Citat:
Ursprungligen postat av
remixutoheaven
Vi kan titta på den fakta som ligger på bordet redan nu.
1) Sjukhuset blev aldrig bombat per se, däremot en parkeringsplats i anslutning till sjukhuset fick sig en träff.
2) PIJ sköt hemmabyggda raketer över sjukhuset igår kväll vid samma tidpunkt som parkeringsplatsen träffades.
3) Hamas gick ut typ 10 min efter det inträffade och sa att det hade dött hundratals personer utan någon som helst bevis. Alla och då menar jag alla mediehus köpte deras version rakt av utan att ifrågasatta.
4)Idag så hade IDF en presskonferens där man visade bilder och filmer där allting pekar mot att det faktiskt var Hamas/PIJ egna raket som "misfired" och landade på parkeringsplatsen. Nu när man har bilder och bevis så är det plötsligt att man inte kan verifiera om det är sant. Men om en talesperson från en terroristorganisation säger att det är Israels fel utan bevis, ja då kan man köpa det rakt av. Hyckleriet är i helt nya absurda nivåer.
Det absolut troligaste är att Israel, samt OSINT ifrån twitter etc, har rätt att Hamas/PIJ egna raket träffade sjukhusets parkering av misstag.
Mjaa.
Punkt 1: Även om P-platsen med de brända bilarna inte har någon krater (inte ens en enda stenplatta verkar ha flyttat på sig!) och flera bilder visar till synes oskadda byggnader, så finns foton tagna åt andra hållet, som förefaller visa rejält bombskadade byggnader.
Punkt 2: Påståendet om PIJ-raketer kommer väl från Israels krigsmakt?
Punkt 3 stämmer, och jag har litet svårt att tro, att flera hundra dog.
Punkt 4 kommer från Israels krigsmakt och är en partsinlaga.
Lägg till detta en post från någon inom IDF som, bara minuter efter incidenten, lades ut, om att man genomfört en aktion mot ett Gaza-sjukhus som hyste Hamas-terrorister, men sedan snabbt togs bort meddelandet igen.
IDFs trovärdighet gentemot media har försvagats kraftigt sedan IDF skyllde en journalists död på Hamas, när det senare bevisades att det faktiskt var IDF som haft ihjäl journalisten.
Det är en snårskog med information och desinformation från alla håll och kanter. Det här lär utredas av både partiska och opartiska källor. Palestinier och alla som stöder dem lär hålla fast benhårt vid att det var Israel, medan Israel lär hålla PIJ ansvariga. Förhoppningsvis kommer det bra redovisningar från mer neutrala parter.
Edit: med den info som står till buds just nu lutar jag åt en havererad PIJ-raket, men jag tycker det är för tidigt att låsa sig.