Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Citat Rudberg,
'Den yngre kvinnan har berättat att hon sov under natten. Det kan ha varit så hon själv säger. Det är svårt att förstå sig på att hon inte såg Tove på toaletten, men det betyder inte att hon har gjort precis det som åklagaren menar.'
Detta har väl varit just din linje. Även om Maja inte sov så bevisar det ju inte att hon deltog i mordet.
Tack!
Lyssnat på pressträffen och kunde följa det mesta (tyvärr några avbrott).
Av det jag hört hitttills har rätten varit väldigt saklig och motiverat sina beslut väl. Inget klipp och klistra här.
Får läsa domen i lugn och ro sedan, men la märke till det du tog upp.
Avgörandet att det var ett mord, utifrån att man har haft det rättsliga rådets bedömning som grund, även om åklagarens rättläkare hade det större och djupare informationen via att de obducerat Tove, tyckte jag känns rimligt. Man har alltså lagt till att strypningen är dödsorsaken, men att andra orsaker kan ha påskyndat döden för Tove.
Lite förvånad om att Johanna friades för skadegörelsen trots en hel del bevisning. Man ansåg att det inte fanns en tidpunkt för branden, och att stegen inte kunde förklara och visa att Johanna varit där.
Tyvärr, då.
Även här kritik (får man väl säga) från HR om att man inte gjort en rekonstruktion. Också påpekades det att man inte gjort en riktig rättsmedicinsk undersökning av de båda misstänkta med tanke på avärjningsskador.
HR har inte gått in på detaljer om att avskanden av sådan innebär att det måste ha varit två gm, eller att sparkana har betydtt att Tove levde och inte kunde förmedla sig på annat sätt än med benen (två gm).
Istället har man utgått från att Tove blivit medvetslös relativt snabbt, även om man inte vet hur länge stryptaget varat och att Johanna inte släppt taget förrän Tove varit medvetslös. Agerandet efter, dvs att inte ring 112 eller göra HLR har bidragit till bedömningen att Johanna hade likgiltighetsuppsåt.
Att Maja dömdes till grovt gravfridsbrott kanske även det var något förvånande, men jag tycker inte att det känns orimligt med tanke på att hon inte avslöjade något under så lång tid. Jag trodde kanske även att det som kallas uppsåt vid gravfridsbrottet skulle anses inte vara uppsåt om hon friades för morddelen, men där hade jag fel alltså.
Man har dock tagit fasta på Majas psykiska hälsa, och som domaren sa, utveckling. Det känns också rimligt. Man sa inget om Majas ställning till Johanna, men det ingår kanske på sätt och vis i den ställning de tagit. Ålder har man inte heller tagit ställning till.
En dom som känns mycket välmotiverad (så här långt), saklig och begriplig!
Tillägg:
Glömde som fortsättning på ditt citat från Rundberg:
"Det finns väldigt många alternativ till vad hon har gjort, säger domare Niklas Rundberg."
Han sa också att åklagarens bevisning måste vara positiv. Jag tolkar det som att han menar att åklageren inte bevisat tillräckligt var Maja och Tove varit i förhållande till varandra i tid.