2023-10-15, 14:25
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ingen vill väl bli mottagare för en etnisk rensning. De anser vä att det är rinligare om palestinierna får bo på sina egna ägor.
Vad är det för logik? Det kommer bli krig i Gaza, då måste civilbefolkningen ta sig någonstans tills dess att striderna upphört.
Resonerar du samma när det kommer till flyktingar från Ukraina? Låt dem bo kvar i Mariupol och leva sina liv så gott de kan medans deras lägenheter raseras till grushögar?
#realitycheck
Senast redigerad av kato85 2023-10-15 kl. 14:30.
Citera
2023-10-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Din idiot och dina idiota frågor, vad förväntar du dig från ett folk som är under ockupation under mer än 70! Att vi överlever och kämpar är mirakel i sig!

Inte tack vare dig iaf. Varför är du inte där och mördar civila och kämpar för sharia? Eller har du stött terroisterna med pengar skickat från Sverige?
Citera
2023-10-15, 14:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Oh ja! Inte bara eskaleringens hastighet utan också den perfekta samordningen, är iögonfallande!
Det är extremt fishy alltihop. Jag är ganska övertygad om att Israel mer eller mindre släppte in Hamas och det skulle inte förvåna mig om kriget följs av "Netanyahu-gate", diverse avslöjanden osv.
Netanyahu verkar fö trivas som fisken i vattnet, bland soldater, kaos, död och förstörelse. Han trivs.

En jämförelse är ju med Ukraina. Först skickade man snabbt handburna robotar och pansarskott, sedan var det mycket trögt med att skicka tyngre vapen och allt tog månader. Nu har det gått en vecka och USA m.fl. samlar enorma stridskrafter i området.
Citera
2023-10-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är ytterst intressant!
Trodde israeliska armén hade gott om kvinnliga soldater?
Ser dom bara dansandes på tiktok, nu när dom förbereder sin offensiv verkar dom gått upp i rök.

De har det men tidigare ofta bakom fronten: "After a five-week-long period in basic training, they could serve as clerks, drivers, welfare workers, nurses, radio operators, flight controllers, ordnance personnel, and course instructors.As of 2011, around 88% of all IDF roles were open to female candidates. Concurrently, women were enlisted in 69% of all military positions available to them.

Amidst the 2014 Gaza War, the IDF stated that fewer than 4% of their female soldiers were enlisted in combat positions, such as infantry and helicopter/fighter pilots, and that they were instead concentrated in a variety of "combat-support" positions" (Wiki)

Ett skäl är att araberna beter sig extra svinigt mot israeliska kvinnor. Därför ser man dem mer sällan direkt vid fronten. Männen skjuts "bara". Kvinnorna utsätts ofta för våldtäkt mm. Ett bra bevis är Hamas senaste anfall. Hizbollah vet jag inte hur de agerar. Det är klart en av de mest proffisionella styrkorna på den arabiska sidan. Kanske i klass med den jordanska. Jag sätter nog Hizbollah just under de israeliska i proffisionalitet, men vet inte hur de agerar mot kvinliga fångar.
Citera
2023-10-15, 14:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Israel borde släppa på el och vatten, och skicka annan hjälp till södra delen av Gaza; då får gazaborna en orsak att resa söderut.
Ja, det säger mig att judarna hellre ser en decimering av befolkningen om jag säger så.... Men att bara låta alla svälta ihjäl går förstås inte.

Hur mycket bristen på vatten överdrivs, om alls, från arabiskt håll vet vi förstås inte heller.
Citera
2023-10-15, 14:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profilmannen
Fint av dig att ha sådana åsikter. Jätteduktig är du. Men du har fel. Israel har all rätt att göra det de gör nu. Jag tycker att det är oerhört bra att Sverige som nation inte fördömer Israel så som du önskar.

Notera att Hamas fortsatt skickar raketer in i Israel. Det är OK enligt dig alltså?

Nej, givetvis inte. Det är i högsta grad terror mot civilbefolkningen och Hamas är en terrorgrupp.
Citera
2023-10-15, 14:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Sluta svara på mina inlägg! Har inte tid och svara på en sådan trams.
Och du ska hålla dig till trådens ämne. Svårt?
Citera
2023-10-15, 14:30
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Jag skrev varken mer eller mindre än att:
"From the river to the sea" betyder i princip att dom vill ha allt ifrån jordan floden till medelhavet."

Och då menar jag att det är det man menar när man skanderar ut det där.

Och jag är ganska så övertygad om att det kan finnas vissa iranier i dom där klungorna med. Som står och låtsas att dom är ifrån palestina när de står och håller på med det.

Frågan ställdes om vad ”Palestina” kräver, inte vad ”palestinierna” kräver (det är nog lite olika eftersom de väl är runt nio miljoner globalt om jag skulle gissa) eller vad ”palestinier” kräver (det finns säkert opinionsundersökningar gjorda avseende vissa grupper men inte andra, inget jag djupdykt i).

Att utifrån från vad som skriks i demonstrationståg dra slutsatser om vad betydligt större grupper tycker kan vara lite vanskligt. Det deltog svenska företrädare för NMR på demonstration på Sergels Torg. Skall man utgå från vad de tycker eller från vad regeringen tycker om man vill veta vad Sverige tycker om huruvida Israel har rätt att existera? Skall man utgå från vad de där NMR:arna säger om man vill veta vad svenskarna tycker om Israels rätt att existera?

Palestina, som statsbildning eller pseudostat eller vad vi skall kalla det, gör inte anspråk på territorier inom Israels internationellt erkända gränser och har inte som politik att utradera Israel som stat. Det var den fråga som ställdes.

Vad gäller frågan om huruvida palestinier tycker att Israel skall utraderas så är det uppenbart att det finns palestinier som tycker det men jag vet inte hur stor andel som tycker det. Jag skulle tro det varierar kraftigt beroende bl.a. på var man bor. Det är nog en vanlig uppfattning bland palestinier i Gaza men säkert ovanligare på Västbanken och antagligen mycket ovanlig bland palestinier i Jordanien (av många och historiska skäl som jag inte går in på). Jag har ingen aning om vad palestinier i Sverige tycker men det skulle inte förvåna mig om många av dem är radikala. Eftersom vi har mindre än tiotusen palestinier i Sverige (runt sju-åttatusen tror jag) så kanske det också spelar mindre roll om man vill veta vad ”Palestina”, ”palestinier” eller ”palestinierna” tycker.

Om du på riktigt är intresserad av vad palestinier i olika länder tycket så skulle jag tipsa om att kolla om Pew Research har något i ämnet. De gjorde i vart fall förr undersökningar och skattningar av opinioner i länder där man inte kan göra det på vanligt vis, diktaturer, ockuperade områden mm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vad är det för logik? Det kommer bli krig i Gaza, då måste civilbefolkningen ta sig någonstans tills dess att striderna upphört.
Resonerar du samma när det kommer till flyktingar från Ukraina med?
Krig för att israelerna invaderar ja, jag hoppas verkligen grannländerna hjälper Palestina nu med mota bort dom
Citera
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, givetvis inte. Det är i högsta grad terror mot civilbefolkningen och Hamas är en terrorgrupp.

Man ska inte glömma att de bortsett från attackerna mot civila israeler också förtrycker sin egna befolkning. Dels förtrycker man kristna palestinier, dels hotar man varenda palestinsk muslim som uttalar sig negativt mot de. Folk är rädda för de. Majoriteten vill inte ha de där, men tvingas stå ut med de.
Citera
2023-10-15, 14:31
Medlem
Citat:
Din idiot och dina idiota frågor, vad förväntar du dig från ett folk som är under ockupation under mer än 70! Att vi överlever och kämpar är mirakel i sig!

Ja, det är svårt att hitta några positiva svar som ger din åsikt substans och svaret "idiota frågor" ger dig inte mycket plus det heller..

Måste vara jobbigt att kämpa för något som är så fel, offerkoftan fram, ingen självrannsakan alls..

Därtill att inte ett enda av era s.k. "brödrar" i något annat muslimskt land under så här lång tid vill ta emot er säger rätt mycket det också.
Citera
2023-10-15, 14:31
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, det säger mig att judarna hellre ser en decimering av befolkningen om jag säger så.... Men att bara låta alla svälta ihjäl går förstås inte.

Hur mycket bristen på vatten överdrivs, om alls, från arabiskt håll vet vi förstås inte heller.
Vi kan nog räkna med att informationen om vatten är "på riktigt".
Det är ett torrt ökenlandskap, avkranat vatten märks snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in