2023-10-21, 12:33
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
9 helikoptrar varav 5 Ka-52 på en kväll är en stor förlust i det luftrummet, bara det. Följer samma mönster.

Jag tror det var Youtubern JOe Broe som hävdade att man nu var nere på 30 st KA-52 och att det innebar en 70% förlust sen inledningen av kriget
Citera
2023-10-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag tror det var Youtubern JOe Broe som hävdade att man nu var nere på 30 st KA-52 och att det innebar en 70% förlust sen inledningen av kriget

Smarta val av Ukraina. Mycket för pengarna. Samma som när Moskva sjönk.
Citera
2023-10-21, 12:43
Medlem
HejaFinlands avatar
En ukrainare berättar om anfallet mot Avdiika. Ryssarna sitter uppe på sina stridsvagnar när de anfaller.
https://twitter.com/wartranslated/status/1715631066982105127
Citera
2023-10-21, 12:44
Medlem
bartrams avatar
Det var ett tag sen jag följde tråden så det kanske redan har diskuterats, men vad i stora drag har hänt med de ca 12- 13 mekaniserade brigader som Ukraina hade som reserv när sommaroffensiven startade?. Är de i stort sett intakta och oanvända för "the big push" eller har de i stor utträckning redan satts in?

Jag begriper naturligtvis att ingen utomstående ,av sekretesskäl ,har reda på detaljerna men det kanske finns åtminstone några uppgifter om läget i stort?
Citera
2023-10-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
9 helikoptrar varav 5 Ka-52 på en kväll är en stor förlust i det luftrummet, bara det. Följer samma mönster.

Precis. Mönstret är att för varje dag blir Ukraina starkare, och Ryssland svagare.

När den annalkande ryska kollapsen väl kommer, kommer det går fort framåt för Ukraina.

Lite artilleriförluster igår för Ryssland. Börjar de få slut på 70-talsskräpet kanske? Eller är det omgruppering? Eller satsade man artilleriet på att slå ut ryskt skräp i Avdiika?

Vem vet.

Att det blir alltmer kört för Ryssland fattar dock alla. Även rysstrollen hör på forumet även om de inte vill kännas vid det.
Citera
2023-10-21, 13:14
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag tror att skabeeva menar att hennes reportage när hon är ute på stan och även när hon kommenterar mercorna ska tas med en stor nypa ironi, ja det är nästan övertydligt.
Jag får en känsla av att hon är förskräckt av den Nordkoreanska personkulten, eller hur?
Jag kan vara naiv och ha totalfel.
Ja, här är hon faktiskt riktigt skojig, pratar om hur trevligt och normalt allt är och klipper sedan in inslag av trakasserier från säkerhetstjänsten.
Till och med Olga får nog av Nord Korea.
Trodde aldrig att jag skulle ge henne beröm, måste genast tvätta munnen med tvål och vatten.
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-10-21 kl. 13:21.
Citera
2023-10-21, 13:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det var ett tag sen jag följde tråden så det kanske redan har diskuterats, men vad i stora drag har hänt med de ca 12- 13 mekaniserade brigader som Ukraina hade som reserv när sommaroffensiven startade?. Är de i stort sett intakta och oanvända för "the big push" eller har de i stor utträckning redan satts in?
Jag begriper naturligtvis att ingen utomstående ,av sekretesskäl ,har reda på detaljerna men det kanske finns åtminstone några uppgifter om läget i stort?

Alla har nog sats in men de roterar trupperna också så de har fortfarande många av dem i strategisk reserv. Vilket visas av hur katastrofalt dåligt Rysslands försök till offensiver har gått.
Citera
2023-10-21, 13:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Fascinerande inslag av skabb-Olga från rysslands nya BFF forever: Nordkorea. Undrar hur länge det dröjer innan de båda despoterna Putin och Kim Jong Un utbyter tips på konjak, telefonnummer till horor, etc. https://www.youtube.com/watch?v=cxAScMYgyJs
Roligaste är att skabb-Olga hänvisar till Kim Jong Un som "nationens ljus" och verkligen slickar regimen, men ändå har en säkerhetsvakt som följer efter kamerateamet. Inslaget, som var tänkt att visa hur "normalt" livet är i Nordkorea, lyckas istället bevisa motsatsen.

Hon är ju väldigt negativ. Om hon inte gillar det samhället borde hon inte kämpa för Putin hemma i Ryssland, för Ryssland kommer närma sig det samhället.
Citera
2023-10-21, 13:39
Medlem
goseigens avatar
Ser jag rätt försvann det 1380 ryssar och 55 tanks igår.

Det var nog en stor blunder av Ryssland att starta en offensiv.
Citera
2023-10-21, 13:43
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Alla har nog sats in men de roterar trupperna också så de har fortfarande många av dem i strategisk reserv. Vilket visas av hur katastrofalt dåligt Rysslands försök till offensiver har gått.

Putin har ju begärt av politruken till försvarsminister Shoigu att hela Donetsk skulle vara i ryssarnas händer inom kort. Helt orealistiskta krav som naturligtvis bara vidarebefordras neråt i kedjan. Det har väl bidragit till de stora förlusterna vid försöken till inringning av AVDIVKA .

Sammanfattningsvis: En statschef som har dåligt koll på verkligheten p g a att han omger sig med inkompetenta ja-sägare, en rysk krigsmakt som eroderas p g a dålig operativ ledning, Ukrainas utnötning -förstörelse av artilleri, ttack-helikoptrar, ammunitionslager, kommandocentraler, flygplatser., järnvägar etc.
Den stora frågan är dock vilka förluster som Ukraina gör och om stödet till dem kommer att svikta p g a främst politiskt kaos i USA?
Citera
2023-10-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ser jag rätt försvann det 1380 ryssar och 55 tanks igår.

Det var nog en stor blunder av Ryssland att starta en offensiv.

Ser?
Langa upp bildbevis
Än så länga har man räknat in 24 vagnar. Allt annat är bara dikt och förbannad lögn tills motbevisat.

https://twitter.com/naalsio26/status/1715532513899069753
Citera
2023-10-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Det Ukrainska parlamentet har förbjudit den kristna ortodoxa religion. Varför?

https://vm.tiktok.com/ZGJwYeseT/

Zelensky är antikrist

Vad har det att göra med att ni ryssar invaderat Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in