2023-10-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Borde ju också finnas rätt många svenskar ombord varav minst en borde känna till storyn och den här tråden.... Men väldigt bra om du kan åka och rapportera.

Det är flygkaptenens ansvar och intresse att övervaka att alla passagerare som går ombord är så pass friska att det inte ska finnas en uppenbar risk för akut försämring och nödlandning.
En patient i koma kan och får naturligtvis inte åka reguljärflyg.

Felicia måste, om hon ska åka med ett regulärflyg, vara vid fullt medvetande och klara att sitta upprätt i rullstol.
Hon ska inte nyligen varit medvetslös eller respiratorvårdad. Hon måste tåla tryckkabin, vara talbar, orka sätta sig på sätet med hjälp och spänna fast sig eller ligga på tre säten fastspänd.
Får inte spy eller bli förutsägbart svimfärdig, inte vara neddrogad. Ryggfrakturen måste vara stabil och hjärnsvullnaden måste gått ner.
Sannolikt behövs ett " cleared to fly" intyg från sjukhuset att visa upp för flygbolaget.

Annars är det sjuktransport med ambulansflyg som gäller.
SOS flyger hem patienter på bår på reguljärflyg, men som du skriver det förutsätter ju att man är "frisk" nog.Är man i behov av IVA-vård blir det nog en PJ där man kan lasta ombord en mindre IVA-avdelning alt använda sig av ett fullt utrustat ambulansflyg.

Innan covid flög jag till Sverige long distance i business class då hade vi en patient med oss ombord med en sjuksköterska. De hade byggt om en del i premium economy bakom oss dvs vikt ner 2-3 rader säten och placerat båren på det samt satt upp draperier runt om. Passade på att snoka när jag gick på toa. Patienten sov och hade dropp, inga maskiner.

Men som sagt, ett plan fullt av svenskar som flygit med en svårt skadad Felicia från Bangkok till Stockholm kommer ju ha en del att berätta en patient på bår går ju inte direkt att missa.

Citat:
Ursprungligen postat av bamse231
https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/2023-10-20/TG960

Och planet dom kommer med från Thailand är också ett vanlig reguljärflyg, vad skulle dom med 1,5 mille till?
Varför hela det här snacket om SOS international och ambulansflyg. Detta gjorde bara allt värre.
Ja, det reser ju onekligen lite frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Thai är mycket restriktiva på att släppa på sjuka eller skadade passagerare.
Måste få " fit to fly " intyg på Suvarnabhumi av AOT's läkare innan hon släpps på.
Dom vill inte riskera att få nödlanda på väg till Stockholm.
Det kan jag mycket väl tänka mig, gissar att alla flygbolag agerar på samma sätt.
Citera
2023-10-19, 13:22
Medlem
Jag är säker på att Felicia har råkat ut för något som gör att hon behöver ambulansflyg hem, dock så tror jag inte på den officiella versionen. Om det är en plastikoperation som gått fel, en överdos eller pojkvännen ljugit och familjen går på hans version lär visa sig.

Mamman säger att det finns en film från olyckan, att de kanske ska polisanmäla mannen som körde på Felicia efter hon vurpat och hon specificerar skadorna. Att ljuga på den nivån känns å andra sidan inte heller rimligt, det verkar vara en rätt normal familj förutom dottern som spårat. Jag har svårt att se att släkten lägger tid och pengar på att åka till Thailand för att vara med på något bedrägeri inför vänner, släkt, sociala medier och Expressen.

Men något stämmer inte med tanke på sådant som användare har grävt fram gällande t ex bristande info från Thai-media, ingen polisrapport och att det inte regnade. Jag lutar som sagt mot att det är något som mörkas och att det var lättare att säga moppeolycka. Om det sen är pojkvännen som startat lögnen eller om det är släkten kommer väl fram förr eller senare.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det kanske kommer en uppdatering från anhöriga att hon var för dålig för att flyga reguljärt med just det planet - om folk tänker kolla passagerarna ombord.
De blir kvar i Thailand och behöver ännu mer cash...

Enligt Thai airways egna regler kommer hon inte ombord om hon har haft hjärnskakning eller
skada på hjärnan om det inte gått minst 15 dagar sedan olyckan:

" Patients with accident and brain injury less than 15 days "

Det är behandlande läkare på Bangkok hospital Samui som skall utfärda ett MEDIF intyg.

Vad jag vet så har inte Thai "stretchers " på sina A350. Vissa bolag har som man kan boka
se tex video från Malaysian Airlines.

https://www.youtube.com/watch?v=2diTgNj_34c
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det är alltså en bluff, de reser reguljärt och har nu fått in en miljon som skulle gå till ett ambulansflyg?

Jag tror såhär, Felicia har ramlat på en moppe och hamnat på sjukhus. Men det har aldrig varit frågan om någon allvarlig olycka/incident men eftersom hon nu råkat ut för en olycka och säkerligen ville komma hem till Sverige där hon har skulder över öronen så kom familjen och Felicia på denna idé om insamling och att överdriva och utnyttja situationen. Nu kan Felicia åka hem och betala in skulderna och ligga lågt ett tag på sociala medier tills hon "vaknar" upp ur koman och blir "frisk" igen. En ny start livet!

Jag tror på den teorin med, inte en chans att hon legat i koma som familjen hävdade och sen mindre än en vecka senare än frisk nog för ett reguljärt flyg, inte en chans.
Citera
2023-10-19, 13:27
Medlem
"Allt ser bra ut och vi har lyckats betala in det sista till International SOS för att kunna få hem Felicia. Det var på håret att transaktionen gick igenom även fast det är några bankdagar mellan."

De har alltså betalat SOS International men samtidigt åker hon med två reguljära flyg som kostar totalt 8000:-
Thai Airways tar inte emot någon som precis legat i koma!

Hoppas verkligen på livestream från ankomstterminalen imorgon kl 06.55
Citera
2023-10-19, 13:28
Medlem
Sen hade jag personligen aldrig lagt ut bevis för att folk på Flashback plötsligt kräver det. Jag skulle i sådana fall göra det privat för släkt och vänner som frågar och till GFM och Expressen om de vill verifiera.

Men aldrig offentligt för att random kommentarer på Facebook kräver det för att det finns en Flashback-tråd. Så att det skulle vara ett bevis på deras skuld håller jag inte med om - jag hade som sagt inte lagt ut ett skit till allmän beskådan hur oskyldig jag än skulle vara.
Citera
2023-10-19, 13:31
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Hon har kanske fått en hjärnskakning med mindre blödning? Initialt trodde säkert familjen att det var allvarligare och startade insamlingen.

F har repat sig och istället för att pudla så har de inte stoppat pengaflödet in. Hon är frisk nog att resa hem reguljärt men pengarna som ramlat in kommer gå till hennes skulder. Skamligt om så är fallet!
Citera
2023-10-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Hon har kanske fått en hjärnskakning med mindre blödning? Initialt trodde säkert familjen att det var allvarligare och startade insamlingen.

F har repat sig och istället för att pudla så har de inte stoppat pengaflödet in. Hon är frisk nog att resa hem reguljärt men pengarna som ramlat in kommer gå till hennes skulder. Skamligt om så är fallet!

För typ 3 dagar sen lät det så här:
– "Vi träffar en doktor varje dag som visar hur utvecklingen går framåt, hur hon börjat bli responsiv vid beröring och att hon börjat reagera på smärta. Men även om det går framåt kan de inte säga när eller om hon kommer vakna", säger morbrorn Daniel Cedergren.
Citera
2023-10-19, 13:44
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Var det inte nån tidigare i tråden som skulle mejla Expressens journalist som först var ute med artikeln? Har det kommit något svar?
Citera
2023-10-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
För typ 3 dagar sen lät det så här:
– "Vi träffar en doktor varje dag som visar hur utvecklingen går framåt, hur hon börjat bli responsiv vid beröring och att hon börjat reagera på smärta. Men även om det går framåt kan de inte säga när eller om hon kommer vakna", säger morbrorn Daniel Cedergren.

Hehe, det går snabbt att återhämta sig på detta sjukhuset. Kanske Schumacher borde göra ett besök där
Citera
2023-10-19, 13:55
Medlem
EnLitenkilles avatar
Kan någon göra en uppdatering?

Varför är allt detta en bluff?
Citera
2023-10-19, 13:55
Medlem
Enligt flightradar24 är BA flyget 19:05 lokal tid inställt. Undra vilket lögn de hittar på nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in