2023-10-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Idiot.
Det är olyckligt med oskyldiga civila offer (såna som inte hejar på Hamas), ja.
Men Israel måste göra något åt problemet.
Israel kan inte låta Hamas komma undan med att slakta Israeliska medborgare. Det skulle upprepa sig om och igen i så fall och det skulle förvärras.
Det finns inget annat sätt än vad Israel gör och kommer att göra (markinvasion).

Liknelse: om man har bröstcancer så måste bröstet tyvärr opereras bort för att man ska överleva. Man blir av med cancer men även bröst, tyvärr. Nödvändigt ont.
Observera att det hela är cancerns (Hamas) fel. Det är inte kirurgens (Israels) fel att bröstet ryker.

Som sagt, håller inte med. Att urskillningslöst slakta civila på ett sätt som bryter mot Internationell lag är såklart inte det enda sättet att lösa Hamasproblemet på. Men säkerligen den enklaste.
Citera
2023-10-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Jag håller inte med. Hamas är en terroriganisation och dom utnyttjar absolut civilbefolkningen. Samtidigt är Gaza enormt litet med en väldigt stor befolkning, så oavsett så kan inte dom civila hålla sig undan dom. Två fel gör inte ett rätt - bara för att Hamas bröt mot internationell lag get det inte Israel rätt att göra det samma och döda 10x civila gör det som är brukligt i deras fall.

Israel har rätt att försvara sig och angripa fienden där den är.

Om Hamas gömmer militära mål bland civila är det de som begår krigsbrott och inte Israel.

Man kan inte skapa full immunitet för sin militär genom att gömma denna bakom mänskliga sköldar. Man får istället ta ansvar för att dessa människor skadas.

Hamas offrar sin egen befolkning i ett cyniskt spel och begår på så sätt brott mot både civila Israeler och Palestinier.

Svårare än så är det inte.
Citera
2023-10-16, 10:06
Medlem
Citat:
Som sagt, håller inte med. Att urskillningslöst slakta civila på ett sätt som bryter mot Internationell lag är såklart inte det enda sättet att lösa Hamasproblemet på. Men säkerligen den enklaste.

Det är tur att det inte är urskillningslöst. Israel urskiljer genom att först evakuera civila palestinier.

Berätta förresten gärna om alla andra sättet som är "mindre enkla". Du verkar sitte inne på väldigt mycket kunskap.
Citera
2023-10-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Jag är inte muslim och är neutral i den här frågan men jag tittar helheten här nu. Skåne har tillhört Danmark en gång i tiden och får för sig att invadera skåne på nytt efter 200år vilket de inte har glömt. Övriga Sverige överger Skåne då de inte har samma makt som sin mäktiga granne som får allt de pekar på från pappa Usa. Men skåningarna vägrar förlora sitt land och vill inte vara slavar åt regeringen i Köpenhamn och ber olika grann länder om hjälp med olika vapen system. Skåningarna "gerilla krigare" för de har ingen riktig armé utför nu olika angrepp på civila danskar för att pressa staten att lämna ifrån sig skåne. De är chanslösa mot militären och enda chansen är att döda civila. En två stats lösning kommer aldrig va ok för skåningarna. Är skåningarna terrorister eller barbarer ??? Tänk på det här.

Du har helt rätt... Vi måste bomba Skåne.
Citera
2023-10-16, 10:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Jag är inte muslim och är neutral i den här frågan men jag tittar helheten här nu. Skåne har tillhört Danmark en gång i tiden och får för sig att invadera skåne på nytt efter 200år vilket de inte har glömt. Övriga Sverige överger Skåne då de inte har samma makt som sin mäktiga granne som får allt de pekar på från pappa Usa. Men skåningarna vägrar förlora sitt land och vill inte vara slavar åt regeringen i Köpenhamn och ber olika grann länder om hjälp med olika vapen system. Skåningarna "gerilla krigare" för de har ingen riktig armé utför nu olika angrepp på civila danskar för att pressa staten att lämna ifrån sig skåne. De är chanslösa mot militären och enda chansen är att döda civila. En två stats lösning kommer aldrig va ok för skåningarna. Är skåningarna terrorister eller barbarer ??? Tänk på det här.

De gjorde massivt fel på 40-talet. De borde ha ritat kartan på ett annat sätt. Övre delen mot Libanon, Syrien och nordvästra Jordanien skulle tillhöra Palestina och nedre delen Israel till 50-50% land yta. Kanske hade det här fungerat då men inte längre. Därför kommer det aldrig bli fred där. bara om den ena sidan blir utplånad från kartan.
Du gav ingen information angående ifall skåningarna gör räder där de torterar och mördar små barn i sin "heroiska kamp".
Citera
2023-10-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Har hört ”vapenvila” förekomma både i tråden och i SVT. Nu tillbakavisar Israel det påståendet.

Blinken har sagt att gränsen till Egypten öppnas och förnödenheter ska kunna nå fram. Men har man verkligen uttryckt en faktisk vapenvila?

Det var endast fråga om södra Gaza och det verkar också förnekas av både Israel och Hamas.
Citera
2023-10-16, 10:08
Medlem
Citat:
Jag håller inte med. Hamas är en terroriganisation och dom utnyttjar absolut civilbefolkningen. Samtidigt är Gaza enormt litet med en väldigt stor befolkning, så oavsett så kan inte dom civila hålla sig undan dom. Två fel gör inte ett rätt - bara för att Hamas bröt mot internationell lag get det inte Israel rätt att göra det samma och döda 10x civila gör det som är brukligt i deras fall.

Vad är rimligast?

1) Att tvinga Israel att inte angripa Hamas så att 0 civila palestinier dör vilket i sin tur kommer leda till att fler judar och israeliska soldater dör eftersom Hamas kommer fortsätta att attackera.

2) Att låta Israel slå tillbaka mot fienden (vilket medför att civila palestinier kan stryka med) efter att ha blivit angripna själva och efter att Hamas av allt att döma har eldat upp civila judar levande, våldtagit dem, torterat dem, halshuggit dem etc.

Det är ett ganska enkelt val. Det är inte ett internationellt krigsbrott vad jag vet att försöka döda en fiende som försöker döda en själv i en situation där civila palistinier kan stryka med, i synnerhet inte när fienden använder sin egna befolkning som en mänsklig sköld. Israel siktar inte direkt på civila utan de försöker ju rädda civila palestinier.

Det enda orimliga vore att inte låta Israel försvara sig.

Jag har redan kommenterat det om dödstalen. Det är ett värdelöst argument då de inte går att jämföra. Dödstalen kopplade till Israel är kopplade till Israels överlevnad och självförsvar och är en indirekt konsekvens av att Israel försöker förgöra fienden. Dödstalen som Hamas har orsakat är ett resultat av ren ondska, sadism och att vilja förgöra Israel. Men du ser ingen skillnad alls verkar det som.

Det är som att prata med en vägg. Ser man ingen skillnad så måste man vara blind.

Att elda upp folk levande är inte samma sak som att civila råkar dö för att man siktar mot fienden.
Citera
2023-10-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Jag har bifogat mängder av länkar i tråden som backar upp allt jag skrivit. Du däremot spottar bara ur dig hjärndöd agitprop och halmgubbar istället. Som att du konsekvent vägrat fatta att jag aldrig beskyllt Kievjuntan för att ha levererat NATO-vapen till Hamas.

Inte till mig. Och är det klänkar som säger att de fått vapnen från korrupta Ukrainare så kan du vara 1005 säker på att det är fejk.
Citera
2023-10-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Eldar Israel upp civila palistinier levande? Skulle inte tro det. Så Hamas är inte onda trots allt det jag har skickat?

Du är en ryggradslös person som inte tar ställning.

Israel är absolut ''de goda'' i denna situation.

Det finns fan inga riktiga män kvar haha. Inte ens på ett hyfsat anonymt forum vågar folk ta ställning.

Men det är bara att fortsätta heja på Hamas, men du är då en del av problemet.

https://www.aljazeera.com/news/2023/6/6/palestinians-mourn-two-year-old-toddler-killed-by-israeli-forces

Resultatet av "de godas" gärningar redan innan attacken. Nu har för övrigt över 500 palestinska barn bekräftats döda av "de godas" gärningar i Gaza. "De goda" jobbar på! Förlåt... De ABSOLUT goda till och med.
Citera
2023-10-16, 10:10
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll? Judarna var där en kort period för 3500 år sen. Dom var varken först eller längst där, deras korta period där mellan 587-1000bc har inte vart utmärkande på nåt sätt historiskt förutom att det nämns i en religiös bok. Dessutom bodde dom blandat med kanaaiterna och folkgruppen mixades upp med bland annat dom. Araberna däremot fanns där dubbels så läge och mkt närmare i närtid om man nu ska vara petig.

Ursprungsjudarna och araberna som bodde där strax innan britternas mandat delade båda på DNA från kanaaiterna, så släkt och egentligen samma folk.

En kort period? De bodde i området i över 1500 år innan Romarna fördrev dem.
Citera
2023-10-16, 10:11
Medlem
Citat:
Hamas är terrorister och var avsikt ett misstag för regionen. Att FN tar över hade absolut vart det bästa tror jag med.

Angående att dom sa nej 1937 samt 1948 finns det massvis med orsaker med, och tror dom absolut flesta hade sagt nej till dom. Irgun och Lehins slakt på Dier Yessin kan man väl säga hävdar den utlösande katalysatorn för 1948’ nej. Den massakern hade politiska och militära vattenringar vi ser effekten av fortfarande idag.

Deir Yassin hände den 9 april 1948. Araberna hade attackerat redan Nov 30 1947 - bus attack. Som iför sig var en hämnd för en tidigare attack men hände en dag efter FNs beslut 29 Nov.

När FN tog beslutet så blev judar glada. Araber blev arga och från jan så ökade militariseringen på båda sidor. Jag tror inte Deir Yasin var skälet till att de sa nej. Men det hjälpte och det fick massor av palestinier att fly och därför ser vi alla dessa palestinska flyktingläger och en massa extra palestinier i Gaza. De sa även nej runt år 2000. Många Palestinier försöker få en maximal vinst - Dvs hela Palestina.

Deir Yasin har också spelat stor roll i den Palestinska mytbildningen om vad som hände 1948 och spelar fortfarande roll i varför Hamas agerar som de gör och deras ögon är 7 okt en rättmätig massaker.
Citera
2023-10-16, 10:12
Medlem
Goatpower1911s avatar
Citat:
Håller med. Alla civilisationer bör ta ansvar för sitt eget styre. Märkligt nog verkar Israel slippa ta ansvar hur mkt dom än bryter mot olika lagar.

Jo, men nästan inget är ett "zero-sum game". I ren desperation så har Israel historiskt "provat sig fram" med olika taktiker, vissa sämre än andra och många misstag har gjorts. Men på något sätt måste vi välja sida här. Jag drar gränsen när man har som strategi att rikta in sig som första val att döda bebisar, gamla osv som Hamas har gjort. Visst har Israel indirekt dödat civila också, men det har inte varit deras huvudmål
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in