Ja, man måste ju släppa de emotionella inslagen och se nyktert på det här. Jag är inte sakkunnig men har väldigt svårt att se att en, två eller tio hemsnickrade raketer av den typ som Hamas använder ska kunna ställa till med så pass stor skada på en betongbyggnad att hundratals personer dödas och hela byggnaden kollapsar. Det luktar styrt vapen/robot alternativt flygbomb.
Ja det är faktiskt svårt att få klarhet i det här och Israel har ju inte dragit sig för att begå krigsbrott tidigare, så det kan ju faktiskt vara Israelerna som bombat sjukhuset.
Det gör däremot inte muslimerna till oskyldiga korgossar och körflickor . . . . .
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-10-18 kl. 09:18.
Vem skulle det annars vara? Ingen i regionen har tillräckligt kraftfulla vapen för att pulverisera ett sjukhus på en enda träff. Utom Israel.
1: Det verkar inte vara pulveriserat.
2: Om man ser de hundratals raketer (ryktades om 3000 första dygnet), så får du nog förklara för mig vad i dessa attacker som får dig att tänka att Hamas "saknar förmågan"...
Så - låt oss vänta och se, det är just nu minst rimligt att Israel är skyldiga då de DEFINITIVT besitter förmågan att precisionsattackera vilket de gjort hittills. De har hela världens ögon på sig så de skulle aldrig medvetet bomba detta sjukhus om det inte var så att det stod raketramper på taket.
Du vill väl ha dessa här & försörja dem livet ut. Vilket garanterat kommer ske med en del av dem….
Lägger i spoiler för att det annars kan uppfattas som off topic även om det är till ämnet, kan riskera att spåra tråden lite.
Svaret är nej.
Nej. Gränsen bör stängas sedan 20+ år utifrån annat än folk som vill arbeta, men nu har vi så det räcker och blir över med det också, vissa industrier/områden möjligtvis undantagna. Jag har inget emot de som sköter sig som invandrat, är schyssta & bra individer som gör rätt för sig. Men vi alla vet att en långt ifrån obetydlig andel som kommit hit inte är här för att göra rätt för sig, är här pga bidragen, att syssla med grova brott, (med mera) ja en stor del av de som kommit hit har inget i Sverige att göra.
Jag har aldrig förespråkat massinvandringen, utan försökt ta en annan vinkel som jag tyckte borde setts en win win win för alla tre sidor - de som inte vill ha stor invandring/bidragsturism etc, de som vill hjälpa folk (men det är uppenbarligen inte det som massinvandringen handlar om), samt de som kommer eller bönor fattiga länder/områden, och mer därtill, när det kommer till djurliv m.m.
Ingen asyl, utan att gå mot självförsörjning på lokal nivå överallt, minst inom varje landsgräns men helst i varje närområde.
Genom bland annat; Dimnät, jordskepp, multibruk, växelbruk, lokala hönshus, matsskogar, (lager av fruktträd i olika storlekar, rotfrukter, kryddväxter, nötträd, bärbuskar, nyttoväxter som drar till pollinerare och fixerar kväve) och självförmåga i den mån det går.
ökenrehabilitering är möjligt i Mellanöstern genom permakulturprinciper som Geoff Lawton visar på & talar om.
Självförsörjande byggnader som Michael Reynolds visar kan byggas. swales(diken), täckodling för att bevara fukt och ge extra näring, skuggning kan göras med extra dimnät initialt innan man får upp lite växtlighet och mycelium (vilket bevisats gå att göra, samt avsaltning i ökenområden), alltså jorduppbyggnad, inkl hjälp av boskap som kossor, getter, elefanter, etc som får gå och skita ner/gödsla marken med mera. (Kossor som enligt vissa nötter i klimathysterimedia är ett "miljöproblem" men tvärt om kan vara en del av lösningar, som klimathysterimedia inte talar om.
Utöver att det går att skapa ett överflöd av grundläggande varor för att kunna leva bra så skulle det avlasta haven, lägg till vertikalodlingar, dimnätsvattentorn, och så vidare.
Waterboxx för att rota träd djupare i tidigt skede i regnfattiga områden, gropar samt diken grävda för vattenuppsamling, plantering efter naturlig eller designad topologi, brunnsborrande, frön bortgivna utan lömska gmo-patent/vinstsyften som folk kan utbildas i att plantera på korrekt och mer optimerat sätt (utifrån ju mer kunskap som samlas efter experimenterande, vad som är optimalt, vilka kombinationer av matvöxter osv som gynnar varandra bäst, vart man ska plantera, hur man bygger upp jord och fuktbevarande ekosystem bäst, vilka områden osv) än projekt som "plantera 10000 träd" utan designtänk alls, utan hänsyn till naturliga vattenflöden osv.
Det är on topic att skriva ut som en ide här med, för det skulle minska orsaker till en jävla massa konflikter i världen. Men jag lägger det i spiller för att inte störa det specifika trådämnet.
Säkert 50% av problemen i världen skulle lösas rakt av med något så pass grundläggande, skulle jag vilja påstå. Sen är det mer där till men det blir ett långt inlägg (som jag tar ctrl+c+v på i txt ifall det mystiskt försvinner som så ofta annars)
Fråga dig vilka länder majoriteten av flyktingar och bidragsturister kommer ifrån, om inte länder som nog främst usas militärindustri varit och bombat. Ja nu från Ukraina med där Ryssland gått in.
Och du vill eskalera krig, rapar på om utrotning och att jämna hela områden med marken för helvete. Och med det vill du alltså - även om du inte verkar fatta det, orsaka mer flyktingströmmar.
Jag vill se mindre krig, och istället se vilka från media, politiker, folk att lägga en grund för mer trygghet och bättre nivå av utveckling genom bl.a. det ovan. Och också självklart förutsättningar för vilt djurliv, att frodas, renare vatten, regn & sjöar m.m.
Djur & natur, hela ekosystem vilket också skulle stryka med såklart om hela landområden jämnas med marken, som du förespråkar struntar du såklart i. Människor är inte de enda som lever på planeten, fattar du.
Jag menar inte att de som kommit hit är riktiga flyktingar, jag vill inte ha en mass kriminellt pack som går runt och rånar och bidragsturister här, jag vill se massutvisningar på varenda en som begått brott där det funnits direkta brottsoffer inklusive all stöld & en stängd gräns och reda upp det här jävla landet.
det du snackar om (förutom att det är allmänt förkastligt och helt stört) ger direkt ursäkt för ytterligare mängder av folk att fly ifrån länder, områden och närområden som attackeras på grund av riskerna, osäkerheten och allmänt elände som kommer med konflikter där grova vapen som bomber m.m. används.
(Eller där folk inte har det som behövs för grundläggande överlevnad, ibland pga konflikter, sanktioner, dålig politik, allmän brist på nära självförsörjning)
Och du vet att en drös med människor röstar för att skydda, eller bara orättfärdigt försörja en absurd mängd människor från långtblrtistan oavsett konsekvenserna för landet. (Ja jag vet om att det varit mycket dålig kontroll på vilka som kommer, om en hel mängd bara är snyltande bidragsturister m.m. som skamlöst slinker igenom, samt målinriktade kriminella, (som skamlöst inte utvisas på LIVSSTID trots grova brott) med mera, alltså inte riktiga flyktingar - och svaret är Nej.).
Kan du tänka två, tre steg längre före du yttrar dig och förespråkar mer krig och massmord, (och med det mer flyktingströmmar, eftersom det lär vara den enda aspekten du bryr dig om) tack.
Senast redigerad av Room531 2023-10-18 kl. 09:42.
Tar noll ansvar om att det är rätt plats eller inte.
Men lite brända bilar och palmer är inte 500 barn som Maggan grina om.
Om nu detta är rätt plats så ser det mycket riktigt ut som en bränslebomb och som du skriver kan det omöjligt ha resulterat i så många döda. Men vi får väl se mer propaganda från båda sidor under dagen.
Om nu detta är rätt plats så ser det mycket riktigt ut som en bränslebomb och som du skriver kan det omöjligt ha resulterat i så många döda. Men vi får väl se mer propaganda från båda sidor under dagen.
Garanterat komer det att komma mängderav propaganda.
Däremot, om vi tittar på bilderna ser vi:
- Relativt långsamt stigande eldklot med tillhörande vitt rökmoln.
- Brand efteråt.
- Ingen krater på parkeringen, bara utbrända bilar.
Tycker ni att detta påminner om militärt sprängmedel? Det gör inte jag...
Spelar ingen roll hur mycket bevis Israel presenterar som styrker att det var en dysfunktionell jihadraket, araberna kommer vidhålla att Israel ligger bakom. Sådant ser sektbeteende ut. De misstänkte ju Israel när det var ett gäng hajattacker i Egypten.
Tar noll ansvar om att det är rätt plats eller inte.
Men lite brända bilar och palmer är inte 500 barn som Maggan grina om.
Det där ser ut som en träffad/eller sprängd parkeringsplats. Vilka byggnader, eller byggnad är sjukhus i så fall.
Hade plockepinn-taken i bakgrunden (under uppbyggnad) träffats hade de inte stått kvar...
Ser inte vilken, om någon byggnad som träffats.
Kollade igen, det verkar vara parkeringen i mitten av byggnaderna som fått en rejäl smäll, men ingen av byggnaderna omkring verkar inte ha fått någon större/synlig skada. Glaskross säkert och såklart förjävligt, särskilt om folk skadats eller dött, men om det där är "sjukhuset" så är det falsk info från början.