2023-10-15, 19:30
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Många muslimer i tråden just nu som gör allt för att flytta fokus från nyheten om halshuggna barn, det var precis likadant när nyheten om morden på festivaldeltagarna började florera, det påstods till och med att samtliga deltagare på festivalen var lediga israeliska soldater.
De kör oneliner inlägg, svarar inte på konfrontation och närmast spammar fraser som ”källa tack” osv.
Bästa är att ignorera dessa muslimtroll, de är här av en anledning de har en agenda, men ignorera och fortsätt sprid fakta.

Nu kan väll inte ens den mest muslimälskande vänstermupp längre vända detta mot Israel, krig är brutalt, men detta är inte krig, att skära halsen av små barn är bara vidrigt, hur kan man leva med sig själv efter att ha skurit halsen av spädbarn, det finns ju inget mer så oskyldigt än just ett spädbarn. En människa som inte stoppar någon som skär halsen av barn måste bara förståndshandikappad, kan resultatet verkligen bli så här galet pga decennier av kusingifte? Något allvarligt fel är det på dessa människor.
Mmm. Att sprānga palestinska barn med bomber i årtionden ār mycket snyggare manōver. Fõr ōvrigt önskar jag vikingen tillbaka till sverige så muppar som du skulle förstå att alla abrahamitiska religioner var frāmmande norden.
Citera
2023-10-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Du får gärna bifoga länkar som styrker dina påståenden. Som jag gjort.

Är du inte läskunnig? Jag har aldrig hävdat att Kievregimen försett Hamas med NATO-vapen utan att det är korruptionen i Ukraina som är orsaken. Släpp den halmgubben nu.

Du har inte länkat någonting. Allt du brölar om är att Ukraina har gett vapen till Hamas.
Du har fel. Väldigt fel. Och vägrar att ens titta på den mest uppenbara sannolikheten. Förmodligen för att du är en vatnik.
Citera
2023-10-15, 19:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är mycket enkelt: Gaza City är en krigszon. Om civilpersoner befinner sig där har de bara sig själva att skylla, när nu IDF faktiskt varnat dem. Det är krig nu, och ingen lek.

Civilbefolkningen i ett land eller område blir inte ett legitimt mål för militära attacker för att deras land förvandlas till en krigszon. Det gäller detta israeliska angrepp på samma sätt som alla andra krig eller konflikter. De har inte sig själva att skylla för att angriparna varnat dem.
Citera
2023-10-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kanske beror på det massiva ekonomiska stödet Israel får från USA?

https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2023-10-10/how-much-aid-does-the-u-s-give-to-israel

Så varför lyckas inte Palestinierna med någonting trts det massiva stödet de får från EU?
Citera
2023-10-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Du skarvar ju hårt gällande terroristmorden och spelar ner judarnas brott.

Det är ganska talande att INGA uppgifter presenterats från Israel sida över antalet barn mördade attacken (man har visat bilder på två barn som man påstår brännskadades inne när hamas tände eld på husen) etc. Erkända nyhetsmedier bekräftar mer än 500 av Israel mördade barn med "precisionsbomber"..

Kan du hitta en siffra på exakt hur många barn som dödades av hamas? Jag och bings chat etc. hittar inga siffror.. det luktar propaganda lång väg från Israels sida, när man inte ens kan gå ut med korrekta siffror.

Ref. https://www.aljazeera.com/news/2023/10/13/gazas-terrified-children-all-too-aware-israels-bombs-stole-their-joy

Det tragiska här är att din agenda är att vi skall fokusera oss på detaljerna som kan vara fel eller inte, inte helheten.

Därtill skall vi finna sympatier för eländet som sker mot Palestinierna och Hamas; INGEN tanke på självrannsakan eller fördömande för den majoritet av Palestinierna som stödjer Hamas.

Ett Israeliskt barn eller 500 gör ingen skillnad. Israel har all rätt att göra vad de kommer göra. Och vi i väst stödjer dem, precis som vi stödjer Ukraina.

Du stödjer terroristerna, alla vet det och alla har det i bakhuvudet när vi ser dina dryga inlägg.
Citera
2023-10-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Tror du på det där?

Du ser bilder på det. dock tror jag inte att de är längre än Londons tunnelbana. Men jag har varit nere i Viet congs tunnelsystem och de var helt sanslösa. De hade ett fungerande sjukhus där och i det området jag var i så var det tre nivåer. Den lägsta nivån var bland det värsta jag har varit med om.

Så Hamas har haft cirka 17år på sig.
Citera
2023-10-15, 19:34
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Nej, så är det knappast. Jag tror mer på följande scenario.

IDF kommer att öppna gränsen mot Gaza och släppa in kvinnor, barn och åldringar i de områden som nu tömts på civila israeler. Där kommer dessa att erbjudas boende i enorma tältläger medan IDF gör upp räkningen med Hamas inne i Gaza. Det är ett av skälen till att Israel kallat in så enormt mycket fler reservister än vad som krävs för att besegra Hamas.

När männen i stridsför ålder, som finns kvar inne i Gaza, villkorslöst har kapitulerat efter att Israels belägring har fått verka ut och gisslan befriats (ingen större markoffensiv kommer att behövas) kommer Israel att internera männen i fångläger. Där kommer Israel att sära på å ena sidan Hamas militärer och sympatisörer och å andra sidan civila män. Hamasmännen kommer att åtalas för krigsbrott och i många fall dömas till långa fängelsestraff.

Israel kommer sedan att, med ekonomiskt stöd från USA, återuppbygga Gaza, men med en infrastruktur som gör det möjligt för Israel att militärt och polisiärt kontrollera området framöver. När den här processen är klar - den kan ta många år - kommer kvinnor, barn och åldringar samt de män som inte dödats eller dömts för krigsbrott att tillåtas att återförenas inne i Gaza.

Den civila administrationen av Gaza kommer slutligen att överlåtas till den palestinska myndigheten medan Israel behåller den militära och polisiära kontrollen.

Jag delar nog inte din uppfattning fullt ut. Lilla Israel har inte möjlighet att gå iland med en så stor logistisk apparat (tältläger för alla civila) på så kort varsel. Vad man kan göra är att gå in ed trupp och förstöra så mycket man kan av Haas militära "infrastruktur" och sedan dra sig tillbaka. Att man har kallat in så jävla mycket folk (det är unikt) beror på att man vill ha en "blocking force" mot Hizbollah, samt tillräckligt mycket folk för att agera polis på Västbanken.

Det blir Occhams rakkniv: IDF går in med trupp och gör vad de faktiskt säger att de ska göra, nämligen att tillintetgöra Hamas militära gren (OBS! inte den civila komponenten). Det är svårt nog. Och det är inte säkert att de lyckas med det heller.
Citera
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Tror du på det där?

Jag kan lova dig att du har väldigt svårt att hitta människor som är beredda att transportera sig i en så smal och lång tunnel.
Det enda som verkar osannolikt är att tunnlarna skulle vara längre än Londons tunnelbana.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Från 2008 till september 2023:

Antal dödade palestinier: 6407
Varav barn: Ungefär 1400

Antal dödade israeler: 308
Varav barn: 25

Källa:

https://www.ochaopt.org/data/casualties
Citera
2023-10-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du ser bilder på det. dock tror jag inte att de är längre än Londons tunnelbana. Men jag har varit nere i Viet congs tunnelsystem och de var helt sanslösa. De hade ett fungerande sjukhus där och i det området jag var i så var det tre nivåer. Den lägsta nivån var bland det värsta jag har varit med om.

Så Hamas har haft cirka 17år på sig.
Fascinerande, var är din logik och kritiska tänkande? Kan du verkligen inte räkna ut när något är så uppenbart falskt?
Citera
2023-10-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så varför lyckas inte Palestinierna med någonting trts det massiva stödet de får från EU?
Europeiska företag har investerat miljarder i israeliska bosättningar. Som t ex Nordea,Swedbank, Handelsbanken stora enzo, norska oljefonden för att nämna några
Citera
2023-10-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Framför allt ska de inte vara i Sverige.
Väldigt kloka ord. Oavsett vad man anser om vem som har rätt till vad i den f d brittiska kolonin Palestina är fredlig samexistens med en stor muslimsk minoritet något som historien visat är omöjligt att uppnå i något land.

Israelerna är smärtsamt medvetna om den saken. Ändå har paradoxalt nog människor av judisk börd drivit kravet på muslimsk massinvandring till tidigare idylliska europeiska länder hårdast av alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in