara precis som jag skrev. Ryssland har intagit mark som gör det fortsatta försvaret av Avdivka svårt, ukrainarnas motanfall verkar hitintills inte gett avgörande resultat.

För övrigt sägs ryssarna dragit dit även en mängd Storm Z förband. Deras liv anses inte lika mycket värt än andra ryssars och rekryteras bland fångar med mycket långa fängeslestraff. Kanske Navaly dyker upp rätt som det är. :-)

Ja ja. Håller du med om att detta är rätt plats att diskutera dessa strider vid Avdika här och inte i Ukkrainas Motoffensiv?

Fast även om nu ryssarna till ett groteskt högt pris har tagit lite mark och tom skulle lyckas ta Avdivka till slut så är det här förluster de inte har råd med. Det är dessutom helt bortkastat.

Jag skulle säga så här: Stora förluster kan vara värda att ta om man verkligen uppnår nåt stort och viktigt och därefter kan ersätta förlusterna. Som Röda Armén i striderna mot tyskarna under WW2. Att slå hål på frontlinjer kostar, men om man kan rycka fram 50 mil så kan det vara värt förlusterna.

Vad ryssarna just nu gör är offra enorma mängder soldater och utrustning i försöken att erövra nåt skithål till stad som ingen hade hört talas om före kriget. Det är inget stort genombrott på gång. Själva målet är att ta Avdivka och det till ett pris så högt att fortsatta offensiver är omöjliga. De kan inte ens ersätta förlusterna av material. Samtidigt så har Ukraina i väster upprättat flera brohuvuden på ryssarnas sida av Dnepr. Det ryska agerandet känns allt annat än stabilt..

Finns det verkligen nån på den ryska sidan som har en strategisk helhetsbild och agerar därefter? Att sätta hela kriget på spel bara för att nån (Putin?) snöat in på hur viktigt det är att erövra enskilda städer känns otroligt amatörmässigt. Det påminner mest om hur Hitler agerade under senare delen av WW2..

Lärde sig ryssarna ingenting av det extremt utdragna och kostsamma slaget om Bakhmut? Hörde man inte samma sak då? Hur viktigt det var att erövra staden och hur vägen sen skulle ligga öppen för ryssarna. Vad har hänt där? Absolut ingenting. Ryssarna får kämpa för att överhuvudtaget behålla kontrollen över staden..
Senast redigerad av fernebo 2023-10-27 kl. 20:10.
2023-10-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast även om nu ryssarna till ett groteskt högt pris har tagit lite mark och tom skulle lyckas ta Avdivka till slut så är det här förluster de inte har råd med. Det är dessutom helt bortkastat.

Jag skulle säga så här: Stora förluster kan vara värda att ta om man verkligen uppnår nåt stort och viktigt och därefter kan ersätta förlusterna. Som Röda Armén i striderna mot tyskarna under WW2. Att slå hål på frontlinjer kostar, men om man kan rycka fram 50 mil så kan det vara värt förlusterna.

Vad ryssarna just nu gör är offra enorma mängder soldater och utrustning i försöken att erövra nåt skithål till stad som ingen hade hört talas om före kriget. Det är inget stort genombrott på gång. Själva målet är att ta Avdivka och det till ett pris så högt att fortsatta offensiver är omöjliga. De kan inte ens ersätta förlusterna av material. Samtidigt så har Ukraina i väster upprättat flera brohuvuden på ryssarnas sida av Dnepr. Det ryska agerandet känns allt annat än stabilt..

Finns det verkligen nån på den ryska sidan som har en strategisk helhetsbild och agerar därefter? Att sätta hela kriget på spel bara för att nån (Putin?) snöat in på hur viktigt det är att erövra enskilda städer känns otroligt amatörmässigt. Det påminner mest om hur Hitler agerade under senare delen av WW2..

Lärde sig ryssarna ingenting av det extremt utdragna och kostsamma slaget om Bakhmut? Hörde man inte samma sak då? Hur viktigt det var att erövra staden och hur vägen sen skulle ligga öppen för ryssarna. Vad har hänt där? Absolut ingenting. Ryssarna får kämpa för att överhuvudtaget behålla kontrollen över staden..

Jag varken ids eller kan försöka få dig att vilket värde ryssarna sätter på varken Bakhmut/Artemovsk som det numera heter eller Avdivka. Det är nog hopplöst.

Om jag däremot pekar på vika resurser Ukraina satte in för att först försvara Bakhmut och sedan satte in under motoffensiven för att återta staden så kanske du ändå kan ge mig liiiite rätt?

Om jag också säger att just nu verkar ukrainarna dra dit ett flertal starka och välutrustade förband vid Avdivka och de faktiskt haft sådana där sedan tidigare så måste du inse att ryssarna inte är ensamma om att sätta stort värde på Avdivka. Den staden som är en förstad till Donetsk har mycket stort symbolvärde för ryssarna dessutom.

Om någon på Ryska sidan snöat in på Avdivka så är det innevånarna i Donetsk - en ganska stor stad, störst i Donbass tror jag för de har beskjutits därifrån sedan 2014. Det finns nog ett omvänt symbolvärde på ukrainska sidan och då främst bland de sk ukronazisterna. Andra ukrainare betraktar det nog som en skithåla som du verkar göra.

Tror dock inte ryska armeledningen betraktar det som en särskilt viktig stad strategiskt utan mer som en lämplig kvarn. Kan dock påpeka att detta är en gissning.

Till skillnad från striderna i Bakhmut/Artemovsk verkar ryssarna satt in en mycket förlustbringande men avgörande stöt i början av själva intagandet av staden.Lyckas man behålla de positioner man nu tagit kan det mycket väl ha varit värt förlusterna.
2023-10-27, 22:40
Medlem
Citat:
Nu har inte ryssen sina attackhelikoptrar i ryggen då de anfaller. Detta efter ryssens värsta förlust av helis vid Ukrainas första försök med ATACMS! 24 helikoptrar utslagna med en robot. Dessutom åkte några LV-system i luften samtidigt.

Övriga helikoptrar har nu fått flyttas så långt tillbaka från fronten att deras operationstid har kapats ner med flera hundra procent.

Jag tror nog att ryssen har uppförsbacke de lux just nu....

Jasså? Jasså? Häromdagen visades film över hur ryska attackhelikoptrar rörde sig utmed(ovanför ukrainska ställningar utmed järnvägsspår vid Avdivka och angrep dessa ställningar. Det är dock sällan helikoptrar rör sig så nära ukrainare och det tyder inte på att de är obefintliga.
2023-10-27, 23:27
Medlem
Citat:
Dansk uppdatering av händelserna under det senaste dygnet. (måndag 20 mars)

Senaste tiden har de ryska förbanden sakta men säkert trängt undan ukrainarna från försörjningslederna till Avdivka. Nu senaste dygnet har utvecklingen blivit dramatisk och ryssarna anfaller från tre håll.

Det känns som ukrainarna senaste tiden fört fram offensivdugliga förband för ayy kunna förhindra fullständig kollaps runt Bahkmut och man kan faktiskt fråga sig. Har Ukraina krafter kvar och logistik för att möta detta?

https://www.youtube.com/watch?v=K8nNztc1WYQ&t=5s
Men det sägs ju gå så dåligt för Ryssland? Ryssarna förlorar ju hur mycket tanks och trupper som helst, samtidigt som Ukraina inte förlorar något alls? Hur fan kan Ryssland gå framåt när de slåss med spadar, har slut på ammunition och bara har helt omotiverade soldater?
2023-10-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, det har de, men så klart är det tuffa strider på många håll! Avdiivika kommer hålla, precis som Bakhmut, Kreminna och Vuhledar. Snar har det torkat upp och då får ryssen pisk på slagfältet.
Det här inlägget åldrades väl.

Kommer Ukraina hålla Avdiivika lika väl som Bakhmut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in