2023-10-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ska jag utgå från att du då också är för att Gaza åter ska tillhöra Egypten?

Ja varför inte. Det skulle nog Israel vilka mest av allt, men så lär det knappast bli.

Kan du inte se någon skillnad i att flytta alla människor permanent och att flytta tillfälligt undan en krigszon? Det är för mig obegripligt att Egypten m fl inte vill hjälpa till. Som om Europa hade vägrat att ta emot en enda flykting från Ukraina, ett grannland.
Citera
2023-10-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Vad pratar du om? Israel fanns där mellan 587-1000BC, det är 413 år. Det är väldigt kort tid. Och som jag skrev innan så stoltserar Judiska skrifterna med att dom fördrev och förslavade kanaaiterna som redan bodde där. Vilket forskning visat inte stämmer. Dom mixades och blandades ut, den folkgruppen är för länge sen borta.

Och snart är de som kallar sig Palestinier borta. Gott så.
Citera
2023-10-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Betyder det att Palestinierna får ta ansvar för Hamas?

Får och får. Dom som lever i Gaza har inte så mkt val, och uppenbarligen får dom ta det ansvaret nu oavsett hur många civila som dör.
Citera
2023-10-16, 11:28
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Snarare tvärtom. Alla andra länder i MÖ gör mycket värre saker än Israel utan att någon ens bryr sig.

Irak och Syrien har inget med Israel att göra. Du verkar förvirrad.

Begränsa sina demokratier? Vilket larv. Att propagera för terrorism har alltid varit förbjudet.

Det var inte ok när man propagerade för IS och det är inte ok när man propagerar för Hamas.

Det är för övrigt enbart araber som har bombat och mördat oskyldiga i Europa, inte Israeler.

Irak och Syrien har inget med Israel att göra?

https://www.haaretz.com/2003-04-03/ty-article/white-mans-burden/0000017f-e398-d804-ad7f-f3fa5d520000

USAs Mellanöstern politik är helt skapad av amerikanska judar. Israeliska medier medger tom det. Det är ingen hemlighet.

Den mäktigaste lobbyn i USA är den judiska, AIPAC https://www.aipac.org/

Varför tror du Väst har krigat alla dessa krig mot Irak, Syrien osv? Varför är Väst fientligt inställa mot Iran? Det är pga av Israel. Att du inte vet det är inte mitt problem.
Senast redigerad av sxephil 2023-10-16 kl. 11:31.
Citera
2023-10-16, 11:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja varför inte. Det skulle nog Israel vilka mest av allt, men så lär det knappast bli.

Kan du inte se någon skillnad i att flytta alla människor permanent och att flytta tillfälligt undan en krigszon? Det är för mig obegripligt att Egypten m fl inte vill hjälpa till. Som om Europa hade vägrat att ta emot en enda flykting från Ukraina, ett grannland.
Tillfälligt har alltid en tendens att bli permanent, och speciellt i detta fall då vi talar om Israel med intresse av etnisk rensning i Gaza.
Citera
2023-10-16, 11:29
Medlem
Citat:
Jaha. Ja jag kan få bara hoppas att jag faktiskt är en dåre och att du har insikter långt större än tex Blinken.

Tror jag och Blinken inser att Syrien alltid haft en ganska svag militär. Israel har två gånger besegrat dem. På det har Syrien haft inbördeskrig i snart 10 år. Ett sånt land kan inte gå i krig med andra länder. Det säger sig självt.

Var inte löjlig.
Citera
2023-10-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ja, det är ju också därför Biden råder judarna att inte ockupera Gaza och låta det finnas "en väg tillbaka till en palestinsk stat". Samtidigt är detta vägen framåt och någonting jag stöder.

Jag är övertygad om att du har rätt. Hizbolla har vidare sagt att de drar en röd linje vid invasion, men de precis som Iran låter alltid mycket. Å andra sidan saknar Hizbolla relevans helt om de bara ser på.

Satan vad trött man är på att ens höra fraser som "Hamas kräver att...." eller "Hizbolla tycker att....". Vi pratar om vedervärdiga terrororganisationer/ mördarsekter som är fullständigt fanatiska. De är ett gift på denna planet och medför enbart djupaste elände för alla. Båda organisationer bör totalt destrueras eftersom de aldrig kan vara en positiv kraft för vare sig världen eller folk de styr över.

Hamas har med sitt vidriga och oförlåtliga terrordåd mot civila israeler gjort sig omöjliga för alltid. Israel, och den övriga civiliserade världen, kan aldrig acceptera dem som part att interagera med. Till dess det blir säkerställt att Gaza väljer en konstruktiv modell för sitt område bör, när Israels militära insats är över, en bred demilitariserad zon skapas mellan Gaza och Israel. Vi talar taggtråd, drönarbevakning (även med IR-kameror), beväpnade styrkor osv. Israel, och dess befolkning, ska aldrig mer behöva råka ut för att lömska terrorister smyger över gränsen på natten för att döda civila. Det är uteslutet. Palestinierna får nu ta konsekvenserna av att ha röstat fram en terroristledning. Om x antal år, i fall Gaza blir konstruktivt och stabilt, kan situationen normaliseras. Men inte nu.
Citera
2023-10-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
https://www.lemonde.fr/en/international/article/2023/10/15/aid-for-gaza-stuck-in-egypt-with-rafah-crossing-closed_6175911_4.html

Han representerar inte Israels regering så jag vet inte vad du syftar på? Du kan ju inte ta individer som är helt frikopplade ifrån sammanhanget bara för att de är av samma folkslag? Det är ju inte israeliska styrkor som har gjort det där, det är någon sjuk israelisk man.

Skillnad på regering och privatperson och ett hatiskt manifest. Det är olika saker.
Citera
2023-10-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ja det kan man såklart, ingen normal människa tycker om att se civila dödsoffer i krig. Men det är hur man stöttar dem. Du lägger allt ansvar på Israel och noll på Hamas. Det är som andra har sagt till dig här. Israel har rätt att försvara sig och kan inte hållas ansvariga för att Hamas gömmer sig bakom sin civilbefolkning.

Varför tror du de har lagt högkvarter under sjukhus? De vet att Israel inte bombar där. De vet alltså att deras fiende har högre moral än de själva, för Hamas själva drar sig inte för att slakta de mest försvarslösa civila de kan hitta.

Som sagt. Jag försvarar inte Hamas. Problemet är att dom flesta diskussioner här är en sida som hatar muslimer, tycker att alla kan dö med noll empati och friskriver Israel från allt ansvar oavsett. Den andra sidan ifrågasätter Israel som stat. Den finns det såklart rena judehatare med men du fattar vad jag menar.

Jag ser Hamas som en terrorganisation som bör utrotas och som tagit Gazas befolkning i en form av ockupation.
Citera
2023-10-16, 11:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Tror jag och Blinken inser att Syrien alltid haft en ganska svag militär. Israel har två gånger besegrat dem. På det har Syrien haft inbördeskrig i snart 10 år. Ett sånt land kan inte gå i krig med andra länder. Det säger sig självt.

Var inte löjlig.
Problemet skulle naturligtvis inte vara att Assad skulle ha en stark militär. Sov du under hela kriget i Syrien? Ryssarna är där och är allierade med Assad.

Syrien var för övrigt bara ett exempel av flera.
Citera
2023-10-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Det är inte sant att det är urskillningslöst.
Israel gör sitt bästa för att inte döda civila, men samtidigt måste ondskan elimineras.
Som att läkarna gör sitt bästa för att inte döda friska celler, men samtidigt måste cancercellerna dödas.
Tyvärr oundvikligt att en del friska celler också dör.
Folk är så satans dumma när de bara ser civila döda så säger de direkt att Israel är ondskefullt. De förstår inte att det är mer komplext än så.

Hur många civila döda tycker du är lagomt då? Alla?
Citera
2023-10-16, 11:32
Medlem
Citat:

Egypten är säkert rädda för att Israel vill fördriva alla från Gaza. Sen blir det ju inte lätt att få tillbaks dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in