2023-10-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Min fråga om vilka tusentals barn som
dödats (och vad deras namn är) föranleddes av följande fråga som du ställde:

"Vad har de stackars tusentals dödade barnen att göra med islamism?"

Enligt den statistik som du själv hänvisar till dödades 1 162 pojkar och 275 flickor från 2008 till augusti 2023. Enligt definitionen räknas alla som är under 18 år som barn.

Den stora skillnaden mellan antalet pojkar och antalet flickor som dött talar starkt för att merparten av de dödade pojkarna inte är civila som råkat befinns sig på fel plats - i så fall skulle könsskillnaden inte varit så påtaglig - utan dödats i strid till följd av att de palestinska islamisterna rekryterar pojkar under 18 år till sina väpnade styrkor.

Så ditt påstående om att tusentals stackars barn, som inget har med islamism att göra, dödats stöds inte av den statistik som du hänvisar till.

De siffror som cirkulerar i media om antalet döda palestinska barn i Israels pågående kampanj möt Hamas och andra militära grupper i Gaza härrör från Hamas. De är inte tillförlitliga, eftersom Hamas har för vana att ljuga ohämmat i propagandasyfte. Lögnen från Hamas häromveckan om att Israel bombat ett sjukhus i Gaza med 471 civila dödsoffer är bara ett exempel på detta. I själva verket var det en raket från Islamiska Jihad som landade på en parkeringsplats utanför sjukhuset och startade en brand bland de parkerade bilarna och långt färre dödsfall än vad Hamas lögnaktigt påstod.

Att du inte svarar på min andra fråga beror förstås på att du inte har något bra svar att komma med.

Den slutsatsen du drar är ju baserad på dina egna spekulationer ("talar starkt för"). Kan lika gärna vara så att det i en kulturell kontext är vanligare med pojkar/unga killar som är ute och leker på gatorna än flickor/unga tjejer; eller något annat. Med sådan logik hade jag kunnat säga att de israeliska ungdomar som dödades av Hamas i teorin bör betraktas som aggressors och därmed inte civila, eftersom de befinner sig på ockuperad mark där de enligt internationell lag inte ska befinna sig. Det säger sig självt att det är dåliga argument - alla är människor.

Att jag inte svarade på din andra fråga är för att jag menar att den är löjlig och förstod inte riktigt dess relevans. Jag tycker aldrig civila ska dödas i beväpnade konflikter, oavsett parter.
Citera
2023-10-23, 00:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabellla
Den slutsatsen du drar är ju baserad på dina egna spekulationer ("talar starkt för"). Kan lika gärna vara så att det i en kulturell kontext är vanligare med pojkar/unga killar som är ute och leker på gatorna än flickor/unga tjejer; eller något annat.

Är man ute på gatan och leker under en bombräd, är man nog inte helt oskyldig.

Hur som helst. Trist att civila blir skadade och dör i bombningarna, men vilka alternativ erbjuds som tar kål på Hamas?
Citera
2023-10-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Är man ute på gatan och leker under en bombräd, är man nog inte helt oskyldig.

Hur som helst. Trist att civila blir skadade och dör i bombningarna, men vilka alternativ erbjuds som tar kål på Hamas?

Nu talades det inte om det nuvarande våldet, utan historiskt.
Citera
2023-10-23, 00:09
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag delar inte nödvändigtvis din syn om att konflikten i stort har att göra med islamism även om jag såklart håller med om att Hamas är en terrorgrupp. Jag breddar snarare perspektivet och tar hänsyn till de 75 åren under ockupation i min analys. Det finns säkert några få som ser det som ett religiöst krig, men jag är övertygad om att en betydande majoritet ser det som att de berövats på sitt land och nu saknar allt vad rättigheter innebär, vilket ju är sant eftersom Israel är känt för sina blockader, checkpoints, bosättningar, icke-rättssäkra fängslanden etc.
Religon är i allra högsta grad en av källorna bakom konflikten. Muslimer har sedan 1800-talet hatat mot judar, och det fanns en utbredd antisemitism bland muslimerna när det var dags att bilda stater av de spillror av Ottomanska riket som varit under britternas kontroll. Det gick ju då inte att enas. Muslimerna kunde inte tänka sig att dela området med judar, utan ville ha hela området för sig själva. Processen att mötas för att definiera hur de nya staterna skulle se ut hade garanterat varit mycket enklare om religion och ett väl cementerat judehat inte lamslagit processen.
Att vi konflikten ser ut som den gör är därför i väldigt hög grad kopplat till religon.
Citera
2023-10-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AryaneFan
blockaden finns av en orsak. Sluta skicka mortars och uppvisa en vilja att inte vilja utplåna alla judar. Svårt för vänsterfolk att fatta. En del kallar det för fängelse. Men så åker svenskar på semester till gaza och västbanken. lol
Sant! Dags att avliva myten om att Gaza är ett koncentrationsläger eller att det är "extremt tätbefolkat".
Två mln palestinier på 360 km2 ger 5555 invånare per km2.
För jämförelse: Stockholm 5200, Sundbyberg 6200 enligt SCB, och det känns inte alls särskilt trångt.

Kritiker ropar: men det är Gaza City man ska titta på.
Ok, låt oss göra det.
Enligt Google är nästan hela Gazaremsan bebyggd, så rimligtvis kan inte alla palestinier bo i Gaza City.
Låt oss anta att det är hälften som bor i GC.
Satellitbilder visar att GC upptar ca en femte del av Gaza.
En miljon delat på 360/5 ger 13 888 inv. per km2.
Washington Post uppger 14 000.

För jämförelse finns det listor med världens mest tätbefolkade områden.
T ex en lista med världens 40 mest folktäta städer:
Manilla: 41 500, Dhaka: 29 000, Bnei Brak (Israel): 28 900, Levallois-Perret (Frankrike): 26 700, Karachi: 25 200, Calcutta: 24 300, Damaskus: 22 200, Asmara: 21 400, Bombay: 21 000, Paris: 20 700, osv osv...
Sist på listan är Marikina på Filippinerna med 19 900 inv./km².

VARKEN GAZA ELLER GAZA CITY ÄR SÄRSKILT TÄTBEFOLKADE!

I decennier har folk semestrat i Gaza, främst de så kallade palestinska flyktingar.
Under tiden har Gaza fått miljarder och åter miljarder dollar i bistånd.

Så sluta tjata om något fängelse eller koncentrationsläger eller någon extrem folktäthet!
Den som påstår det antingen ljuger eller är inkompetent!
Senast redigerad av dupazbita 2023-10-23 kl. 00:19.
Citera
2023-10-23, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Två av fartygen är 052D-jagare med ett deplacement på 7500 ton och utrustade med ett nytt VLS-system som kan laddas med 64 sjömåls-, luftvärns- eller kryssningsrobotar. Luftvärnsrobotarna har en räckvidd på ungefär 100 km.

Resten är fregatter på runt 4000 ton och understödsfartyg.

Som en jämförelse har våra Visby-korvetter ett deplacement på 600 ton.

Lite mer än små patrullbåtar alltså.

Jämfört med Eisenhower som har ett deplacement om över 100 000 ton, så är
de kinesiska jagarna och fregatterna att betrakta som patrullbåtar. Men att kalla dem för det varv lite raljant av
mig. De har hur som helst inte skickats till Persiska viken med anledning av den nu uppblossade konflikten för att utmana den amerikanska flottan.

Om kineserna däremot skulle skicka något av eller båda sina hangarfartyg, Liaoning och Shandong, till Mellanöstern, så finns det anledning att tanka bilen full och att se över förrådet med konserver.
Citera
2023-10-23, 00:33
Medlem
Citat:
1. Vad jag vet finns ingen legaldefinition av termen (är osäker), men ur raderna av 49 artikeln av den fjärde Genevekonventionen går att utläsa att ockupationsmakten inte får förflytta sin egen befolkning till ockuperade områden, något som är förbjudet utan undantag. Du kan läsa mer här https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2019/01/chapter-3-israeli-settlements-and-international-law/#:~:text=Article%2049%20of%20the%20Fourth,protecte d%20persons%20from%20occupied%20territory”. eftersom jag inte är intresserad av att vidare lära ut juridik och politik på högstadienivå.

2. Du frågar vad som enligt mig gör att judar på Västbanken är bosättare och inte muslimer i Rosengård. Svaret på den frågan är att jag själv inte definierat något, utan det är internationell reglering. Sverige är inte under ockupation och i förhållandet mellan Sverige och invandrade muslimer finns ingen ockupationsmakt.

Jaha, du skrev i ditt tidigare inlägg att "bosättare" är en internationell rättslig term, men nu vet du inte det längre.

Israel har inte förflyttat sin egen befolkning till Västbanken, utan enskilda judar från många olika länder har själva köpt, hyrt eller låtit bygga bostäder där. På samma sätt som många muslimer har köpt, hyrt eller låtit bygga bostäder i Sverige och andra länder i väst.

Den svenska regeringen har uppenbarligen inte kontroll över Rosengård, så det området kan mycket väl betraktas som ockuperat enligt internationell rätt.
Citera
2023-10-23, 00:42
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Jämfört med Eisenhower som har ett deplacement om över 100 000 ton, så är
de kinesiska jagarna och fregatterna att betrakta som patrullbåtar. Men att kalla dem för det varv lite raljant av
mig. De har hur som helst inte skickats till Persiska viken med anledning av den nu uppblossade konflikten för att utmana den amerikanska flottan.

Om kineserna däremot skulle skicka något av eller båda sina hangarfartyg, Liaoning och Shandong, till Mellanöstern, så finns det anledning att tanka bilen full och att se över förrådet med konserver.

Nej, de är knappast där för att utmana amerikanska femte flottan på ädel kamp utan antagligen för att skicka en signal till USA och Israel att Kina har intresse av regionen och även viss förmåga att agera, kanske för att göra klart att israeliska angrepp på t.ex. Iran med amerikanskt stöd skulle bli en angelägenhet också för Kina. Fartygens närvaro skapar nog små militära problem för USA, men antagligen viss politisk huvudbry.
Citera
2023-10-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AryaneFan
blockaden finns av en orsak. Sluta skicka mortars och uppvisa en vilja att inte vilja utplåna alla judar. Svårt för vänsterfolk att fatta. En del kallar det för fängelse. Men så åker svenskar på semester till gaza och västbanken. lol

Hur många judar sitter i hamas regering? Det har suttit 100 araber i knesset sen start. Hur många judar kan bo i arabiska stater? I malmö vågar judar knappt bära stjärnan. I Belgien vågar svennar knappt bära landslagtröjan. lol

Det låter ser som att Arabiska stater är för apartheid. Man tillåter inga andra religioner i dessa länder. Du bör nog vara mer rädd för Islams utbreddning än Israels. Ifall du nu inte är Arab själv då.

Exakt! För att inte tala om rena rama slakten och folkrensning på kurder som nästan varenda arabiskt land gjort i decennier och gör än idag. Snacka om apartheid om något.

Har varit i Israel och såg araber och kvinnor med slöjor överallt. Tror du en jude eller tex en förespråkande ateist skulle kunna vara öppen med detta i tex Syrien, Irak eller Palestina ? Förmodligen inte. Det kan du knappt i Sverige längre.

Så jo det finns nog förmodligen en anledning till blockaden när man är omringad av länder som vill ta livet av en.

Elefanten i rummet är islamismen.

Bara för att någon ligger i underläge, ” the underdog” (Palestinerna) så betyder det inte att dom har rätt.
Senast redigerad av Eyomayo 2023-10-23 kl. 01:32.
Citera
2023-10-23, 00:48
Medlem
Citat:
Den slutsatsen du drar är ju baserad på dina egna spekulationer ("talar starkt för"). Kan lika gärna vara så att det i en kulturell kontext är vanligare med pojkar/unga killar som är ute och leker på gatorna än flickor/unga tjejer; eller något annat. Med sådan logik hade jag kunnat säga att de israeliska ungdomar som dödades av Hamas i teorin bör betraktas som aggressors och därmed inte civila, eftersom de befinner sig på ockuperad mark där de enligt internationell lag inte ska befinna sig. Det säger sig självt att det är dåliga argument - alla är människor.

Att jag inte svarade på din andra fråga är för att jag menar att den är löjlig och förstod inte riktigt dess relevans. Jag tycker aldrig civila ska dödas i beväpnade konflikter, oavsett parter.

Nu är det ju så att bevisbördan faller på den som påstår att tusentals stackars barn, som inget har med islamism att göra, har dödats och inte på den som ifrågasätter sanningshalten i påståendet

Du hävdar att de israeliska ungdomar som dödades av Hamas befann sig på "ockuperad mark" och enligt internationell lag inte ska betraktas som civila. Det är ett dubbelfel av dig.

Supernovafestivalen hölls på ett område som tilldelades det judiska folket, inte palestinierna/araberna, enligt FN:s delningsplan. Men du anser kanske att hela Israels territorium är ockuperat område och att judarna helt ska fördrivas från Mellanöstern och/eller dödas. Med ett sådant synsätt finns det viss logik i din argumentation, men den är inte förenlig med internationell lag.

Enligt internationell lag är icke-kombattanter att betrakta som civila även om de befinner sig på ockuperat område.

Apropå den andra frågan, så kan vi konstatera att du alltså anser att det var fel av de allierade att befria Europa från nazisterna, eftersom de allierades anfall ledde till att civila dödades och att du även tycker att det var fel av den norska motståndsrörelsen att i februari 1944 sänka färjan som transporterade material från anläggningen vid Rjukan för att förhindra nazisterna att utveckla en atombomb, eftersom det ledde till att 14 civila på färjan dödades.

Det är en evig tur att du inte har något inflytande över hur världen styrs!
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-23 kl. 00:59.
Citera
2023-10-23, 01:01
Medlem
Herregud vad hamas producerar propaganda

https://twitter.com/i/status/1714940878001746093

Eller är detta en riktig situation, vad skall det företsälla?
Citera
2023-10-23, 01:05
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Du har nog fått detta om bakfoten. Det verkar vara fråga om att man låter 44. eskadern vara kvar i området istället för att återvända till Kina när 45. eskadern nu anlänt för att avlösa 44. eskadern. Kina har i så fall alltså dubblat sin marina närvaro i området och har nu två 052D-jagare och lite fregatter på plats. Det är alltså inte business as usual som pågår. 052D-jagarna är ganska slagkraftiga och kan utrustas med mycket kapabla luftvärnsrobotar med räckvidd på ca 100 km så det ligger nog lite signalerande i detta.

” China PLA stationed up to 6 warships in Middle East over past week amid rising tensions from Israel-Gaza war: reports”

https://www.scmp.com/news/china/military/article/3238536/6-chinese-warships-present-middle-east-over-past-week
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in