2023-10-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ja jo.... men man blir som man umgås sägs det...

Att JJ eventuellt är ute om 16 år är vansinne.... Hur kan man sätta andras liv på spel på det här sättet?

SKAMLIGT

Än mer skamligt är att 16 år är lika med 10,8 år.
Så här har det sett ut i många år nu och ingen tycks vilja ändra idiotin. Detta är tydligen vad regeringar och opposition år efter år menat med hårdare straff.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Båda behöver D-vitaminsprutor från svenska vården för att kunna leva (och mörda) i norden, därför är det sak samma.

Nej, du har fel.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Rättsväsendet i det här landet är vidrigt. Våldtäktsmän får höga skadestånd, gängkriminella släpps fria eller får obefintliga straff. Straffen förkortas så att anhöriga får leva med rädslan att att gärningsmannen snart kommer ut.

Och nu friar man medhjälpare och förkortar straff för kallblodiga mördare.

Värst tycker jag är ni som försvarar det här rättssystemet med näbbar och klor.
Citera
2023-10-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Mördaren som sitter inne hade inte klarat av att mörda Tove själv utan en enda skråma på sin kropp.

Jo, det framgår under förhandlingen att det kan ha utförts av en person. Så det är redan klarlagt
Däremot har man missat att göra en rättsmedicinska undersökning på Maja och Johanna då dom greps.
Alltså åklagarens uppgift som inte har utförts.
Citera
2023-10-25, 16:08
Medlem
maxatdunders avatar
Kommer något överklagas eller är vi klara med processen? Jag är glad att hon på pappret får 16 år men hade önskat på livstid samt att Maja fått längre straff. I vilket land är "grovt" brott 1.6 månader... Ute till nästa julafton, baggis.
Citera
2023-10-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Rättsväsendet i det här landet är vidrigt. Våldtäktsmän får höga skadestånd, gängkriminella släpps fria eller får obefintliga straff. Straffen förkortas så att anhöriga får leva med rädslan att att gärningsmannen snart kommer nu.

Och nu friar man medhjälpare och förkortar straff för kallblodiga mördare.

Värst tycker jag är ni som försvarar det här rättssystemet med näbbar och klor.

Då kan jag upplysa dig om att Sverige är rankad som 4 gällande rättsstatsprincipen av 143 länder.
Vi är inte Saudi Arabien.
Citera
2023-10-25, 16:12
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Men det är alltså så här som rätten värderar liv.

Rätten följer de lagar vi medborgare har stiftat. Man kan inte skylla på rätten alls när rätten dömer efter lagboken.

En liten historielektion. Vi i Sverige har haft någon form av demokrati i tusentals år. Vår lagbok är baserad på de gamla Västgötalagarna från 1300-talet. De är äldre än koranen. Vid 1700-talet reviderades de och lägger grunden till Svea Rikes Lag - den lag som vi lever efter nu i stora delar. Lagar författade av svenskar för svenskar och svenskt moralsystem. Vi har raffinerat vår lagbok vartefter och tills inte för länge sedan kunde vi svenskar vara stolta över lagboken. På sistone har den dock börjat förvanskas av klåpare och snart kommer vi vara som en mellanösterndiktatur för att vi tagit in mellanösterns demoraliserade moralsystem och måste rätta oss efter dessa avarter. Tills vidare kan du påverka lagstiftandet genom att engagera dig politiskt.
Citera
2023-10-25, 16:13
Medlem
Gold94s avatar
Men nu vet vi, alla som är ostraffade för brott kan mörda och få max 16 år och får sitta dess mindre, själv ska jag tänka på det eftersom jag är ostraffad så förväntar jag mig max 16 år kommer ut om tio...

Så passa er alla som jag har kommit på kant med..
Citera
2023-10-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Jo, det framgår under förhandlingen att det kan ha utförts av en person. Så det är redan klarlagt
Däremot har man missat att göra en rättsmedicinska undersökning på Maja och Johanna då dom greps.
Alltså åklagarens uppgift som inte har utförts.

Du skämtar med mig, skulle vilja se en rekonstruktion på detta mord i så fall. Vem kan strypa en person till döds som tar flera minuter, själv, utan att få motvärnsskador och hur? Detta kan inte vara bevisat utom rimligt tvivel mycket märkligt i så fall och första fallet i historien.
Citera
2023-10-25, 16:15
Medlem
Hoppas detta går upp till Högsta Domstol och båda får ruttna i fängelse livet ut.

Att få dessa ur samhället är lika viktigt som att få ut dem gängkriminella.

Helt absurt att man kan frias för mord men dömas fortfarande för gravfridsbrott, kanske nämnderna mottagit mutor eller att jävighet ligger bakom, de känns ju lite så.

Fanns ett fall där Svenska Kungligheten gick i god för en som dömdes för livstid, plötsligt blev det bara några år.
Citera
2023-10-25, 16:15
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Då kan jag upplysa dig om att Sverige är rankad som 4 gällande rättsstatsprincipen av 143 länder.

Ser du hur det ser ut i det här landet med dagliga skjutningar och sprängningar? Ser det ut som att rättsväsendet fungerar och hänger med i utvecklingen?

Du tror ju bara för att man vill ha hårdare straff så ska folk avrättas. Nej, det handlar om att fängelsestraffet ska förlängas rejält och inga rabatter eller strafflindringar ska utdelas. Varför ska så stor hänsyn tas till gärningsmännen som man nu återigen gör i och med den här domen.
Citera
2023-10-25, 16:16
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:

Bra påpekat, och det som skrämmer är att de flesta i den här tråden vill applicera mellanösterns moralsystem som svensk lag. Då är vi inte längre Sverige. Vi har en ärorik historia som demokrati som alla tycks vilja slänga bort.
Senast redigerad av devilsdeck 2023-10-25 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in