Citat:
Ursprungligen postat av
NiederErmaFrost
Försätter inte iPhonen hälsoappen i viloläge om den äter batteri ?
tänkte om någon for loop alternativt while loop går igång och bara matar tills End of Battery Life..
Avel har rätt att tiderna är viktiga men endast som en referens inte slutgiltig tid.. tycker du detsamma ?
Batterier mm är inte min grej, du vet.
Men jag vet också att om batteriets nivå, finns även det data om i mobilen. Du kanske minns det från fallet Lena? Molnet had uppgifter om hur mycket batteri som fanns i Lenas mobil när hon gick ut (ty?)
Man kan väl säga att allt tidsuppgifter som finns tillgängliga unde de dät få timmarna, är väldigt viktiga, oavsett om man slutligen kan komma fram till att någon är skyldig utom rimligt tvivle eller ej.
Det är ju ett pussel, och för allas trygghet, rättssäkerhet ska detta presneteras.
Vi har ju nu sett att Maja rörde sig inom ett antal minuter inom varje star- sluttid vid 02:19 och och 02:43. Det säger nu inget om att hon var i badrum eller inte, men det talar om att Maja (förmodligen) var upp och rörde på sig någonstans.
Det hade ju varit bra att få den viktiga tiden 01:51 med en sluttid också, eftersom nu Johanna påstår att mordet (olyckan) skedde då.
Och slutligen, som Avel också påpekat, hade ju viktiga uppgifter från grannens mobil kunnat ge svar på när mordet skedde mer exakt.
Tillsammans med olika uppgifter kunde man möjligen kunnat få ett mer rättssäkert svar, men förmodligen inte svaret om Maja deltog i någon fasthållning eller inte.
Det är frustrerande, att det finns två personer som vet sannngen, men ändå kommer vi aldrig att få veta hur det låg till.
Min tro är dock att Maja inte deltog, möjligtvis undanhåller hon någon del av skam eller rädsla att bli misstänkt för mordet, även om hon inte dletagit, eller bara gått in i badrummet för att se vad som pågick.
Jag slutar aldrig att förundras över Johannas fräckhet att i HR nu påstå att hon misstänkliggjorde grannen för att hon "på riktigt trodde att det var så det gått till", det var så "traumatiskt" att ta till sig detta som hände.
vid ca 10 min och framåt:
99vjLgk0z1c
J, säkerligen var det traumatiskt, men jag tror inte på att hon inte mindes vad som hände alls, utan trodde att det var grannen.
Jag tror inte heller på Majas liknande lögner, att plötsligt kommer minnena fram.
Vissa delar kan man nog förtränga, det tror jag. Om något varit väldigt traumatisk, såsom det här mord.
Det kan bli ihopblandning av minnen, tidpunkter och händelser, det kan variera från person till person hur man hanterar sådant.
Jag har läst att man i forskning har teorier om att även grärningmän kan för sig själva förtränga vad de gjort, eftersom de känner skuld och skam och "vill inte " minnas det skamliga. Eller att de i varje fall förnekar det inför sig själv på ett eller annat sätt.
Vad gäller Maja och Johanna ror jag faktiskt att de helt olika nivåer av vad som kan kallas skuld/skamkänslor.
I Johnnas fall har hon ju uppbarligen tvärtom flera gånger förökt bränna inne folk, och blivit arg när det misslyckatdes enligt Majaj. I flera veckor. Andra berättar om att Johanna gör och säger saker som man själv tänker; kan man göra så? Och ja, Johanna har inga betänkligheter om det.