2023-10-19, 09:54
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Nej, det blev inte illa tvunget med Putin. Det finns dem som har fått oss att tro det men jag tror inte att det är så alls.

Kul för dig, att du inte tror det.

Folk med bättre kunskap än dig, vet bättre.
Riksdag
Regering
Försvarsmakten
Säpo

Samt en övervägande majoritet av svenska folket.

Men inte du. Ok, kul för dig.
Citera
2023-10-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För att länderna har skrivit på avtal om att inte sprida kärnvapen och endast ska använda dem defensivt. Ukraina har kapacitet att utveckla sina egna om det är av intresse. Jag föredrar personligen att detta krig inte blir ett kärnvapenkrig.

Ukraina var inte det mest stabila landet i världen redan innan invasionen. Jag tycker trotts allt att de är bra att de inte haft kärnvapen.

Det stämmer förvisso. Men du missar att en av anledningarna till att landet var instabilt var den ryska inblandningen i landets politik.
Citera
2023-10-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Man ska inte glömma krigsmålet "Stoppa Natos utvidgning.". Tämligen mycket fiasko där också.

Ja, det krigsmålet är superfiasko. Men själv är jag inte så säker på att det var ett av Putins faktiska krigsmål, jag ser det "målet" mer som en efterhandskonstruktion för att motivera kriget. Jag är tämligen förvissad om att Putins "problem" med Ukraina är deras oberoende och självständiga politik i sig. Tillåts Ukraina agera självständigt tror jag Putin i stort sett struntar i vilka organisationer Ukraina är med i, Putins problem är att Ukraina har friheten att välja sin egen väg. Det är det han vill förhindra.
Citera
2023-10-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ca 10000 saknas nu enligt: https://www.minusrus.com/en

om det i genomsnitt stupar 650 per dag så bore vi kunna öppna champagnen lördag den 4:e november. Blir bra.

Jag har ett lägre normtal med 480 st per dygn men återkommer med nya beräkningar.
Citera
2023-10-19, 11:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, det krigsmålet är superfiasko. Men själv är jag inte så säker på att det var ett av Putins faktiska krigsmål, jag ser det "målet" mer som en efterhandskonstruktion för att motivera kriget. Jag är tämligen förvissad om att Putins "problem" med Ukraina är deras oberoende och självständiga politik i sig. Tillåts Ukraina agera självständigt tror jag Putin i stort sett struntar i vilka organisationer Ukraina är med i, Putins problem är att Ukraina har friheten att välja sin egen väg. Det är det han vill förhindra.
Ja och nej. Något verkligt mål var det ju inte, men som du säger så hade det ju blivit en bieffekt av hans riktiga mål, så helt taget ur luften är det ju inte.
Men i det här fallet får vi ju gå lite efter vad dom säger. Om "stoppa Nato-expansion" är ett officiellt mål, så kan vi ju fastslå att det var ett rejält fiasko. Och inte bara vad gäller Finland och Sverige utan i realiteten har ju Ryssland bundit fast Ukraina till Nato och EU också.
Citera
2023-10-19, 11:14
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Tycker du 10 miljoner människor i Sverige ska tro det du tror och sätta sitt hopp till det? Hellre med i Nato så dazzriket håller sig borta.

Det du verkar svårt att förstå är att med ett Sverige med i NATO så blir vi för ryssen en del av ”fienden”. Ryssland har alltid varit vår fiende men Sverige har inte varit Rysslands.
Citera
2023-10-19, 11:15
Medlem
raskenss avatar
Verkar som ryssarna fick flera flygetyg förstörda nära en flygbas i Luhansk av ATACKM.

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1714797845457350817?s=20
Citera
2023-10-19, 11:16
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Det är väl riktigt att det inte är Putin själv som tvingat oss till detta, men då han är ledare för den fascistiska ryska diktaturen är det lätt att man säger ”Putin” när man avser Ryssland. Precis som man ibland säger Hitler när man pratar om vad Tyskland gjorde under VK2. Så du har rätt, det är inte Putin, utan Rysslands aggressiva agerande med angrepp på och hot mot sina grannländer, varav Sverige är ett, som föranlett den svenska ansökan.

Att Sverige hotas av Rysslands är vår inhemska propaganda som jobbar. Det har inget med verkligheten att göra. Och detta säger jag som alltid varit en förespråkare av att vi ska gå med i NATO. Nu verkar det bli av. Men av fel skäl.
Citera
2023-10-19, 11:22
Medlem
HomoGlobofederationen offrar fortfarande sina utmattade kriminella vilket leder till enorma förluster.

Senaste dygnet inrapporteras att ytterligare 630 st bögförbrytare har neutraliserats och totalt är det då 290.680 st som aldrig mer behöver fundera över vilken pride-utstyrsel som är mest provokativ... ...

Vi har fått ytterligare en dag med framflyttad 300.000-gräns, den beräknas nu brytas igenom redan den 7 november men utvecklingen är fortsatt godartad.

De materiella förlusterna är fortsatt höga med 11 förstörda stridsvagnar, 17 eliminerade bepansrade stridsfordon, hela 39 bekämpade artilleripjäser och 4 st raketartillerisystem.

I statistiken finns också med ett nedskjutet stridsplan (SU-25) samt en st helikopter. Observera även Ukrainas framgångsrika attacker mot försörjningslinjerna, vi har 34 st eliminerade tank/lastbilar samt 3 st specialutrustning.

Katastrofen bara fortsätter och Ryssland saknar förmåga att rädda sig självt.
Citera
2023-10-19, 11:25
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Kul för dig, att du inte tror det.

Folk med bättre kunskap än dig, vet bättre.
Riksdag
Regering
Försvarsmakten
Säpo

Samt en övervägande majoritet av svenska folket.

Men inte du. Ok, kul för dig.

Dom du rabblar upp, riksdag, regering, försvarsmakten, säpo har haft galet fel många ggr tidigare i historien. Denna gången kanske dom har rätt. Vi får se.

https://www.svd.se/a/6fbfae3a-3226-36a8-9fb6-e9c834316500/se-reinfeldts-svar-om-forsvarets-framtid
https://www.svd.se/a/bc374fb7-e7be-3d09-b36b-2fab2d3b6352/forsvarsdebatt-irriterar-reinfeldt

Reinfeldt hävdar att han, under 7 år som statsminister, inte hört något krav från allianspartierna om mer pengar till försvaret.

Statsministern talade på pressträffen om ÖB som ett ”särintresse” bland andra i raden av myndigheter som vill ha mer pengar.

https://www.svd.se/a/Kz4po6/hultqvist-garanterade-ett-nej-till-nato-nu-pressas-forsvarsministern

Intressant utveckling av kriget nu med Ukrainas framryckning vid Kherson.
Borde vara ett självmordsuppdrag att bli ilandsatt på en kustremsa i ockuperat område..
Citera
2023-10-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som ryssarna fick flera flygetyg förstörda nära en flygbas i Luhansk av ATACKM.

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1714797845457350817?s=20

ryska källor säger 10 helikoptrar. en källa uppgav fem st.

ukraina har ju stora problem med rysslands helikoptrar nu då deras anti-air och radar ej fungerar tillfredställande i fronten. Detta kanske underlättar lite för dem, detta var första attacken med sådan ammunition, annars har det varit air-to-ground, som har en helt annan attackbana i luften.

ukraina har det riktigt jobbigt nu på alla fronter.
Citera
2023-10-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Att Sverige hotas av Rysslands är vår inhemska propaganda som jobbar. Det har inget med verkligheten att göra. Och detta säger jag som alltid varit en förespråkare av att vi ska gå med i NATO. Nu verkar det bli av. Men av fel skäl.
Varför övar Ryssarna på att bomba svenska mål då igen om dom nu är så fredliga,började väl redan för 20 år sedan men har hela tiden trappats upp.

Citat:
Planen genomförde sedan fingerade angrepp mot två bestämda mål i Stockholmsområdet och Sydsverige. Det ska röra sig om två av Sveriges viktigaste militära anläggningar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/natoplan-tog-over-svensk-beredskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in