2023-10-16, 17:40
Medlem
Jag göra drygt 10k matte/logik beräkningar.
Hur gör jag det enklast och snabbast?

Hanterar c, pyton och några program språk till skapligt för att vara hobby programmerare.
Om det kniper har jag några riktigt programmerare på en annan avd men vill helst inte nyttja dom i onödan(Byråkrati... )
Rådatan är i Excel för tillfället.
Efter lite formler och lite avgränsning är vi nere på runt 10k individuella beräkningar som lär göras.
Hur lägger man upp det och vilket programspråk är snabbast/ resurs snålast ?

Målet är att komma över 2500 beräkningar i timmen vilket inte bör vara omöjligt.
Citera
2023-10-16, 17:58
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick

Hanterar c, pyton och några program språk till skapligt för att vara hobby programmerare.
Om det kniper har jag några riktigt programmerare på en annan avd men vill helst inte nyttja dom i onödan(Byråkrati... )
Efter lite formler och lite avgränsning är vi nere på runt 10k individuella beräkningar som lär göras.

Målet är att komma över 2500 beräkningar i timmen vilket inte bör vara omöjligt.

Beror väl helt på användningsområde och precision.

Som högskoleprovsfråga så skulle jag säga att det är otillräcklig med information för att besvara frågan.

Om det är vektor/matrisoperationer så är GPU:er ett säkert kort. CUDA/OpenCL.

I annat fall så är ju C++ och Python rätt lätta att komma igång med.

Om det är väldigt tunga operationer och helst en kontrollerad hårdvaruplattform att köra det hela på så är nog ASM det bästa.

Men din ursprungliga fråga gällde databehandling av data som redan finns i excel.

Jag skulle nog säga att excel i sig är kompetent nog att göra de flesta formerna av beräkning och analys.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2023-10-16 kl. 18:01.
Citera
2023-10-16, 18:03
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Du får nog beskriva loite utförligare vad det är för typ av beräkningar som ska göras om det ska gå att svara vettigt.
Citera
2023-10-16, 18:10
Medlem
10k beräkningar borde väl gå på några minuter max oavsett språk? Men ni kanske gör riktiga monsterberäkningar vad vet jag. Kan du specificera vad för beräkningar som behöver göras så kanske du kan få bättre hjälp.

Generellt dock så får du väga mellan utvecklingstid och beräkningstid. Python är väsentligt enklare att jobba med när det kommer till att läsa in och processa data, däremot är C väldigt mycket snabbare när koden väl är skriven.
Citera
2023-10-16, 18:16
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick

Vad är det för beräkningar och hur ska slutresultatet se ut, ska det sparas nånstans eller vad ska det användas till?

Som alla redan påpekat saknas det väsentliga delar information här för att det ska gå att uttala sig med nån större säkerhet om angreppsätt.

10k beräkningar ska ju inte vara nån match för egentligen vilken hyffsat modern dator som helst.
Citera
2023-10-16, 18:39
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskburk
10k beräkningar borde väl gå på några minuter max oavsett språk?

Haha. Nej. Man brukar väl mäta detta i Gflop/s ?
Citera
2023-10-16, 19:35
Medlem
Kottkompotts avatar
Testa släng in råfilen i Dataanalysmodulen i ChatGPT (nej inte gratisversionen, den är bajs i jämförelse och saknar mig veterligen analysmodul) och fråga efter ett lämpligt kodstycke som parsar operationerna i filen till programmatiska operationer, och sedan utför dessa.
Ha som tillägg att det ska ske med CUDA om det är lämpligt.

Självklart ska du kontrollera resultatet noga, men det lär ge en väldigt kvalificerad fingervisning till att börja med.

Hursomhelst låter det i teorin väldigt enkelt parsingproblem.
Kan hända att C# har något väldigt lämpligt library till att direkt omvandla excelkalkyler.

Bör inte vara ett problem med Python heller annars, men svårt att säga utan att veta hur datan ser ut.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-10-16 kl. 19:39.
Citera
2023-10-16, 19:44
Medlem
Enterprises avatar
Jag har hammare och spik, hur bygger jag en friggebod enklast?
Men seriöst så är python med pandas nog minst overhead att utgå ifrån för att läsa data från Excel-fil och processa den.
Citera
2023-10-16, 20:20
Moderator
Neksnors avatar
Finns det något mönster i beräkningarna? Ett exempel på mönster är att varje beräkning innehåller två tal som ska adderas. Är beräkningarna oberoende av varandra? Det kan ju vara så att resultatet av beräkning 1 är indata till beräkning 57..
Citera
2023-10-16, 20:24
Medlem
Ge uppgiften till ChatGPT.
Citera
2023-10-17, 00:36
Medlem
Väldigt sträng sekretess på detta så måste vara snål med detaljer. AI är bara att glömma. Så även alla program/sätt som ej går att göra på dator utan nätverkskort är bara att glömma.

Se det som data baser. A b c och d.
Där värdena bör vara lika så
Data bas: A | B. | C. | D
Variabel värde. 1. | 1.| 1. | 1
Men verkligheten 1 | 0. | 0. | 0
Nu vill vi veta vilken siffra som bör stå så att alla rader i alla 4 databaser stämmer överens.
I det första exemplet ät det enkelt, om alla 4 är lika antar vi att det är rätt.

Resterande lär man nog ha poäng system 3/4 lika ger högre poäng än 2/4 osv.
För att krångla till det A måste ha något högre värde så där abc är lika måste värdereras högre än bcd osv.
Citera
2023-10-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Haha. Nej. Man brukar väl mäta detta i Gflop/s ?

Hur menar du att jag skulle använt Gflops/s i den meningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in