2023-10-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Haha nej din knäppis klart jag inte läst en dom som ännu inte släppts. Men hon hade aldrig släppts om inte mordåtalet ogillats. Så hon blir utom rimligt tvivel endast dömd för gravfridsbrott. Sedan ska hon ha ett saftigt skadestånd anser jag för vad staten åsamkat henne. En nätt summa så att hon har en grund för att kunna ta sig tillbaks. TT anhöriga civilmål kommer att falla platt är min analys och kosta mer än det smakar. De får nog även tänka in att TT inte var någon Stjärna utan en mobbare av rang samt dessutom besatt ett visst våldskapital som började vevva mot JJ. Men man ska ändå inte prata mer ont än vad som krävs gällande döda. Må TT vila i frid.

🤣🥳 om du fortfarande tror att Maja ska få ett skadestånd då har jag inte mycket tilltro din analys.

Varför ska Maja ha skadestånd?

Maja ska väl ändå sitta sin tid för det brott Majs troligtvis kommer att dömas för?

Majas professionalism är väl ändå inte begravningsentreprenör (ännu) även om Maja tydligen har anlag att flytta på avlidna människor.
Citera
2023-10-17, 15:04
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Wow har du redan fått läsa Domen som blir offentlig den 25 oktober för oss andra?

Imponerad!

Maja kommer sanorlighet inte få en krona, vi får hoppas att Toves anhöriga gör ett civilmål mot Maja så Pingstkyrkan i Vetlanda får samla kollekt länge för ett skadestånd.

Jag hoppas också att Toves familj fortsätter att kämpa (otroligt att dom ska få kämpa för deras och Toves rättvisa)!

Jag tror att platsen Johanna och Maja bestämt (i förväg) sig för att dumpa Tove på var en plats bara Johanna kände till, jag tror att dom bestämt att aldrig avslöja sig för mantrat
- ingen kropp inget mord..

Nu hade Johanna inte hjärnan med sig när hon tog med sin mobil till platsen, Maja däremot är van att lämna sin mobil hos Johanna när dom ska ut eftersom hennes föräldrar har platsdelning med Maja..
Citera
2023-10-17, 15:13
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Haha nej din knäppis klart jag inte läst en dom som ännu inte släppts. Men hon hade aldrig släppts om inte mordåtalet ogillats. Så hon blir utom rimligt tvivel endast dömd för gravfridsbrott. Sedan ska hon ha ett saftigt skadestånd anser jag för vad staten åsamkat henne. En nätt summa så att hon har en grund för att kunna ta sig tillbaks. TT anhöriga civilmål kommer att falla platt är min analys och kosta mer än det smakar. De får nog även tänka in att TT inte var någon Stjärna utan en mobbare av rang samt dessutom besatt ett visst våldskapital som började vevva mot JJ. Men man ska ändå inte prata mer ont än vad som krävs gällande döda. Må TT vila i frid.

Vidrigt inlägg!
Vad har Maja inte åsamkat Toves familj?

Hennes ljugande om att hon också skulle vilja veta vart Tove är när hundratals resurser är ute och letar efter Tove!
Maja vet att Tove ligger uppbränd i kärret!!

Och hennes bärande och släpande på Toves kropp, hennes vetskap om att Toves kropp skändas och eldas på?

Skulle inte tro att Tove var en mobbare! Hon skulle ALDRIG ensam ha vågat följa med avarterna hem då!
Senast redigerad av Gold94 2023-10-17 kl. 15:18.
Citera
2023-10-17, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
🤣🥳 om du fortfarande tror att Maja ska få ett skadestånd då har jag inte mycket tilltro din analys.

Varför ska Maja ha skadestånd?

Maja ska väl ändå sitta sin tid för det brott Majs troligtvis kommer att dömas för?

Majas professionalism är väl ändå inte begravningsentreprenör (ännu) även om Maja tydligen har anlag att flytta på avlidna människor.

Jadå jodå vissa kallar mig tungan på vågen på grund av min medfödda talang att träffa rätt i analyser. Det ihop med ett gediget rättspatos gör att jag är mer än förvissad om att jag träffat rätt (igen). Jag har dessutom aldrig påstått eller antytt att Maja är en proffesionell begravningsentreprenör. Vart nu det kom ifrån.

Maja var en sprudlande glad och nyfiken individ i början av sitt vuxenliv som fick en abrupt paus bortom sina egna villkor. Hon har behandlats totalt omänskligt av staten. Men nu börjar det äntligen att rätta till sig! Jag är så glad för hennes skull.
Citera
2023-10-17, 15:19
Medlem
Ingen som har någon info om hur Majas hemkomst varit? Ingen som sett skymten av henne i Vetlanda? Undra vad hon gör om dagarna, kanske kollar hon på hey baberiba, ritar med färgpennor och väntar på bättre tider.
Citera
2023-10-17, 15:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det här är mitt sista inlägg på Flashback.
Sköt om er.

Du är verkligen inte att lita på, det är ett som är säkert

Citat:
Nu var ju det du menar var ”inledande” och ”tidigt” en del i bevisningen i rätten så det faller in där också. Utan de bevisen inget åtal. Inget åtal ingen rätt. Ingen rätt inget frisläppande osv.

Att vara "en del av bevisningen" och att vara "direkt avgörande" är två väldigt olika saker.
Majas telefons registrereing 0233 var en del av bevisningen som fick mycket uppmärksamhet och tid i hovrätten, men det var en del av bevisningen som inte var tillnärmelsevis "avgörande" för någonting. Hade den registreringen i loggen aldrig ens upptäckts hade vi haft exakt samma resultat som vi har nu.

Citat:
Ja så nu tänkte ju jag snarare på avgörande i rätten för att hon släpptes alltså…

Tiderna i mobilens stegserie matchar hennes berättelse och 02:43 går inte att matcha mot grannens 02:40 osv. Det var bra att ”någon” tog fram de detaljerna.

Visst, men den bevisningen hade ingen verkan alls för att Maja släpptes. Utan de detaljerna hade vi haft samma resultat.

Citat:
Så vad du än skriver så har det gjort skillnad. Sen kan utredningen inte visa att MH höll i händerna och det måste ha bidragit till stor del också. Alltså brist på bevis om man vill från åklagarens håll.

Vad jag än skriver ...

Det var du som påstod att mobilerna var "direkt avgörande" som bevisning. Som så många gånger förr överdriver du saker och ting å det grövsta.

Johannas mobil var direkt avgörande för fyndet av Toves kropp. Men som bevisning inför rätten har ingen av mobilerna varit direkt avgörande, tvärtom har de på sin höjd utgjort stödbevisning.
Citera
2023-10-17, 15:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Vidrigt inlägg!
Vad har Maja inte åsamkat Toves familj?

Maja har inte åsamkat Toves familj sorgen för Toves bortgång.
Maja har inte åsamkat Toves familj någon sorg för Mys bortgång.

Hur lång vill du att listan skall göras?

Citat:
Skulle inte tro att Tove var en mobbare! Hon skulle ALDRIG ensam ha vågat följa med avarterna hem då!

Det där var inte så lite bakvänt. Tvärtom would've made sense.
Citera
2023-10-17, 15:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag talar om begränsningar av förmåga att se samband och inse konsekvenser.
Att något främjande av mordförsök skulle innefattas i det är en fullständigt absurd slutsats.

Att ha förmåga att lära någon behärska konsekvenstänk är ingen medfödd egenskap som man kan förvänta sig att föräldrar besitter. Det är inte jämförbart med etik och moral.
Tyvärr får väldigt många ingen hjälp utan får lära sig den hårda vägen, med allt vad det medför.

Du skall inte dräpa
Du påstår alltså utan bevis (HRs frisläppande) att det är M som mördat T.
DU VET.
Jag diskuterar inte HovR öht. För att du diskuterar Majas medverkan vid bränder - med risl för mord - i ditt svar till det som Heretic77 tog upp.
Håll dig till ämnet.

Etik, moral och empatisk förmåga är nåt som i huvudsak föräldrar ska lära ut.
Likaväl som konsekvenser. Gör man ditten så händer datten. Detta är ajabaja om det så är etik, moral, empati.
Det går tätt samman snarare än att vara separat som du tycks vill göra gällande.

Att sen Maja blir en svår sak att bita i är en annan femma. Speciellt om hon sätter sig själv i främsta rummet och hellre bejakar en relation med J än om folk brinner inne.

Citat:
Det är inte konsekvensen av mordbrand utan HENNES ROLL I sammanhanget som jag är ytterst tveksam till att hon förstår.
Nog fan begriper hon konsekvens av sitt handlade om hon förklarar alibi och vet att de ska brinna upp.
Men prioriterar hon J framför andra så lär det se ut som det gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi är nere på en 4 årings nivå av vad man kan förvänta sig av förståelse av konsekvenser. Om elden hade tagit sig hade M blivit åtalad för medhjälp till mordbrand.
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För några kan det säkert vara något ditåt. Om det är fullt så illa med M, vet vi inte, men sådant behöver läras in och tränas om det inte är medfött. Tänkbart är att M fått träning av psykolog och kanske av föräldrarna, men det tar lång tid att lära in och för vissa blir det inte helt automatiserat utan de behöver påminnas.
Vad är det i sjukdomsbilden ADD du tänkt åberopa? Eller är hon för retarderad enligt dig?

För du måtte väl begripa att det inte är impulsivt - vilket går hand i hand med bristande konsekvenstänk - om Maja vet dag/dagar i förväg att J ska mörda folk på deras sleepovers?
Att normalt agerar inte en med add som Maja och sämre koncentrationsfömåga lär inte vara aktuellt.
Senast redigerad av develi 2023-10-17 kl. 15:44.
Citera
2023-10-17, 15:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Jadå jodå vissa kallar mig tungan på vågen på grund av min medfödda talang att träffa rätt i analyser. Det ihop med ett gediget rättspatos gör att jag är mer än förvissad om att jag träffat rätt (igen). Jag har dessutom aldrig påstått eller antytt att Maja är en proffesionell begravningsentreprenör. Vart nu det kom ifrån.

Maja var en sprudlande glad och nyfiken individ i början av sitt vuxenliv som fick en abrupt paus bortom sina egna villkor. Hon har behandlats totalt omänskligt av staten. Men nu börjar det äntligen att rätta till sig! Jag är så glad för hennes skull.
Har du läst fup?
Citera
2023-10-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Håller med dig här, kommer ihåg att (förmodligen) JJ bytt ut TT mot Maja i badrummet.

Om JJ.s berättelse ang att byta ut personerna så har hon ju berättat att TT "fallit" på vänster sida.
TT har förmodligen tagit emot sig med den vänstra armbågen i fallet.

Styrker min teori att märken på TT.s armbågar inte kom vid samma tillfälle. MH kan ha fått tag på någon av TTs armar/hand under "brottningsmatchen" i badrummet... ytterligare en skada på armbågarna har uppstått när TT tog spjärn mot golvet för att försöka komma loss från sina förövare.

Tror som du; det är när Tove försöker slita loss sina armar från fasthållande som hon får skadorna på armbågarna. INTE när hon faller handlöst bakåt, för DÅ tror jag att hon inte hann ta emot sig alls.
Citera
2023-10-17, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du läst fup?

Skummat igenom den, det ihop med den känsla jag har runtomkring är tillräckligt. Dock tror många att FUP är sanningen. Fattar inte det riktigt. Den har ju kraschlandat hårt beroende på vilket ställningstagande man har men låt säga som så här. Fup höll inte till åtalet den låg till grund för. Vilket äntligen är tillrättat.

Btw Har du insett än att en person kan kan diagnostiseras med både antisocial personlighetsstörning och narcissisism? Eller vill du ha fakta? Du vet att du alltid kan vända dig till mig när du är osäker i frågor!
Citera
2023-10-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta är exakt hur en person försöker minimera sin roll och just det som gör deras relation så farlig:

Maja försöker sätta sig ute i periferin som mindre ansvarig, mindre skyldig.
Allt är Js fel för att det är hennes konflikt.
Exakt som tongångarna går här inne.

Att hon sen inte skulle begripa rent konsekvensmässigt vad som pågår och vad riskerna är - det är (förutom att förminska hennes insikt) så naivt att det finns inte.

Hon VET att de ska mördas. Så korkad är hon inte och då faller hennes oskyldiga image.

Hon ägnar sig åt urdåliga försvarsmekanismer och vet uppenbart vad det innebär att agera alibi. Det är nämligen hon som beskriver det.

Samtidigt ses med all tydlighet hur hon försöker framställa sig som mer moralisk i sin iver att peka på Johanna.

Maja är en patetisk figur som försöker komma undan ansvar och egentligen spelar det ingen större roll om hon skulle tro hon är oskyldig som du vill göra gällande (och som jag inte tror på för fem öre).

Problemet är att Maja är en medlöpare och som skapar en gynnsam miljö där Johannas galenskap kan frodas.
Genom hennes flathet, hennes back-up, fnitter och stöd så skapas helt livsfarliga situationer.

Att sen sitta och backa upp detta med minimering och ideliga försök att få henne till ett offer är rent patetiskt.
Det påminner om dåligt föräldraskap som curlar och antingen inte kan eller vill se och ständigt kommer med dåliga bortförklaringar.
... Och fortsätter gynna nån som slagit in på fel väg.
Empati är inte alltid av godo. Det kan göda dumheter i sin värsta form.

Särskilt det fetade.
Dessutom verkar det som att MH aldrig har behövt ta ansvar för någonting i livet. Föräldrarna har steppat backwards och alltid skyllt på stackars MHs diagnoser. Sopat och fixat och banat en väg som MH inte var intresserad av att gå.

Sen detta med walk-in-closet och förråd för att gömma kroppen är så korkat att jag tar mig för pannan och har gjort sen start när detta kom upp. Det har aldrig hänt! MH såg kroppen redan första gången hon var uppe och lullade.

MH vet allt, men domstolen (åklagaren) lät bli att pressa henne. Helt galet. Både Gillberg och åklagaren talade till MH som om hon vore ett litet barn man försöker tala till rätta :-(

Visst. Hon kanske aldrig höll några händer, men hon var fullt medveten om allt som skedde. Kanske höll hon för öronen eller satte på sig hörlurar med musik på hög volym för att låtsas som hon inte hört någonting öht.

Eller så var hon med i badrummet till the bitter end.
Senast redigerad av zilvereko 2023-10-17 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in