Citat:
Ursprungligen postat av
vildhane
Jag skrev varken mer eller mindre än att:
"From the river to the sea" betyder i princip att dom vill ha allt ifrån jordan floden till medelhavet."
Och då menar jag att det är det man menar när man skanderar ut det där.
Och jag är ganska så övertygad om att det kan finnas vissa iranier i dom där klungorna med. Som står och låtsas att dom är ifrån palestina när de står och håller på med det.
Frågan ställdes om vad ”Palestina” kräver, inte vad ”palestinierna” kräver (det är nog lite olika eftersom de väl är runt nio miljoner globalt om jag skulle gissa) eller vad ”palestinier” kräver (det finns säkert opinionsundersökningar gjorda avseende vissa grupper men inte andra, inget jag djupdykt i).
Att utifrån från vad som skriks i demonstrationståg dra slutsatser om vad betydligt större grupper tycker kan vara lite vanskligt. Det deltog svenska företrädare för NMR på demonstration på Sergels Torg. Skall man utgå från vad de tycker eller från vad regeringen tycker om man vill veta vad Sverige tycker om huruvida Israel har rätt att existera? Skall man utgå från vad de där NMR:arna säger om man vill veta vad svenskarna tycker om Israels rätt att existera?
Palestina, som statsbildning eller pseudostat eller vad vi skall kalla det, gör inte anspråk på territorier inom Israels internationellt erkända gränser och har inte som politik att utradera Israel som stat. Det var den fråga som ställdes.
Vad gäller frågan om huruvida palestinier tycker att Israel skall utraderas så är det uppenbart att det finns palestinier som tycker det men jag vet inte hur stor andel som tycker det. Jag skulle tro det varierar kraftigt beroende bl.a. på var man bor. Det är nog en vanlig uppfattning bland palestinier i Gaza men säkert ovanligare på Västbanken och antagligen mycket ovanlig bland palestinier i Jordanien (av många och historiska skäl som jag inte går in på). Jag har ingen aning om vad palestinier i Sverige tycker men det skulle inte förvåna mig om många av dem är radikala. Eftersom vi har mindre än tiotusen palestinier i Sverige (runt sju-åttatusen tror jag) så kanske det också spelar mindre roll om man vill veta vad ”Palestina”, ”palestinier” eller ”palestinierna” tycker.
Om du på riktigt är intresserad av vad palestinier i olika länder tycket så skulle jag tipsa om att kolla om Pew Research har något i ämnet. De gjorde i vart fall förr undersökningar och skattningar av opinioner i länder där man inte kan göra det på vanligt vis, diktaturer, ockuperade områden mm.