2023-10-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Försätter inte iPhonen hälsoappen i viloläge om den äter batteri ?
tänkte om någon for loop alternativt while loop går igång och bara matar tills End of Battery Life..
Avel har rätt att tiderna är viktiga men endast som en referens inte slutgiltig tid.. tycker du detsamma ?

För att göra den här stegregistreringen mer energieffektivt används ofta en dedikerad krets, känd som en ”motion co-processor”, för att samla in och bearbeta sensorinformation utan att belasta huvudprocessorn i iPhonen. Detta gör att steg kan räknas även när telefonen är i viloläge, utan att dränera batteriet i onödan.

Stegräkningen fortsätter även vid låg batterinivå, men däremot så kan 5G nedgraderas till ”4G” o dyl för att spara batteri.

Det bibliotek i koden/iOS som hanterar stegregistreringen kallas CoreMotion. Söker man på det begreppet i tråden så finns det mer info i de inläggen.

Co-processorn för ”motion” hanterar även ”Håll upp för att väcka”. När den upptäcker rörelse från sensor så signalerar den till CPU att väcka skärmen osv.
Citera
2023-10-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
För att göra den här stegregistreringen mer energieffektivt används ofta en dedikerad krets, känd som en ”motion co-processor”, för att samla in och bearbeta sensorinformation utan att belasta huvudprocessorn i iPhonen. Detta gör att steg kan räknas även när telefonen är i viloläge, utan att dränera batteriet i onödan.

Stegräkningen fortsätter även vid låg batterinivå, men däremot så kan 5G nedgraderas till ”4G” o dyl för att spara batteri.

Det bibliotek i koden/iOS som hanterar stegregistreringen kallas CoreMotion. Söker man på det begreppet i tråden så finns det mer info i de inläggen.

Co-processorn för ”motion” hanterar även ”Håll upp för att väcka”. När den upptäcker rörelse från sensor så signalerar den till CPU att väcka skärmen osv.
Precis det är där jag inte kan i detalj hur det fungerar men kul att någon kunde svara
Att processorn i detta fall ARM processorn hanterar rörelse modulen (det du kallar Co-Processor) även vid felaktigheter på "användar-nivå" (regular-user) av systemet. Jag vet och förstår att du kan detta med Avel.

Jag såg din analys av iPhone miljön (Viktig notering: Inte Majas) du hade och det såg bra ut.. inga fel som jag såg utifrån min kunskapsnivå. Samt att du använde Cellebrite som även polisen använder.
Bra där
Citera
2023-10-16, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Försätter inte iPhonen hälsoappen i viloläge om den äter batteri ?
tänkte om någon for loop alternativt while loop går igång och bara matar tills End of Battery Life..
Avel har rätt att tiderna är viktiga men endast som en referens inte slutgiltig tid.. tycker du detsamma ?

Batterier mm är inte min grej, du vet.
Men jag vet också att om batteriets nivå, finns även det data om i mobilen. Du kanske minns det från fallet Lena? Molnet had uppgifter om hur mycket batteri som fanns i Lenas mobil när hon gick ut (ty?)

Man kan väl säga att allt tidsuppgifter som finns tillgängliga unde de dät få timmarna, är väldigt viktiga, oavsett om man slutligen kan komma fram till att någon är skyldig utom rimligt tvivle eller ej.

Det är ju ett pussel, och för allas trygghet, rättssäkerhet ska detta presneteras.

Vi har ju nu sett att Maja rörde sig inom ett antal minuter inom varje star- sluttid vid 02:19 och och 02:43. Det säger nu inget om att hon var i badrum eller inte, men det talar om att Maja (förmodligen) var upp och rörde på sig någonstans.

Det hade ju varit bra att få den viktiga tiden 01:51 med en sluttid också, eftersom nu Johanna påstår att mordet (olyckan) skedde då.

Och slutligen, som Avel också påpekat, hade ju viktiga uppgifter från grannens mobil kunnat ge svar på när mordet skedde mer exakt.

Tillsammans med olika uppgifter kunde man möjligen kunnat få ett mer rättssäkert svar, men förmodligen inte svaret om Maja deltog i någon fasthållning eller inte.

Det är frustrerande, att det finns två personer som vet sannngen, men ändå kommer vi aldrig att få veta hur det låg till.

Min tro är dock att Maja inte deltog, möjligtvis undanhåller hon någon del av skam eller rädsla att bli misstänkt för mordet, även om hon inte dletagit, eller bara gått in i badrummet för att se vad som pågick.

Jag slutar aldrig att förundras över Johannas fräckhet att i HR nu påstå att hon misstänkliggjorde grannen för att hon "på riktigt trodde att det var så det gått till", det var så "traumatiskt" att ta till sig detta som hände.

vid ca 10 min och framåt:

99vjLgk0z1c

J, säkerligen var det traumatiskt, men jag tror inte på att hon inte mindes vad som hände alls, utan trodde att det var grannen.

Jag tror inte heller på Majas liknande lögner, att plötsligt kommer minnena fram.

Vissa delar kan man nog förtränga, det tror jag. Om något varit väldigt traumatisk, såsom det här mord.

Det kan bli ihopblandning av minnen, tidpunkter och händelser, det kan variera från person till person hur man hanterar sådant.

Jag har läst att man i forskning har teorier om att även grärningmän kan för sig själva förtränga vad de gjort, eftersom de känner skuld och skam och "vill inte " minnas det skamliga. Eller att de i varje fall förnekar det inför sig själv på ett eller annat sätt.

Vad gäller Maja och Johanna ror jag faktiskt att de helt olika nivåer av vad som kan kallas skuld/skamkänslor.

I Johnnas fall har hon ju uppbarligen tvärtom flera gånger förökt bränna inne folk, och blivit arg när det misslyckatdes enligt Majaj. I flera veckor. Andra berättar om att Johanna gör och säger saker som man själv tänker; kan man göra så? Och ja, Johanna har inga betänkligheter om det.
Citera
2023-10-16, 11:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om jag minns rätt, uppgav Ms pappa att M var helt förstörd efter incidenten. Då är det inte så märkligt att de känslorna är starkast och hon inte kan samla ihop sig och festa, tycker jag.
Jag tänker att här och nu gäller för M och att tanken går så långt näsan räcker.
Så Maja var för utmattad av känslor?
Det är fullständigt skit det samma om hon hade hangover eller vad som.
Faktum är att om hon vore rädd, inte vågat eller vore starkt bekymrad att förlora relationen så hade hon inte vägrat gå till Nöjet igen som hon uppger. Hon hade gått dit med J om hon så behövt åka ambulans dit.
Citat:
Det är vågat ja, så troligtvis har M reagerat känslomässigt så starkt att ev. risk suddats ut.
Vad som framgår av detta är att M inte är något empatilöst monster. Hon vill inte att någon ska skadas. Hon säger ifrån och tar avstånd.
Hon kan likaväl identifiera sig med F och då är det rakt inte säkert det är normal empati.
Då menas tiden innan comeback för Js sällskap njuter hon av.
Även en empatistörd kan bete sig som om det finns normalitet men i det stora hela begriper man att det är nån vajsing.
I sin grövsta form:
Madsen grät över skaldjur som rengjordes från ubåten, men snittade lustfyllt Kim med sin hobbykniv.
Han grät över lok som rostade bort men styckade Kim utan problem.

Men det centrala är att hon vågar ge Johanna grov kritik.
Citat:
Är det inte samma tjej som kände sig som tredje hjulet då alla tre var tillsammans?
Nej. Men om så vore fallet skulle nog vem som helst göra det. Det är de två mot världen, tighta som om de satt ihop med lim.
Citat:
Jo visst fanns alternativ till J som vi ser det, men ingen har kunnat mäta sig med J och hennes flöde av idéer och planering av olika aktiviteter. Och så länge allt går hennes väg, förefaller hon vara väldigt social och uppmärksammande.
Nej, och det är inte nåt jag påstått.

Men det visar att Maja umgicks med andra och tog sig tydligen egentid med andra.
Som hon själv beskrev.
Nåt som du påpekat att hon nog inte gjorde för hon fick nog inte sin vilja fram eller hur du nu uttryckte dig.
För trots att hon upplevde sig jämlik, uttalat ända bort i TR och vilket flera vänner upplevde och beskrev - så ska hon formateras till nån som inte vågar säga emot eller göra nåt utan Js påtryckningar.

Hon kunde till och med dra lina kokain utan Js hjälp och högst troligt lämnade hon mobilen hos J även då, vilket J tar upp i sitt förhör.
För J och L gick från efterfesten, J var ledsen över nån kille, men M ville vara kvar och snorta.
Senast redigerad av develi 2023-10-16 kl. 11:19.
Citera
2023-10-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jag vet också att om batteriets nivå, finns även det data om i mobilen. Du kanske minns det från fallet Lena? Molnet had uppgifter om hur mycket batteri som fanns i Lenas mobil när hon gick ut (ty?)

Man kan väl säga att allt tidsuppgifter som finns tillgängliga unde de dät få timmarna, är väldigt viktiga, oavsett om man slutligen kan komma fram till att någon är skyldig utom rimligt tvivle eller ej.

Det är ju ett pussel, och för allas trygghet, rättssäkerhet ska detta presneteras.

Vi har ju nu sett att Maja rörde sig inom ett antal minuter inom varje star- sluttid vid 02:19 och och 02:43. Det säger nu inget om att hon var i badrum eller inte, men det talar om att Maja (förmodligen) var upp och rörde på sig någonstans.

Det hade ju varit bra att få den viktiga tiden 01:51 med en sluttid också, eftersom nu Johanna påstår att mordet (olyckan) skedde då.

Och slutligen, som Avel också påpekat, hade ju viktiga uppgifter från grannens mobil kunnat ge svar på när mordet skedde mer exakt.

Tillsammans med olika uppgifter kunde man möjligen kunnat få ett mer rättssäkert svar, men förmodligen inte svaret om Maja deltog i någon fasthållning eller inte.

Det är frustrerande, att det finns två personer som vet sannngen, men ändå kommer vi aldrig att få veta hur det låg till.

Min tro är dock att Maja inte deltog, möjligtvis undanhåller hon någon del av skam eller rädsla att bli misstänkt för mordet, även om hon inte dletagit, eller bara gått in i badrummet för att se vad som pågick.

Jag slutar aldrig att förundras över Johannas fräckhet att i HR nu påstå att hon misstänkliggjorde grannen för att hon "på riktigt trodde att det var så det gått till", det var så "traumatiskt" att ta till sig detta som hände.

99vjLgk0z1c

J, säkerligen var det traumatiskt, men jag tror inte på att hon inte mindes vad som hände alls, utan trodde att det var grannen.

Jag tror inte heller på Majas liknande lögner, att plötsligt kommer minnena fram.

Vissa delar kan man nog förtränga, det tror jag. Om något varit väldigt traumatisk, såsom det här mord.

Det kan bli ihopblandning av minnen, tidpunkter och händelser, det kan variera från person till person hur man hanterar sådant.

Jag har läst att man i forskning har teorier om att även grärningmän kan för sig själva förtränga vad de gjort, eftersom de känner skuld och skam och "vill inte " minnas det skamliga. Eller att de i varje fall förnekar det inför sig själv på ett eller annat sätt.

Vad gäller Maja och Johanna ror jag faktiskt att de helt olika nivåer av vad som kan kallas skuld/skamkänslor.

I Johnnas fall har hon ju uppbarligen tvärtom flera gånger förökt bränna inne folk, och blivit arg när det misslyckatdes enligt Majaj. I flera veckor. Andra berättar om att Johanna gör och säger saker som man själv tänker; kan man göra så? Och ja, Johanna har inga betänkligheter om det.

Det fetade:

Finns det någon stegserie eller några stegserier i Majas mobil som börjar innan kl 01.51?

Har ej FUP och vill gärna veta detta.
Citera
2023-10-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

99vjLgk0z1c

Du brukar alltid skriva utförliga svar
Föreställ dig att "När i Tid" de var oense om något.. exempelvis LenaW blivit misshandlad och utav vem (Stefan D).

Samma "När i Tid" och upprinnelsen till "Varför" och med "Vilka" (Maja och Johanna).. väldans tur att det inte var ett helt gäng då vet man ju inte vem som gav eg.. TT(Ceasar) "döds-kyssen" ?

Vem var mest drivande vet vi ju ? Johanna.
Maja var bara... utfyllnad... skuggan i misshandeln, den som utgör ett förstärkt hot. (Anser jag iaf)

Ledsen att jag skriver konstigt.
Det är intressant att du skriver om Skuld och Skam.. då det spelades in en sex-video på MH och hennes KK och vad som var kanske den utlösande faktorn ? ... Sex är temat ... ännu en gång ?
Precis som Stefan D och Lena W ? Då Otrohet (sex) var viktigt.
Citera
2023-10-16, 11:27
Medlem
Gillbergs teori är väl att Maja haft telefonen på sig, i antingen nån ficka eller väska hon burit med sig under vistelsen i lägenheten. I förhör säger Maja flera gånger att hon hämtar telefonen. Det innebär ju att hon då lagt ifrån sig telefonen någonstans.

Hon säger också att hon "håller på" med telefonen, vilket tömningen inte visade. Hon har bara svarat på J s sms.

21/10

Hon tillfrågas var hon befann sig när Johanna var iväg? Hon säger att hon var i badrummet förutom att hon hämtade sin mobil. Hon tillfrågas varför hon gick tillbaka till badrummet med telefonen, hon svarar att hon inte vet det

Hon tillfrågas om hon någon gång var i sängen? Hon svarar att hon tror att hon satt där för hon tror att telefonen låg i sängen.

3/11

Advokat Svegfors: Först så vet jag att, du har frågat mig om det nämligen, så jag vet att du
undrar om hur långt man har kommit med genomgången av din telefon eftersom vi har
fått hör nu både igår och idag då att det har undersökts Johannas telefon väldigt noga, och
då undrar Maja hur det ser ut där.

2/12

Jo, men anledningen menar jag, var det inte att du inte ville att din pappa skulle se var
du var, eller det bara blev så att mobilen inte kom med, är det så vi ska förstå dig?
Mm

3/12

F:: Under tiden Johanna är borta så hämtar du din telefon?
M: Ja.
F: Ja. När du rör dig här i lägenheten, vilka delar är du, rör du dig över så att säga av
lägenheten?
M: Eh, men jag rör mig från toan, ja ut i till hallen och in till, eh, vardagsrummet och sängen
ja och sen tillbaka
Vad gör du under tiden Johanna åker McDonalds?
Jag sitter kvar på toan, ja, tror jag kollade mobilen eller något

30/12

M: Ja, nej men det, eh, eh, men jag tror att jag höll på lite med telefonen

25/1

Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså
på toan då

Eh, och jag, eh, jag
kollade liksom på, alltså när jag vaknar igen så tar jag upp mobilen och kollar på klockan och
så där och ser att den är, eh, runt fem, sex någonting. Eh, och Johanna eller jag säger, ja jag
säger också att jag, eh, vill åka hem helt enkelt och inte sova där
Citera
2023-10-16, 11:43
Medlem
jag bor i en äldre lägenhet och här hör jag inga skrik eller rop om det inte är öppna balkonger eller fönster. Däremot hör jag musik från stereo och när de spelar på nåt instrument.
Citera
2023-10-16, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Som sagt, du har en riktigt sjuk och äcklig hjärna som du tvingar andra att ta del av. Du har ju några i tråden som tycker som du: Flashmaner, Avel, sybel mfl. Kan ni inte PMa varandra era sjuka tankar så vi normala människor slipper ta del av dem?
Ja - tack och lov finns det människor som ser skillnaden mellan JJ och Maja.
Maja är en underbar själ - hon vart chockad av händelsen , hon ville garanterat inte alls hålla något hemligt.
Maja har berättat vad som hände den där kvällen - Möjligtvis finns det en förklaring till varför Toves kvarlevor hittades.

Det är nog så att Maja faktiskt erkänt vad som hände och vad hon gjorde.
Märk väl att det är Majas förtjänst att Toves mördare nu sitter inom lås och bom.

Låt nu Maja få glänsa - hon har varit fantastiskt duktig - en sju helvetes vacker kompis/vän även med Tove.
Fy f***n för er som vill fortsätta att pina och bespotta Maja ... skärp er för Majas skull och för Toves skull.
Citera
2023-10-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Maja är en underbar själ - hon vart chockad av händelsen , hon ville garanterat inte alls hålla något hemligt.
Maja har berättat vad som hände den där kvällen - Möjligtvis finns det en förklaring till varför Toves kvarlevor hittades.

Märk väl att det är Majas förtjänst att Toves mördare nu sitter inom lås och bom.

Låt nu Maja få glänsa - hon har varit fantastiskt duktig - en sju helvetes vacker kompis/vän även med Tove.
Fy f***n för er som vill fortsätta att pina och bespotta Maja ... skärp er för Majas skull och för Toves skull.
Hon skulle förbjudas.. varför då tänker du och så mycket hon förtjänar
Bara märkligt .. rodd-båt-mentalitet inget att ha eller ?
Citera
2023-10-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite

Men snälla du, Maja erkände sitt sovande låååångt efter Tove var hittad, de hittade Tove för att de spårade Johannas telefon.
Du visar tydligt att du inte läst på.
Citera
2023-10-16, 12:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon skriver ordagrant att hon valde att ta Johannas mobil än att följa med till BP.
Som jag skrev positionerar mobilen på deras tältplats vilket är identiskt med svaret till sitt ex som kunde ha brunnit upp:
Att hon var med Maja.

Om hon sen inte ordagrant beskrev varenda knapptryckning - trots att hon beskriver att tanken var att befinna sig som låtsas-Johanna på snap - så att hänger du fast vid som om det vore en jävla livboj.

Är du helt bokstavstrogen, låg central koherens eller vad fattas dig?

Tack och lov att du inte sitter i nåt förhösrum och helt ignorerar att en person ordagrant säger att hon har Johannas mobil.

"jag skulle, ja, eh, ja hålla koll och vara aktiv på hennes snapchat då för att ingen skulle misstänka, eh, att det skulle vara hon som hade gjort det."

"Misstänka att hon hade gjort det" betyder:

"BF: Men du det här med att tända eld hos H, vad var syftet med det?
M: Att bränna inne honom.
BF: Och när du säger bränna inne vad?
M: Ja döda"

Hon skiter i om de brinner upp om hon
a) vet i förväg att de ska brinna inne och inte gör ett förbannade dugg;
b) åker dit och ordagrant tittar på mordredskapen som ska tas i bruk nån timme senare.

Hur i hela friden kan du ens tro att en person bryr sig om hon åker till J för att softa och kolla på film timmar innan hon ska tända på?

Du skrev ang hennes fråga "hur gick det" om exet:
"Faktiskt kan det ha oroat henne eftersom hon undrar hur det gått när J kommer tillbaka."

Hon är alltså så oerhört orolig - att hon fortsätter festa och roa sig som om inget hänt:
Och tillåter att det sker två ggr till.

Waow.. Vår definition på att vara orolig och bry sig skiljer sig tydligen markant.

Hon är uppenbart kapabel att säga ifrån att hon vägrar festa efter en rejäl schism om samma ämne.
Hon vågar som sagt kritisera att J behandlar sitt ex F som trash och förhindra att PA åker över räcket.

Men när folk ska smygmördas för övrigt via eldsvådor är hon plötsligt retroaktivt oroligt varenda gång när J försökt mörda folk.

Sen skulle J smygmörda Tove. Hänsynsfullt stängde hon och låste badrumsdörren så inte Maja skulle höra.

Sen ville J gärna fyllköra till McD för att drottning Maja var plötsligt hungrig vid 03.

Ja, självklart - eftersom du skrev:

"men möjligheten att hoppa av ser jag som ytterst begränsad och förenad med stora risker."

Förenat med stora risker att lämna J?
Hon är väl för fan inte livegen som om J vore den sista människan på jorden, bärande på det sista riskornet.

Ytterst begränsade möjligheter?

Hon har en hel svärm av personer kring sig ända från skolan, via bup och i högsta grad föräldrarna.

Henne begränsningar ligger i att hon har så förbannade roligt ihop med J, att hon är så förtrolig och är med på allt.
Att hon därmed allierat sig och gynnar miljön.

Så vi är helt överens att hon är rädd för att lämnas - hon älskar nämligen att vara med J.

Hon ser mellan fingrarna på att folk riskerar dö, hänger på staket som blivande inbrottstjuv, ägnar sig åt skadegörelse och trakasserar och hånar sin fd väninna. Agerar som en pitbull på Nöjet angående Tove och sen tiger hon i 47 dagar.

Hade hon varit rädd hade hon medgett att hon varit med och gömt Tove - och pekat ut J som mördare - redan dag 1 som häktad.
Men Maja ville högst troligt fortsätta leva La Dolce Vita med Johanna - likt hon gjort efter tidigare mordförsök.
Vi lägger märke till och noterar det som vi tycker är intressant och som bekräftar vår inställning. Tolkningar gör vi därefter av vårt utvalda material. Allt som motsäger våra egna slutsatser ifrågasätts på allehanda vis.
Ungefär som TR gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in