2023-10-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Rekommenderar dig ett besök på Auschwitz, Dachau eller Treblinka om du törs. Sedan kommer du nog att knipa käft....
Jag rekommenderar dig att inte rycka meningar ur sitt sammanhang. En annan rekommendation är att läsa och förstå det du läser.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Att sitta fast i något historiskt kommer aldrig att skapa fred. Det är dags att glömma det förflutna.
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyDoey
Menar du Förintelsen? Det är ju Israels statsreligion.
Citera
2023-10-24, 12:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konkurrenskraftig
Du kan inte jämföra det Hamas gjorde med vad som hände i Brussels. Hamas har varit involverade i en konflikt med Israel under lång tid, medan han som attackerade svenskarna förmodligen utvecklat ett agg mot Sverige de senaste åren med koranbränningarna osv.

Hamas tillhör muslimska brödraskapet, de samarbetar med Iran, de stöttade IS i Syrien. IS låg bakom dådet mot svenskarna. Jag tror du medvetet spelar dum för Hamas säger ju själva att de vill ha globalt jihad; det står i deras partiprogram. Försvara inte terror, det är omänskligt.
Citera
2023-10-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Källa?

Det skulle göra så gott som varje israelisk civil till fair game att döda eftersom IDF finns lite överallt i Israel.

Sedan när har Hamas brytt sig om det? Visa mig istället hur Hamas kan vara säkra på att deras raketer enbart slår ner på militära mål.
Citera
2023-10-24, 12:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
Vill du ha artighetsfraser och smoking får du stanna kvar på Rotary, svennebanan. Det här är flashback.

Jag tycker inte alls att Hamas vårdlösa hantering av pengar till militära syften snarare än att få landet att blomstra är något man kan avfärda under tesen "säga vad man vill". Det är direkt vidrigt. Folkrättsbrott?
Ja, de är en guerillarörelse - de är ju terrorister. MEN de är folkvalda att leda landet.
Det är fint att du ömmar för folket i Gaza, det får jag ge dig, men frågan är vad du egentligen har för konstiga förväntningar på Hamas. Det är först och främst en väpnad motståndsrörelse och i andra hand ett politiskt parti. Typ IRA/Sinn Féin, som i praktiken är två sidor av samma mynt. Sen är det naturligtvis på gränsen till omöjligt att styra Gaza och få det att "blomstra" under rådande omständigheter. Gaza är del av en provisorisk, undermålig lösning där Israel har ansvaret för att det ska fungera någorlunda, vilket det inte gör.

Nåja. Att döma av ditt svar tycker jag mig förstå att det bara är Hamas som är "sandapor" enligt dig, och inte araber eller muslimer generellt. Det går framåt.
Citera
2023-10-24, 12:27
Medlem
Kan man inte bara fylla tunnlarna med avloppsvatten ?
Citera
2023-10-24, 12:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494

Några har fyllts med havsvatten när Israel bombade dem nära stranden.
Citera
2023-10-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Glöm bort Hamas, palestinierna kommer aldrig acceptera att deras land har stulits från de. Precis som vi är emot att en stor sjö av invandring håller på att ta över vårt Sverige sakta men säkert, så känner nog palestinierna likadant. De blev massdeporterade och brutalt slaktade år 1948, de kommer nog aldrig släppa det lilla sista de har kvar. Det finns nog inget moraliskt argument till varför palestinierna tvingas ge sitt land till europeiska judar, för att tyskarna ville ”deportera” bort alla judar från Europa.

Som sagt jag har hållit mig undan denna konflikt i decennier för jag har inte tyckt att det är våran sak, men det är svårt att hålla tyst nu när man ser de hemska bilderna på dessa oskyldiga barn från Gaza...

https://books.google.se/books?hl=sv&lr=&id=LgI1EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP3&dq=N akba&ots=vtZnwW_9xr&sig=UP6CRStk8Tvny3D3PtPv0wcLdh 8&redir_esc=y#v=onepage&q=Nakba&f=false

https://www.palestinagrupperna.se/al-nakba/

Då är det nog bäst att Israel avlägsnar alla palestineir i gaza. Om de väljer att stanna och dö eller flytta till ett annat arabland är ju helt upp till dom själva.
Citera
2023-10-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494

Det är ett förslag bland många ......
Frågan är vad som händer på marknivå om man förstör tunnlarna med flera miljarder liter vatten.
Gaza har ett undergroundsystem, som består av betongförstärkta gångar av sandsten.

Om vi antar att israelerna går bananas och fyller tunnlarna helt med vatten, kommer inte detta att orsaka en gigantisk marksättning? Jag tänker mig att Gaza delvis kollapsar.

Det är ju inte urberg, utan mellanösternmark det här. Vatten fylls tunnlarna, kommer de delvis at lösas upp, antar jag .....

Ett annat alternativ är väl att bevaka alla ingångar .... och vänta.

Vill Israel undvika en repris på det som hände 7/10, måste man hur som helst ta itu med tunnlarna.

Det går inte att bo granne med detta islamistiska råttbo längre.
Citera
2023-10-24, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ett förslag bland många ......
Frågan är vad som händer på marknivå om man förstör tunnlarna med flera miljarder liter vatten.
Gaza har ett undergroundsystem, som består av betongförstärkta gångar av sandsten.

Om vi antar att israelerna går bananas och fyller tunnlarna helt med vatten, kommer inte detta att orsaka en gigantisk marksättning? Jag tänker mig att Gaza delvis kollapsar.

Det är ju inte urberg, utan mellanösternmark det här. Vatten fylls tunnlarna, kommer de delvis at lösas upp, antar jag .....

Ett annat alternativ är väl att bevaka alla ingångar .... och vänta.

Vill Israel undvika en repris på det som hände 7/10, måste man hur som helst ta itu med tunnlarna.

Det går inte att bo granne med detta islamistiska råttbo längre.

Egypten fyllde de flesta tunnlarna mellan Gaza och Egypten med vatten redan 2015, för att stoppa smuggeltrafiken.
https://www.reuters.com/article/us-palestinians-egypt-tunnels-idUSKCN0ST1N620151104

Redan 2013 fyllde man en ansenlig del med avloppsvatten.
https://www.nytimes.com/2013/02/21/world/middleeast/egypts-floods-smuggling-tunnels-to-gaza-with-sewage.html
Citera
2023-10-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Egypten fyllde de flesta tunnlarna mellan Gaza och Egypten med vatten redan 2015, för att stoppa smuggeltrafiken.

https://www.reuters.com/article/us-palestinians-egypt-tunnels-idUSKCN0ST1N620151104

Se där!

Ja men då kanske Israel kör en repris på det. Det vore välkommet.
Citera
2023-10-24, 12:50
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Tusentals barn mördas av Israel men vår utrikesminster stödjer det, fy fan vad vidrigt.
Billström: Israels svar "proportionerligt"
https://www.friatider.se/billstrom-israels-svar-proportionerligt
Hamas-terrorister har just genomfört det största attentatet mot judar sedan Hitlers koncentrationsläger på 40-talet. Detta omtalas som Israels 9/11, men ser man till antalet döda som procent av befolkningen är detta betydligt värre än 9/11-attentatet.

Det är fullt rimligt att israelerna ger sig på att slå ut terroristorganisationen Hamas som gömmer sig bland civila palestinier. Frågan är bara hur man gör det. Det är en balans där man vill skona ytterligare israeliska liv samtidigt som man vill skona civila palestinier. Så här långt ser Israel ut att sikta in sig precist på terroristernas olika legitima mål, men Hamas desinformation gör det är svårt att veta hur många civila palestinier som också drabbas.
Citera
2023-10-24, 12:53
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala

Redan 2013 fyllde man en ansenlig del med avloppsvatten.
https://www.nytimes.com/2013/02/21/world/middleeast/egypts-floods-smuggling-tunnels-to-gaza-with-sewage.html
Vatten kan pumpas bort och tunnlarna repareras. Avsevärt större demolering planeras säkert av israel. Avloppsvatten kan dock med fördel användas till att dränka arab-råttorna innan man skrider till verket med rivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in