2023-10-18, 12:19
Medlem
Barathrum50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathanhylsta
Har också aldrig jobbat förutom nått sommarjobb, Har ingen utbildning, erfarenhet eller körkort så har inte ens försökt att söka jobb då jag vet att jag med största sannolikhet kommer bli nekad som du har blivit och inte komma till intervju. Det är nästan som att samhället vill att man ska fortsätta att gå på bidrag

Hur är det samhällets fel? I Sverige har vi alla möjligheter att utbilda oss
Citera
2023-10-18, 13:05
Medlem
"Hur lång är utbildningen för florist?
Floristutbildningen har en individuell utbildningslängd och tar, beroende på förkunskaper, cirka 60 veckor. Utbildningen till floristaspirant är CSN-berättigad och kostnadsfri. Efter utbildningen kan du få anställning som lärling på ett företag."

Go for it!
Citera
2023-10-18, 13:24
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Men varför ska man söka de skitjobben?

Skit ska skit ha. Om man har levt på andra hela sitt liv är man inte för fin för att ta de jobb som erbjuds.
Citera
2023-10-18, 13:36
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennyhet
Hej på er, jag har aldrig haft jobb i hela mitt liv, det är jobbigt med allt får vända upp och ner på varje krona? Jag vill komma in i arbetslivet, känner mig utanför. Jag har sökt jobb utan att gå på arbetsintervju. Vad ska jag skriva på mitt personlig brev för att komma på arbetsintervju. Det är tufft utan pengar då allt känns så begränsad 🚫

Jag har aldrig haft jobb någonsin har sökt jobb överallt, men det står hela tiden ”Vi har fått in många ansökningar och måste tyvärr meddela att du den här gången inte har gått vidare i processen.” Jag har aldrig gått på arbetsintervju. Jag har sökt jobb många gånger men får inget svar även om det står du går inte vidare. Men jag känner mig utanför samhället och känner mig inte välkommen.

Sen 2019 har jag haft det tufft med pengar, det började med att jag tvingade att gå till bankomaten och ta ut flera tusen kronor sen dess har jag haft det tufft med ekonomin. Tack vare detta så har jag sökt social bidrag och de sa nej, har gjort massa olika saker. När jag sökte jobb för tre månader sedan så var sista ansökningsdatum 31 augusti och sen lovade de om jag skulle gå på arbetsintervju eller inte, men inget svar sen dess. Jag ringer företaget imorgon. Jag har försökt att läsa mina betyg för att få en utbildning men jag får bara inte godkänt betyg.
Allt kostar pengar och ingenting är gratis. Människor vet inte hur det är att vara arbetslös, folk tror att det är som att ta semester. Om jag skulle gå på gymnasiet idag skulle jag valt florist. Det är mitt stora intresse. Så har ni tips på jobb som inte krävs att man har en utbildning så tipsa gärna om det.

Hur gammal är du?

Vilken högsta typ av utbildning har du så här långt?
Citera
2023-10-18, 13:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Det finns inte så mycket jobb den staden jag bor i.

Har du barn/fru som låser dig till din nuvarande stad eller kan du tänka dig att flytta?
Citera
2023-10-18, 13:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathanhylsta
Har också aldrig jobbat förutom nått sommarjobb, Har ingen utbildning, erfarenhet eller körkort så har inte ens försökt att söka jobb då jag vet att jag med största sannolikhet kommer bli nekad som du har blivit och inte komma till intervju. Det är nästan som att samhället vill att man ska fortsätta att gå på bidrag

Nja, det är väl inte "samhällets fel" att du inte har någon utbildning eller inte körkort?

Hänger inget sådant alls på dig själv som individ, anser du?
Citera
2023-10-18, 13:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Jag har jobbat i nästan 40 år och aldrig blivit frågad om betyg.

Vilka typer av arbeten är det som du sökt?

Gymnasiebetyg, eller grundskolebetyg har jag aldrig blivit efterfrågad, men väl examensbevis och betygsutdrag från teknisk högskola och universitet.
Citera
2023-10-18, 13:48
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Ett av de bästa jobb jag haft så skrev jag ett ypperligt oseriöst personligt brev till den ytterst beslutsfattande där jag framtonade min höga arbetsmoral al a kommunistisk mané, avslutade brevet "med kamratliga hälsningar, herr *efternamn*", jag blev personligen uppringd av den personen och blev ombedd att möta HR, hade ett 45 minuters samtal med bossen per telefon. Tror fortfarande att han ville veta om jag var på riktigt eller skämtade. Men vi blev vänner direkt.
Bara ett tips: hitta nåt du verkar gilla och var laidback ärlig. Hjälper aldrig att ta i från tårna i ett sökande..

Kul kreativt upplägg!

Nu till frågan som vi alla väntar svaret på; är du äkta kommunist, eller var det enbart en kul idé?
Citera
2023-10-18, 14:18
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Hej på er, jag har aldrig haft jobb i hela mitt liv, det är jobbigt med allt får vända upp och ner på varje krona? Jag vill komma in i arbetslivet, känner mig utanför. Jag har sökt jobb utan att gå på arbetsintervju. Vad ska jag skriva på mitt personlig brev för att komma på arbetsintervju. Det är tufft utan pengar då allt känns så begränsad 🚫

Jag har aldrig haft jobb någonsin har sökt jobb överallt, men det står hela tiden ”Vi har fått in många ansökningar och måste tyvärr meddela att du den här gången inte har gått vidare i processen.” Jag har aldrig gått på arbetsintervju. Jag har sökt jobb många gånger men får inget svar även om det står du går inte vidare. Men jag känner mig utanför samhället och känner mig inte välkommen.

Sen 2019 har jag haft det tufft med pengar, det började med att jag tvingade att gå till bankomaten och ta ut flera tusen kronor sen dess har jag haft det tufft med ekonomin. Tack vare detta så har jag sökt social bidrag och de sa nej, har gjort massa olika saker. När jag sökte jobb för tre månader sedan så var sista ansökningsdatum 31 augusti och sen lovade de om jag skulle gå på arbetsintervju eller inte, men inget svar sen dess. Jag ringer företaget imorgon. Jag har försökt att läsa mina betyg för att få en utbildning men jag får bara inte godkänt betyg.
Allt kostar pengar och ingenting är gratis. Människor vet inte hur det är att vara arbetslös, folk tror att det är som att ta semester. Om jag skulle gå på gymnasiet idag skulle jag valt florist. Det är mitt stora intresse. Så har ni tips på jobb som inte krävs att man har en utbildning så tipsa gärna om det.

Sök en YH utbildning med LIA platser på olika företag, nästan garanterat leder det till ett fast jobb, lycka till.
Citera
2023-10-18, 18:26
Medlem
Är du medveten om vilka kognitiva problem/nedsättningar du har? Undrar genuint. Utifrån din text framgår det att något inte är helt normalt.

Känns som det borde finnas ersättningar eller hjälp du kan få för att klara av vardagen iallafall. Har du haft kontakt med tex. samhall, dom kanske kan hjälpa dig med sysselsättning?
Citera
2023-10-18, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Sök en YH utbildning med LIA platser på olika företag, nästan garanterat leder det till ett fast jobb, lycka till.
Okej, det var bra förslag då jag hittade hemsida https://www.yrkeshogskolan.se/
Citat:
Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
kommunal vuxenutbildning betyder att man behöver grundskolans betyg från komux.
Citera
2023-10-18, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Har du barn/fru som låser dig till din nuvarande stad eller kan du tänka dig att flytta?
Nej, jag kan flytta till annan stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in