2023-10-21, 01:26
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soprano-number-one
Säg vad ni vill, om dessa civila , orädda fattiga Gaza bor..
Men en sak skall dom ha cred för..
Man vägrar utvandra, som typ mer än halva Irak och Syrien redan har gjort...
Man väljer att stanna och kämpa

Delvis hänger det ju ihop med att övriga arabländer ser en fördel med att ha palestinierna som permanenta flyktingar, och då helst i Israel.
Citera
2023-10-21, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Var det du eller din inavlade kusin/partner/alter-ego som spammade tråden med att Hamas bombade 50 av sina egna och skrattade åt folk som argumenterade motsatsen? Vad säger du om en brittisk oberoende NGO-undersökning? https://twitter.com/earshot_ngo/status/1715381907230232929

Men Vildhoror som du kommer väl ignorera det och skifta diskussionen någon helt annanstans.
Precis som du skriver..
Israel och väst, vill att hela den palestinska befolkningen röd listas, fast det egentligen handlade om några ligister med adidas tröjor som var i israel och röjde.. Dom var säkert inte ens med Hamas..
Citera
2023-10-21, 01:30
Avslutad
Har dom inte jämnat den där sandöknen platt till marken ännu, vad är det som tar sån tid?
Citera
2023-10-21, 01:31
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Nyss så friade Hamas 2st amerikanska medborgare som var gisslan.

Eftersom själva grejen med gisslan är att de faktiskt har ett värde så undrar jag exat vad Hamas fick?

Att de bara på grund av empati eller i syfte att falskkommunicera att man vill visa att man är nice guys släpper två amerikanska medborgare bara så där: Det är lika troligt som att påven är muslim.

Vad fick Hamas?

Hade det här varit en novell skulle jag sagt att CIA eller affiliate på något sätt haft kontroll över något av Ismail Haniyeh´s 13 barns välbefinnande exempelvis. Eller whatever the fuck är säker: ngt byttes idag.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-10-21 kl. 01:35.
Citera
2023-10-21, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Har dom inte jämnat den där sandöknen platt till marken ännu, vad är det som tar sån tid?
Israelisk militär inkompetens, tale as old as time. Tur att dom har storebror bredvid sig. 100 miljarder SEK i årligt bistånd från storebror räcker inte mot några bönder med AK47or från 60-talet.
Senast redigerad av poopybutthole 2023-10-21 kl. 01:33.
Citera
2023-10-21, 01:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick

Eftersom själva grejen med gisslan är att de faktiskt har ett värde så undrar jag exat vad Hamas fick?

Att de bara på grund av empati eller i syfte att falskkommunicera att man vill visa att man är nice guys släpper två amerikanska medborgare bara så där: Det är lika troligt som att påven är muslim.

Vad fick Hamas?

Dom startar ett krig helt i onödan som dom på förhand vet att dom inte kommer att ha en jävla chans att vinna eller få ut något av, sedan börjar dom alltså frige folk och i princip ge upp lite halvt som halvt. Vad i helvete var grejen med att starta processen från början?
Citera
2023-10-21, 01:34
Medlem
Det såg ut, som några ligister, på motorcyklar..
Med adidas tröjor, som var över i israels gräns och röjde.. Såg inte ens ut som palestinier..
Dom är säkert inte ens med något palestinskt parti..
Citera
2023-10-21, 01:37
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Dom startar ett krig helt i onödan som dom på förhand vet att dom inte kommer att ha en jävla chans att vinna eller få ut något av, sedan börjar dom alltså frige folk och i princip ge upp lite halvt som halvt. Vad i helvete var grejen med att starta processen från början?

Nej men allså jag håller med. Det jag mer undrar över är exakt vad de fick för att släppa två amerikanska medborgare. Oavsett vad som hänt sedan 7 oktober och igår så begicks någon form av bytelshandelse idag.
Citera
2023-10-21, 01:37
Medlem
Citat:
Det kan finnas ett par anledningar om man börjar tänka lite kritiskt. Palestina kan inte vinna mot Israel, men när din rygg är mot väggen och du har upplevt mord, bombningar, slakt, förtryck, tvångsflytt i åratal och inte har något att leva för längre så vill du markera mot din fiende. Det handlar inte om att vinna, det handlar om att det inte fanns någon utväg. I slutändan smakar hämnd bäst. Vad gör du om 5 invandrare kommer och dödar ditt barn framför dig och tar ditt hus och kastar ut dig? Går du vidare med livet som ingenting och tar ett diplomatiskt snack med dom? Det är deras realitet, men mer eller mindre tusentals gånger värre.

Slut-på-hjärncellsförvaring vägrar kommentera tabellen, men någon kanske kan skapa sig en uppfattning:
https://i.imgur.com/deN2NAI.png + ett tusental på ett par veckor.
Senast redigerad av poopybutthole 2023-10-21 kl. 01:43.
Citera
2023-10-21, 01:41
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick

Vad fick Hamas?

Hade det här varit en novell skulle jag sagt att CIA eller affiliate på något sätt haft kontroll över något av Ismail Haniyeh´s 13 barns välbefinnande exempelvis. Eller whatever the fuck är säker: ngt byttes idag.

Kan det inte handla om att Hamas släppt dem för att visa att man faktiskt har gisslan och är beredd att byteshandla? Glädjande nyhet hur som helst. Skulle inte vilja sitta som gisslan hos Hamas i ett alltmer sönderbombat Gaza och vänta på att hamna i skottlinjen för en markoffensiv av IDF.
Citera
2023-10-21, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Kan det inte handla om att Hamas släppt dem för att visa att man faktiskt har gisslan och är beredd att byteshandla? Glädjande nyhet hur som helst. Skulle inte vilja sitta som gisslan hos Hamas i ett alltmer sönderbombat Gaza och vänta på att hamna i skottlinjen för en markoffensiv av IDF.
Även fast jag är emot, Hamas..
Tror jag inte att dessa Hamas har behandlat dessa gisslan så illa..
Behöver inte nödvändigtvis vara sådär..
Alla tar det för givet..
Men jag är tveksam
Citera
2023-10-21, 01:52
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey

Det är exakt detta jag tror är helt omöjligt. Hamas har redan lagt ihop 2+2. De vet att Israel har kopplat loss bromsen. Antagligen var inte 7:e oktober menat att bli så "framgångsrikt" som det blev. Men de vet 100% att Israel inte kommer backa bara för att Hamas kommunicerar mjukhet och samförstånd via dialog så där med har gisslan ett värde. I. spionromanernas värld så känns det som att någonting bytts. Inte bara att Hamas vill visa strupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in