2023-10-18, 19:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Bilderna på förödelsen visar en parkeringsplats som har fått sig en träff. En uppenbart "stagad" bild från i morse där en "liten flicka sökte i förödelsen" var också från samma parkeringsplats. Inga bilder från något skadat sjukhus har framkommit.

Iran hävdade snabbt "mer än tusen döda". Jag har svårt att se detta:
https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/231018124528-al-ahli-baptist-hospital-101823.jpg?c=16x9&q=h_720,w_1280,c_fill

Verkar extremt sannolikt att det är som Israel och USA hävdar, en sneskjuten Hamas-raket.
Citera
2023-10-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det som nu framkommer, pekar ju allt mer och mer mot en "sne-tändning" från Islamistiska Jihad/Hamas.

USA har granskat Israels bevis på detta och synat sina egna satellit/radarspår och även kommit till samma slutsats. De ska även ha ljudupptagningar där högt uppsatta Hamasledare diskuterar denna olyckshändelse.

Till och med SR Ekot idag rapporterade detta som sannolikt.

Om Hamas raketer är så opålitliga är dom väl inget större hot mot Israel som förfogar över det mest avancerade luftförsvaret och de mest avancerade raketerna i världen. Israel är trots sin litenhet en av världens starkaste militär makter.
Citera
2023-10-18, 19:26
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Palestina har inget flygvapen, ingen flotta och ingen konventionell armé med till exempel pansarstyrkor.
Terrororganisationen Hamas har heller inte tillgång till liknande medel.
Det är ganska väl känt vad Hamas har för grejer, inga hemligheter.
Du glömde en skev och inskränkt världsbild, kukar som de gillar att tränga in med i getter, när männen runt om dem inte räcker till... Kära halsen av spädbarn.... Allt är känt, inget förglömt!
Citera
2023-10-18, 19:27
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jag är minst sagt skeptisk till något sprunget från IDF. Man kan manipulera/trunkera bilder hur som helst och det behöver inte vara i tidsföljd dvs kan döljas genom att visa tidigare videoclip av oskadade byggnader.

Jag skulle vilja se hur området ser ut nu men av någon anledning tycks det inte gå att få fram en ögonblicksbild av det. Lite svårt att tro att man skulle kunna fabricera ett så omfattande angrepp utan att kunna styrka det.

Tack för infot.

Och var ligger högen med +500 döda kroppar staplade? Hamas skulle verkligen inte missa ett tillfälle som detta att sprida film/foto för att stärka opinionen mot Israel i världen!!
Citera
2023-10-18, 19:27
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bilderna på förödelsen visar en parkeringsplats som har fått sig en träff. En uppenbart "stagad" bild från i morse där en "liten flicka sökte i förödelsen" var också från samma parkeringsplats. Inga bilder från något skadat sjukhus har framkommit.

Iran hävdade snabbt "mer än tusen döda". Jag har svårt att se detta:
https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/231018124528-al-ahli-baptist-hospital-101823.jpg?c=16x9&q=h_720,w_1280,c_fill

Verkar extremt sannolikt att det är som Israel och USA hävdar, en sneskjuten Hamas-raket.
Jag kan inte ens se ett enda spår efter en explosion ..
Vart det kanske bara en tunna besin som sattes i brand på parkeringen ?
Citera
2023-10-18, 19:28
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666CarlBildt666
Israel bombar sjukhus i gaza - 500 döda , 400 skadade
Kaozbruchor bygger defekta raketer, kaozbruchor har tummen mitt i handen när de avfyrar raketer.
500 döda , 400 skadade.
Citera
2023-10-18, 19:30
Medlem
Att folk hakar upp sig på en helt obetydlig händelse….
Citera
2023-10-18, 19:42
Medlem
Israel tydligen inte ansvarig, enligt USA (som bevisligen har världens bästa övervakning/underättelsetjänst):

https://edition.cnn.com/2023/10/18/politics/us-intel-gaza-hospital-blast/index.html

I artikeln, samma bild på en parkeringsplats med 14 brända bilar. Ingen krater synlig.
Hur nu i helskotta 500-1000 personer ska ha dött av detta?
Citera
2023-10-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Att folk hakar upp sig på en helt obetydlig händelse….

Det är nog ingen obetydlig händelse att en bomb/raket dödar över minst 500 personer och lemlästar flera hundra, varav många barn. Konflikten mellan palestinier och judar är komplicerad. Det är inte enbart den enes fel då två träter.
Citera
2023-10-18, 19:48
Medlem
Sqrbankens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=XYVr0lE4S9o

Vanligtvis en filur som jag följer i Ukraina-rapporteringen. En tämligen butt-boring karl, men extremt saklig varför hans material pekat rätt fler än en gång. Så kanske även fallet i denna händelse.
Citera
2023-10-18, 19:49
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Om det är så många som 500 som dog av en endaste raket så är det en israelisk raket då Hamas saknar kapacitet att döda så många med en enda raket.

Det är också min fråga. Vilken sorts missil har så stor sprängkraft att den lyckas demolera ett stort sjukhus så att 500 personer dör. Det måste vara en ordentlig laddning. Jag är tveksam att palestinierna kan ta fram en så pass tung raket som har den sprängkraften.
Citera
2023-10-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
https://www.youtube.com/watch?v=XYVr0lE4S9o

Vanligtvis en filur som jag följer i Ukraina-rapporteringen. En tämligen butt-boring karl, men extremt saklig varför hans material pekat rätt fler än en gång. Så kanske även fallet i denna händelse.

Väldigt sakligt och bra rapporterat. Man kan anta att USA och Israel också har ännu mycket mer övertygande bevisning eftersom de är så säkra att det inte är ett Israeliskt vapen som orsakat det hela.

Skulle inte förvåna mig om de kan följa varje Hamas-rakets bana i luften via Iron Dome-systemet.

Helt klart så har Hamas/Palestina/Iran gjort bort sig rejält här. Dessutom är det ju "bara" en parkeringsplats som har träffats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in