2023-10-22, 09:17
Medlem
Jo du får visst skjuta ett sjukhus med en kryppskytt (prickskytt är egna lagets term ) i ett sjukhus även civila flnns där.

Bombar man som du sa en moské under morgonbönen så blir det ett jävla liv

Bombar man en moské med EN kryppskytt + civila så är det lagligt. En kryppskytt kan hålla en hel pluton i schack och räckvidden med en psg90 vs en AK5 är en jävla skillnad i avstånd.

Så om en Pluton måste komma igenom utan bli själv bli träffad så kallar man in pansar eller flyg.

PSG90 var mitt standard vapen vettu så frågade många sådana frågor.

Ett ex : Säg att du lyckas själv få en Pluton att kapitulera så ska du acceptera eller hur?

Jag frågade under en prickskyttkurs över 20 år sen

"Om en överste löjtnant och major har en bataljon. Jag skjuter överste löjtnanten och majoren räcker upp händerna och ger upp vad gör jag?" ...

prickskytten själv kan besluta om det är logiskt.... så de (ja våran svenska försvarsmakt) sa "upp till prickskytten men jag skulle bekämpa majoren också och fly för hålla en bataljon är väldigt svårt"

Så enkelt är inte våra krigslagar som du kan se och som en tidigare ngn nämnde...i krig bombades Dresden, Tallinn, Paris, London..ett brott men tror man skiter i fornminneslagen när sina mannar kan slaktas om man inte gör det. Du är också som befäl ansvarig för att minska ditt lags förluster

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej religiösa byggnader i sig är inte legitima mål. Inga civila byggnader är i sig självt ett legitimt mål. Religiösa byggnader skyddas extra efter Haag-konventionen från 1954. Men i folkrätten finns en proportionalitetsprincip, som gör att i princip alla byggnader kan bli legitima krigsmål. I det här fallet, om sant, så hade terrorister byggt en bunker under moskén. Och Israel bombade inte stället under fredagsbönen. Hade Israel bombat byggnaden under fredagsbönen så hade det inte varit proportionerligt.

Samma sak gäller när det gäller bombningar i Gaza. Israel kan om det är proportionerligt bomba ett sjukhus och döda många civila människor, men det räcker inte med att det finns en Hamas-prickskytt där, Men antag att Hamas hade gömt ett massförstörelsevapen där som de tänkte avfyra. Det finns inte heller inga fasta regler vad som exakt är proportionerligt våld. Dessutom sker olyckshändelser och en sida kan vara fel informerad.

Det är ofta dåligt att bomba motståndarens Sjukhus, barnhem, religiösa byggnader och mm Motståndaren kan använda deras förstörelse och dödsfallen i propaganda. Så även om dessa byggnader kan vara legitima mål bruka legitima kombattanter undvika det. För terrorister, som Hamas, är det tvärt om. Dessa byggnader kan i många fall vara perfekta mål.
Senast redigerad av David1982 2023-10-22 kl. 09:20. Anledning: tillägg
Citera
2023-10-22, 09:23
Medlem
Israel har bombat fler civila än Hamas terrorister. Krigsbrott. Enligt dem är Gazas barn terrorister. När dem är klara i Gaza så kommer de åtalas.
Citera
2023-10-22, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Att du missat att det inte finns något att argumentera är on you.
Jag säger bara att du framstår som en stolle när du skriver att du vill ha fred men samtidigt skriver en manual för hur det är okej för hamas att döda Israeler för att det är krig.

Finns inget att argumentera bara tydligt att stöttar palestinier/hamas. Om jag har fel så är de mitt fel, get over it.

Du visar bara att du antingen inte förstår svenska eller inte vill förstå. Om du läser lite fler inlägg så förstår du mycket väl att jag avskyr Hamas. Jag bara beskriver vad som ok inom de regler vi människor har satt upp för krig.

Jag har aldrig sagt, det du påstår att det är Ok att döda israeler. Jag har sagt att det är OK att döda israeliska soldater i krig. Precis som det är Ok för israeliska soldater döda fientliga soldater* i krig.

*Beväpnade motståndare.

Israel är däremot i en svår situation. Det går aldrig att få fred med Hamas. Organisationen måste förintas. Men i den processen kommer det troligen växa fram Hamas 2.0 som kommer vara ännu värre. Jag ser ingen lösning för Israel. En enstatslösning funkar inte på grund av demografi. En tvåstatslösning har israeliska bosättare förstört. Den senaste varianten - Ge palestinierna en liten morot och håll konflikten på en låg nivå slutade med 7:e okt.
Citera
2023-10-22, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Israel har bombat fler civila än Hamas terrorister. Krigsbrott. Enligt dem är Gazas barn terrorister. När dem är klara i Gaza så kommer de åtalas.
Nej inte säkert, och om dom ens åtalas är det väldigt svårt få någon dom.
Dom har rätt att försvara sig mot hamas. Sen ska svaret vara proportionerligt… med tanke på att dom är attackerade från många olika aktörer just nu ser det inte ut som övervåld i ICCögon.
ICC har inte lyckats vid tidigare försök heller…
Sekularisering är nyckel men det kommer aldrig att hända.
Citera
2023-10-22, 09:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Tyvärr oundvikligt. Världens grymmaste, barnamördande terrorister använder fegt beräknande och samvetslöst befolkningen som sköldar att gömma sig bakom. Ohyran måste utrotas, en hel del oskyldiga kommer få sätta livet till. Vad är alternativet? Bara låta de besinningslösa arabiska lustmördarna vara ifred för att någon annan kan råka komma till skada.

Du bör ta upp dina klagomål med Hamas istället, inte de som gör jobbet att få bort bödlarna.
Citera
2023-10-22, 09:44
Medlem
Om nu gaza-kretinen inte tycker om att det regnar bomber, varför överlämnar de inte de civila gisslan de kidnappat?
Citera
2023-10-22, 09:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Terrorstaten bombade A-Ansari moskéen i Västbank. Bomba kyrkor, moskéer, sjukhus etc. är som sagt krigsbrott, det har sionisterna sysslat sedan tidernas begynnelse. Vad som är nytt är att de även attackerar Västbanken. Kommer redan massvis med rapporter i hur bosättarna(civila enligt väst) attackerar och dödar Palestinierna i Västbank sedan striderna startade i Gaza.

https://x.com/jacksonhinklle/status/1715892299866267763?s=20

Gömmer sig terrorister i moskeer så får man ta seden dit man kommer..Israel kommer att förgöra alla terrorister oavsett var de befinner sig.
Citera
2023-10-22, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du visar bara att du antingen inte förstår svenska eller inte vill förstå. Om du läser lite fler inlägg så förstår du mycket väl att jag avskyr Hamas. Jag bara beskriver vad som ok inom de regler vi människor har satt upp för krig.

Jag har aldrig sagt, det du påstår att det är Ok att döda israeler. Jag har sagt att det är OK att döda israeliska soldater i krig. Precis som det är Ok för israeliska soldater döda fientliga soldater* i krig.

*Beväpnade motståndare.

Israel är däremot i en svår situation. Det går aldrig att få fred med Hamas. Organisationen måste förintas. Men i den processen kommer det troligen växa fram Hamas 2.0 som kommer vara ännu värre. Jag ser ingen lösning för Israel. En enstatslösning funkar inte på grund av demografi. En tvåstatslösning har israeliska bosättare förstört. Den senaste varianten - Ge palestinierna en liten morot och håll konflikten på en låg nivå slutade med 7:e okt.

Arabstaterna måste ta hand om palestinierna. Man måste särskilja israeler och palestinier en gång för alla. Det här har nått världens ände.
Citera
2023-10-22, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Kan du beskriva vad du tänker? Varför skulle världens alla länder dras in i krig idag?
Kanske uttryckte mig fel, men de kommer smälla REJÄLT
Citera
2023-10-22, 09:48
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Nä du, Hamas kommer inte undan med att gömma sig bland civilbefolkningen. Och det kommer inte heller få väst att vända sig mot Israel. Hamas taktik funkar inte.
Men funkar på dig tydligen, du är en nyttig idiot eller kanske nåt värre.
Citera
2023-10-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Nej inte säkert, och om dom ens åtalas är det väldigt svårt få någon dom.
Dom har rätt att försvara sig mot hamas. Sen ska svaret vara proportionerligt… med tanke på att dom är attackerade från många olika aktörer just nu ser det inte ut som övervåld i ICCögon.
ICC har inte lyckats vid tidigare försök heller…
Sekularisering är nyckel men det kommer aldrig att hända.

Håller med!
Se och förfäras!

https://www.youtube.com/live/yTo3juqJpig?si=lwh5nGh5FVrJwQsI
Citera
2023-10-22, 09:50
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Är du medveten om hur många av de barnen som år 16 och 17 år?
Och vet du att de var iförda militärkläder och hade vapen i hand när de blev dödade.
Vilket land anser du är ansvariga för deras död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in