2023-03-16, 03:53
Medlem
Phyllobatess avatar
Korrelationen med begåvning är om jag minns rätt 0.4.

Undrar var det skulle bli om man kontrollerar för testångest.
Citera
2023-03-16, 13:04
Medlem
Mitt svar på rubriken är en gissning på ett IQ på 85.
Jo, jag har tillräckligt högt IQ för att kunna gå med i MENSA men jag har aldrig känt ett behov att studera och lära mig så pass att jag skulle kunna få 2.0 på högskoleprovet.
Jag vill även gissa att man har ett IQ på 85 om man på fullaste allvar tror att man besitter en magisk kunskap om allt bara för att man har hög IQ.
Faktum att många med hög IQ är riktigt dumma i huvudet och väldigt många har div diagnoser.
Citera
2023-10-17, 22:31
Medlem
SD är 15. Mensa är 1 av 44. Medel HP är 0.9 vilket är 100. Om korrelationen är 1:1 blir det 129. Då korrelationen är 0.39 från en tidigare användare blir det 1 av 218 vilket är 139 IQ. Kodare & chefer har 120 vilket ger 1.4 HP.
Citera
2023-10-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Frågan är rätt så konstigt ställd. Högskoleprovet har med så mycket mer än bara IQ att göra. Ren logisk intelligens har man inte så stor nytta av när man ska läsa mellan raderna och förstå innebörden av en skriven text.

Själv fick jag 1.6 andra gången om jag minns rätt. Första gången var det nog inte mer än 1.3, och enligt de tester jag har gjort borde jag kunna vara med i Mensa.

Inte? Mig närstående fick 2.0 på Högskolepovet när hen gjorde det en gång. ”Det är ju bara logik!” tyckte hen (som så småningom sökte sig till Mensa. Minns inte vad den testen gav, 135 kanske).
Citera
2023-10-18, 21:08
Medlem
ricardo22s avatar
Jag undrar vad medel hade varit om alla mellan 17-25 år skrev det. Med tanke på att det bara är de som vill studera vidare som skriver det. 0,5?
Citera
2023-10-19, 23:42
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Jag undrar vad medel hade varit om alla mellan 17-25 år skrev det. Med tanke på att det bara är de som vill studera vidare som skriver det. 0,5?

Sverige har numera grovt sett tre olika populationer som gör medelvärdet meningslöst, eller direkt missvisande.
Citera
2023-10-19, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Korrelationen med begåvning är om jag minns rätt 0.4.

Undrar var det skulle bli om man kontrollerar för testångest.

Du får gärna visa någon källa för det påståendet. Mig veterligen finns det ingen studie (irriterande/konstigt nog) på korrelerationen mellan svenska högskoleprovet och IQ. Det finns däremot stark data på att amerikanska SAT är korrelerad med minst 0.7, antagligen närmare/över 0.8. Att svenska högskoleprovet skulle vara under 0.6 finner jag ytterst osannolikt.

Förövrigt så är det jävligt många som inte förstår IQ och vad det har att göra med högskoleprovet, men som ändå vill uttala sig.
Senast redigerad av UniK-w61jdm45f4 2023-10-19 kl. 23:48.
Citera
2023-10-19, 23:58
Medlem
Man lär väl behöva 200 i IQ om man när man väl sitter där ska börja lära sig hur man löser ekvationer, vad olika ord betyder samt det engelska språket.
Citera
2023-10-20, 00:02
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladjojo
SD är 15. Mensa är 1 av 44. Medel HP är 0.9 vilket är 100. Om korrelationen är 1:1 blir det 129. Då korrelationen är 0.39 från en tidigare användare blir det 1 av 218 vilket är 139 IQ.

Jag antar att du menar SD och inte korrelationen...

Hur beräknade du 139? Visa oss gärna din kalkyl!

Citat:
Ursprungligen postat av Gladjojo
Kodare & chefer har 120 vilket ger 1.4 HP.

Du överskattar kodare som inte är civilingenjörer, men framförallt överskattar du chefer. Det är andra egenskaper som är viktiga för chefer...

Chefer har snarare ett medelvärde108, se:

https://www.ifn.se/wfiles/wp/wp1024.pdf

Citat:
Match Made at Birth? What Traits of a Million Swedes Tell Us about CEOs

Citat:
Table 1
Traits for the population, for CEOs in firms of different size, and for other skilled professions

Och nu pratar vi om vd:ar och inte lokalvårdsledare, eller chefer i offentlig sektor...

Min kalkyl i R:

Kod:
lim <- 6.02
p   <- pnorm(q = lim, mean = 5, sd = 2, lower.tail = T)
iq  <- qnorm(p, mean = 100, sd = 15, lower.tail = T)

Variabelnamnet lim kommer från den här koden som jag återanvände:

Kod:
stanine <- 2:9
lim     <- stanine - 0.5
p       <- pnorm(q = lim, mean = 5, sd = 2, lower.tail = T)
iq      <- qnorm(p, mean = 100, sd = 15, lower.tail = T)
oneInGT <- 1/(1-p)
oneInLT <- 1/p

Addendum:

https://en.wikipedia.org/wiki/Stanine
Citera
2023-10-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
Tja!

Jag har ett IQ på 120 enligt Mensa-Sverige vilket som byggde på nästan falska grunder då det mesta av bedömningen förblev obedömd då det inte är en riktig "överbevakad test", men hur som helst.

Till saken nu då jag undrar hur högt man behöver ha för att klara av svåra linjer på högskolan samt högskoleprovet om det nu finns en IQ:skala på hur mycket man behöver ha för att klara av vissa linjer, men den linjen jag vill gå på går folk med ett IQ på ca 140 på, nämligen IT-Design/programmering. Kanske beror inte resultatet i skolan på IQ:t? Men det är vad IQ är till för, för att kunna avgöra hur bra man kan prestera i skolan. Så är bara nervös inför att min dröm bara ska förbli en dröm, så om det finns någon läsare här som har IQ:skalan för hur högt som är vanligast hos de som får 2,0 på högskoleprovet så kan du kommentera vilken IQ poäng det är.

Tackar för kommentarerna och ser fram emot svar på min fråga. //Mvh

Du behöver inte högt iq för 2.0 på högskoleprovet. Det är mer att du ska plugga på rätt saker innan. Bra läsförståelse, duktig på engelska, hyfsat bra på matte och kunna svåra svenska ord. Man kan nog googla hur man ska förbereda sig.

Med lite lägre iq, behöver du kanske bara plugga mer, och är det din dröm så gör du det antagligen, no problem. Efter ett tag blir ditt iq högre också, skulle jag tro.
Citera
2023-10-22, 05:32
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Du får gärna visa någon källa för det påståendet. Mig veterligen finns det ingen studie (irriterande/konstigt nog) på korrelerationen mellan svenska högskoleprovet och IQ. Det finns däremot stark data på att amerikanska SAT är korrelerad med minst 0.7, antagligen närmare/över 0.8. Att svenska högskoleprovet skulle vara under 0.6 finner jag ytterst osannolikt.

Förövrigt så är det jävligt många som inte förstår IQ och vad det har att göra med högskoleprovet, men som ändå vill uttala sig.

SAT korrelerar bättre med IQ än vad svenska högskoleprovet gör.

Carlstedt, B & Gustafsson, J: Construct validation of the Swedish Scholastic Aptitude Test by means of the Swedish Enlistment Battery. Scandinavian Journal of Psychology. Vol 46(1), Feb 2005, pp. 3
Citera
2023-10-22, 06:00
Avslutad
Inte säkert Christopher Nolan skulle fått 2,0 även om han kunde svenska. Om en vanlig person däremot först hade haft en läkarutbildning i botten och därefter gjort provet så runt 1,8 även om personen före utbildningen hade haft 0. Logikdelen, läsförståelsen och engelskan hade Christopher Nolan klarat. Christopher Nolan hade fått 1,5 som den bartender han var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in