Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Oj. Ok då kan vi addera Kina till listan med länder som ingår i kedjereaktionen efter 7/10.
Efter 7/10 händer saker med löjligt hög hastighet.
Att Kina skulle visa stöddig närvaro i Kuwait 2 veckor efter 7/10 hade jag aldrig trott.
Är detta ett svar USAs och UKs närvaro kanske?
Båda länderna har ju skickat fartyg. USA skyddar bla Israel, tar ner missiler osv.
Ursäkta en oinsatt hjärna men vad fan vill kineserna göra i Kuwait i detta kaotiska läge?
Jag kan bara tolka detta som upptrappning.
Ska de backa upp Iran eller vad pågår?
Palestinierna skiter de såklart i.
De är insekter i kinsernas värld.
Kinesiska flottan har en liten marinbas i Djibouti (vägg i vägg med en amerikansk och en fransk flottbas i samma land). Där finns alltså kinesernas 44e eskorteskader förlagd. Eskaderns uppgift är att eskortera handelsfartyg förbi Afrikas horn och ingripa (om de vågar, vilket de sällan gör) mot somaliska pirater. Eskadern består av två flottiljer med varsin jagare och två mindre fartyg (sammanlagt sex). Sammansättningen av fartyg betyder att denna flottilj inte kan spela någon som helst strategisk eller ens taktisk roll. Dess uppgift är rent "polisiär" kan man säga.
Tidigare i veckan har 44e gjort en liten flottmanöver tillsammans med Omans flotta. Därefter stävade de mot Kuwait för ett flottbesök som började den 18 oktober. Nu ska man väl tillbaka till Djibouti igen. Båda dessa "events" var inplanerade sedan länge och enligt PLAs hemsida handlar det om att öka intresset i arabvärlden för kinesernas "Belt and Road Initiative".
Jag ser det inte som någon upptrappning på något sätt. De kinesiska fartygen är knappast i vägen för någon och innebär inget hot. Däremot tror jag att höjdarna i Peking är glada över att dessa fartyg finns där. De kan observera vad som sker och studera hur den amerikanska flottan beter sig i detta skarpa läge. US Navy kraftsamlar just nu i Röda havet - och alltså inte bara i Medelhavet.