Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-16, 15:48
Medlem
Han måste ha tjänat en massa på det. Hans föräldrar är väldigt stolta säkert . Han e ju ute efter 2-3 år o han e rik
Citera
2023-10-16, 15:49
Medlem
he
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
har det ens hänt nån gång i sverige att en 16 åring fått fängelse?

Jag har för mig en före detta ordförande i KRIS, Magnus Andersson, var den första 15-åringen att sitta i svenskt fängelse på 80-talet.
Citera
2023-10-16, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
En 16 årig man / Grabb begärs häktad för 3 mord , mordförsök i två fall och grovt vapenbrott i Västberga och Tullinge förra veckan. Källa SR nyheter.

Allt började med att han kunde promenera ut från en sån där ungdomsgård, i rättvisans namn borde dom som driver hemmen utan säkerhet åtalas för dråp, eller åtminstone riskera allvarliga konsekvenser när sådant här händer.

Dubbel vins för samhället, kaosblattarna kommer inte kunna fly och de oseriösa aktörerna kommer fasas ut då det blir förenat med för mycket risk..
Citera
2023-10-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
ADHD och särskola. Lätt förståndshandikappad. Okontrollerad, kan plötsligt brusa upp och bli vansinnigt arg. Väldigt synd om tydligen eftersom han kommer från ”utsatt område”. Min gissning en somalier, låga odds på det.

Det nya, nya. Man använder förståndshandikappade barn som torpeder. Man saknar hederlig tjyheder mer och mer.
Citera
2023-10-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wranding
Nu var det du som påstod att man i detta fall skulle göra avsteg från huvudregeln och att kravet på synnerliga skäl var uppfyllt så jag efterfrågar bara vad du grundar den uppfattningen på. Jag vidhåller min uppfattning om att huvudregeln kommer att följas då jag inte finner någon praxis som tyder på att så inte skulle bli fallet.

Hur är det med läsförståelsen? I mitt första inlägg skriver jag att det inte är självklart att han döms till ungdomsvård då det finns utrymme för att beakta omständigheterna likställda med synnerliga skäl. Jag har inte påstått att man ska göra ett avsteg, men argumenterar mot ditt självklara uttalande om att han döms till ungdomsvård och inget annat.
Citera
2023-10-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLux
Hur är det med läsförståelsen? I mitt första inlägg skriver jag att det inte är självklart att han döms till ungdomsvård då det finns utrymme för att beakta omständigheterna likställda med synnerliga skäl. Jag har inte påstått att man ska göra ett avsteg, men argumenterar mot ditt självklara uttalande om att han döms till ungdomsvård och inget annat.
Läsförståelsen är det nog inga fel på. Däremot finns en juridisk metod som är bra om man har koll på i det fall man känner att man vill bidra i en juridisk fråga. För att döma en 16-åring till fängelse måste du göra ett avsteg från huvudregeln som är sluten ungdomsvård. För att göra avsteg måste man även uppfylla de rekvisit som lagstiftaren kräver, i detta fall synnerliga skäl. Vad synnerliga skäl i denna del betyder har lagstiftaren lämnat öppen för domstolen att bedöma och genom prejudikatsdomar får vi sedan reda på vad lagstiftaren i detta fall menar med synnerliga skäl. När denna del inte är klargjord så är huvudregeln att man dömer i enlighet med lagens bokstav fram tills att HD har kommit med prejudikat. Jag känner att vi inte kommer längre här så jag får önska dig en trevlig eftermiddag.
Citera
2023-10-16, 16:06
Medlem
Enl SVT's Rapport kommer 16-åringen från Linköping.
Citera
2023-10-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
ADHD och särskola. Lätt förståndshandikappad. Okontrollerad, kan plötsligt brusa upp och bli vansinnigt arg. Väldigt synd om tydligen eftersom han kommer från ”utsatt område”. Min gissning en somalier, låga odds på det.
Såg ganska vit ut på videosnuttarna...
Citera
2023-10-16, 16:23
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
är dom här pojkarna onda från födseln eller knarkar som in i helvete för att utföra såna här mord
Inavelskoefficienten är nog rätt hög den också.
Citera
2023-10-16, 16:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens
Allt började med att han kunde promenera ut från en sån där ungdomsgård, i rättvisans namn borde dom som driver hemmen utan säkerhet åtalas för dråp, eller åtminstone riskera allvarliga konsekvenser när sådant här händer.

Dubbel vins för samhället, kaosblattarna kommer inte kunna fly och de oseriösa aktörerna kommer fasas ut då det blir förenat med för mycket risk..

I vilken mening menar du med "de som driver hemmen"?
Hemmen är väl med olika nivå utan att de har rätt att välja en högre grad av exvis inlåsning. Blir det tillräckligt stökigt med en intagen så kan de möjligen be att få avvisa den, men är väl säkert en process det med.
När ungar ofta först placeras i familjehem, typiskt innan de börjat med grövre brott (eller iaf inte grövre brott är kända) så är det väl hyfsat vanligt att seriösa hem säger upp uppdraget om ungen är mer krävande än vad de kan eller får tillhandahålla.
Citera
2023-10-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Enligt AB har 16-åringen gått i särskola en tid men återvände till vanliga grundskolan. Kanske inte så konstigt att han lejts som mördare då. Med andra ord så är han så korkad att inte fattar att det är fel att begå mord.
Citat:
Ursprungligen postat av Wranding
Läsförståelsen är det nog inga fel på. Däremot finns en juridisk metod som är bra om man har koll på i det fall man känner att man vill bidra i en juridisk fråga. För att döma en 16-åring till fängelse måste du göra ett avsteg från huvudregeln som är sluten ungdomsvård. För att göra avsteg måste man även uppfylla de rekvisit som lagstiftaren kräver, i detta fall synnerliga skäl. Vad synnerliga skäl i denna del betyder har lagstiftaren lämnat öppen för domstolen att bedöma och genom prejudikatsdomar får vi sedan reda på vad lagstiftaren i detta fall menar med synnerliga skäl. När denna del inte är klargjord så är huvudregeln att man dömer i enlighet med lagens bokstav fram tills att HD har kommit med prejudikat. Jag känner att vi inte kommer längre här så jag får önska dig en trevlig eftermiddag.
Om MGM gått i anpassad skola så bör han rimligen ha intellektuell funktionsnedsättning (IF), eftersom det är personer med just denna diagnos som anpassad grundskola och gymnasium är till för. Minderårig och bekräftat låg intellektuell förmåga känns definitivt som två förmildrande omständigheter när det kommer till straff. Tyvärr ska sägas, för jag har svårt att se hur han inte skulle förstå innebörden av det han gjort.
Citera
2023-10-16, 16:58
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Lätt förståndhandikappad, bokstavsdiagnoser och lite droger i kroppen, då förstår man hur det skjuts fel människor, fel portar, sprängs oskyldiga människor, och så fortsätter det.
Kan man ha såna här ute i samhället? Naturligtvis inte!
Regeringen får fan börja göra undantag i lagarna omgående. De kriminella följer inga lagar och har passerat hur många gränser!?
Det är VI, normala, hederliga människor som betalar skatt för att det här landet ska FUNGERA! Nu ska man dessutom vara rädd för att eventuellt SJÄLVA råka illa ut för att en massa sjuka tonåringar höga på droger med noll IQ, skjuter/spränger ihjäl människor!

Det kan inte kallas för något annat än inhemsk terrorism, för det blir detta i slutändan!

Det krävs drakoniska åtgärder och detta måste ske NU!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in