2023-10-25, 15:34
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Suttit på knä över henne med armarna under benen?

Kanske inte, men inte omöjligt…
Några sådana skador kan inte ses i obduktionsutlåtandet, det finns inga skador på Toves armar som kan förklara att Johanna har gjort detta ensam
Citera
2023-10-25, 15:37
Medlem
Jag kikade nyss in på Aftonslaket. Clea Sangborn är mycket bekymrad för att "en ung människa skiljs från sin familj".
Jag mår illa...
Citera
2023-10-25, 15:38
Medlem
Hade båda mördarna varit vita så hade båda fått lika lång tid.
Citera
2023-10-25, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Må gott? Maja kommer (med rätta) inte "må gott" på mycket mycket länge.
Röra henne på fel sätt? De flesta lär inte vilja ta i henne med tång.
"De flesta" är nog bara du tyvärr , Maja mår garanterat dåligt pga av det hon blivit utsatt för - all denna rättshanteringen , ja det tar ett tag för Maja att glömma.
Citera
2023-10-25, 15:40
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Maja är fri från brottet mördare , det betyder att Maja inte är mördare alls.
Finns ingen anledning att vara arg på Maja.. alls ..

Maja ska nu hem och vila sig , ta det lugnt ... och må gott.
Ingen ska få röra henne på fel sätt.

Du menar som styckmördarna i Halmstad? Den ena som deltog åtalades inte ens, för det kunde varit nån annan, fast han sa att han deltagit. Och den andre släpptes efter 1 år pga cancer?
Är dom inte mördare längre då, bara för det?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/styckmordet-i-halmstad-lamnade-fragetecken
Citera
2023-10-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Några sådana skador kan inte ses i obduktionsutlåtandet, det finns inga skador på Toves armar som kan förklara att Johanna har gjort detta ensam

Borde inte skadorna bli detsamma om det gått till som jag skrev eller om Maja hållet henne?

Har ingen aning, tänker mer att trycket mot golvet borde bli detsamma?!
Citera
2023-10-25, 15:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
16 år blir 10,8 år.
Några som helst fördelar ska mördare inte ha. Men det är alltså så här som rätten värderar liv.
10.8 år i fängelse. Visst blir det billigare för staten med 10,8 år istället för 16 år.
Men det hade blivit ännu billigare med ca 7 år eller varför inte 5 år?

Nu har dock rättsväsendet bestämt att 16 är lika med 10,8
Men du kan ge dig fan på att vi skattebetalare hellre ser att 16 år ska gälla för tiden i fängelse och inte några två tredjedelar av straffet. Återfallsförbrytare har vi så det räcker
Absolut, villkorligt och 2/3 är trams.

Straffet för mord kunde gott vara efter medianvärde på svensk medellivslängd, de år som Tove förlorade.

Så varför inte runt 70 år för Johanna och gällande syltryggen Maja är jag redo att erbjuda 35 år för allt ont hon tillfogat Toves anhöriga och varit komplett respektlös mot Tove.

Ingen wannabejurist som läser behöver göra sig besvär att dra upp brottsbalken eller annat och gå bananas i svensk rättshistoria.

Mitt tyckande utgår från en känsla av orättvisa, att Tove inte fått upprättelse hon förtjänar.
Citera
2023-10-25, 15:42
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
"De flesta" är nog bara du tyvärr , Maja mår garanterat dåligt pga av det hon blivit utsatt för - all denna rättshanteringen , ja det tar ett tag för Maja att glömma.

Knappast, vet inte vilken "verklighet" du lever, men den verkar synnerligen skev. Maja har fått smaka på den medicin hon förtjänar via grovt gravfridsbrott. Personligen är jag övertygad om att hon även är skyldig till medverkan av mord.

Men du, käbbla med någon annan, tack. Du stinker.
Senast redigerad av pojkpingis 2023-10-25 kl. 15:44.
Citera
2023-10-25, 15:42
Medlem
Citat:
19-åringens försvarare: ”Aldrig varit med om ett liknande fall”

Vetlandafallet. Advokaten till den 20-åriga kvinnan säger att hon kommer att överklaga domen.
https://sverigesradio.se/artikel/19-aringens-forsvarare-aldrig-varit-med-om-ett-liknande-fall--2

Jag tror inte på prövningstillstånd i HD.
Citera
2023-10-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantFanKnick
Högsta domstolen kommer såklart döma annorlunda (strängare).
Kommer Maja att fly landet innan eller är hon för korkad för det?
Var hon än är i Sverige kommer hon bli igenkänd och riskera bli
utsatt för våld. Äta ute går inte ens då det kommer vara spott
eller värre i maten hon beställer osv.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte ett smack på att hon blir utsatt för våld eller annat.
Möjligen att någon på sin höjd kanske ropar något på håll. Men så mycket mer lär det inte bli.

I föräldrahemmet är hon säkerligen förlåten och där tackar man säkert gud och inte rätten för frisläppandet. För i deras liv är kanske tron att familjen utsatts för prövning av gud ?
Hur länge hon stannar i staden är omöjligt att sia om. Fri är hon i vilket fall som helst
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-10-25 kl. 15:46.
Citera
2023-10-25, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Du menar som styckmördarna i Halmstad? Den ena som deltog åtalades inte ens, för det kunde varit nån annan, fast han sa att han deltagit. Och den andre släpptes efter 1 år pga cancer?
Är dom inte mördare längre då, bara för det?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/styckmordet-i-halmstad-lamnade-fragetecken
Nej Maja är ingen mördare , heller inte styckat någon. Maja är en ung mycket vacker person - som ska må bra för att hon är fri - har sitt liv bevarat.
Allt gott till Maja.
Citera
2023-10-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggnogger
Hade båda mördarna varit vita så hade båda fått lika lång tid.

Den enda mördaren har fått ett långt fängelsestraff.
Hudfärg/etnicitet har inte med saken att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in