2023-10-15, 09:14
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
"Eventuellt vinner han". Jag skulle säga att det är osannolikt att Putin/Ryssland går segrande ur denna konflikt. "Mästerstrategen", som givetvis inte är en mästerstrateg, har att välja på att dra sig ur inom kort eller så förblöder Ryssland långtsamt. Osannolikt att USA skulle avstå att slutföra uppdraget att knäcka nacken på ryssen.

Ukraina har kapaciteten och kommer att svara på ryssarnas attacker på civil infrastruktur i vinter. Jag förutspår att ryssarnas olje och gasinfrastruktur kommer att drabbas. Tyvärr kommer vi att gå in i den blodiga fasen av kriget denna vinter och nästa år. I ren desperation kommer ryssarna att öka terrorbombningarna av civila och Ukraina kommer att svara med vedergällningar på ryskt territorium.
Tror dock att han visst kan gå segrande ur det hela. Givetvis inte enligt ursprunglig plan men iaf till något han kan försöka vända till en publicistisk vinst på hemmaplan. Vinner Trump valet i USA är jag helt säker på att Ukraina måste förhandla om fred inom kort. Europa har inte alls möjligheten att stödja militärt och samtidigt upprätthålla sin egen försvarsförmåga. Då behöver vi gå över till krigstidsproduktion av ammunition och materiel, och det lär inte ske.
Citera
2023-10-15, 09:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Tror dock att han visst kan gå segrande ur det hela. Givetvis inte enligt ursprunglig plan men iaf till något han kan försöka vända till en publicistisk vinst på hemmaplan. Vinner Trump valet i USA är jag helt säker på att Ukraina måste förhandla om fred inom kort. Europa har inte alls möjligheten att stödja militärt och samtidigt upprätthålla sin egen försvarsförmåga. Då behöver vi gå över till krigstidsproduktion av ammunition och materiel, och det lär inte ske.
Fast det där blir ju märkligt.
Vår egen försvarsförmåga avser ju nästan uteslutande att stå emot hot från Ryssland.
Så om vi stöttar Ukraina så ökar ju vår säkerhet även om våra vapenlager minskar.
Citera
2023-10-15, 09:28
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Putins sista dödsryck? För dessa vagnar lär ju inte räcka så långt!
Frågan är väl hur många artilleri pjäser som ryZZen har kvar
Citera
2023-10-15, 09:29
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast det där blir ju märkligt.
Vår egen försvarsförmåga avser ju nästan uteslutande att stå emot hot från Ryssland.
Så om vi stöttar Ukraina så ökar ju vår säkerhet även om våra vapenlager minskar.
Så är det ju givetvis. Men frågan är hur många av Europas länder som känner att de kan gå på den linjen, politiskt och försvarsmässigt.

Ett mindre land, i en säker zon, som kanske ändå inte skulle kunnat försvara sig, typ Danmark, har väl större möjligheter att skänka iväg det mesta.
Men många andra länder har kanske dels andra potentiella fiender än Ryssland, eller kan av interna politiska skäl inte skänka för mkt
Citera
2023-10-15, 09:32
Medlem
Taggads avatar
Nya problem för den efterlysta barnkidnapparen.
Citat:
Armenien går in i ICC – ny resehuvudvärk för Putin
Armeniens parlament har röstat för att landet ska ansluta sig till Internationella brottmålsdomstolen (ICC).

Det innebär att Rysslands president Vladimir Putin inte kan resa till landet utan att riskera att gripas. Kreml har på förhand varnat Armenien och kallat draget för ”extremt fientligt”.
https://omni.se/t/krigsbrotten/e5deb316-8afb-47fb-9e62-5540026da998

Ryskt hegenomi krymper.👍
Senast redigerad av Taggad 2023-10-15 kl. 09:57.
Citera
2023-10-15, 09:45
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Med tanke på hur Sveriges Nato ansökan hittills har gått så får man nog räkna med att ukrainas schanser att komma med i Nato är lika med noll
Sverige är strax med och Ukraina får säkerligen ett snabbspår in när det blir aktuellt
Citera
2023-10-15, 09:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så är det ju givetvis. Men frågan är hur många av Europas länder som känner att de kan gå på den linjen, politiskt och försvarsmässigt.

Ett mindre land, i en säker zon, som kanske ändå inte skulle kunnat försvara sig, typ Danmark, har väl större möjligheter att skänka iväg det mesta.
Men många andra länder har kanske dels andra potentiella fiender än Ryssland, eller kan av interna politiska skäl inte skänka för mkt

I en tid när vi verkligen förstått vikten av ett starkt försvar är det kanske svårt att försvaga det genom att skicka det till någon som för tillfället behöver det bättre - hur logiskt det än är.
Citera
2023-10-15, 09:46
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:

USA´s försvarsminister berättade ju i veckan som gick att det finns redan 8-10 länder i Europa - däribland Sverige - som stöttar Ukraina mer finansiellt än vadUSA gör räknat per capita. Uttalandet var ju riktat mot den inhemska publiken men det säger ju en del om hur lite USA egentligen lägger på Ukraina.

Länder i Europa behöver inte sluta stödja Ukraina militärt eller finansiellt bara för att USA gör det. Det finns många länder i europa som producerar krigsmateriel och jag har svårt att tänka mig att USA skulle hindra europeiska länder att köpa krigsmateriel åt Ukraina från USA´s lager.

Ukraina behöver inte förhandla om någon fred, det ekonomiska stödet omfördelas en smula men det består och USA får när det är över stå där i skamvrån som en svikare.
Citera
2023-10-15, 09:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
USA´s försvarsminister berättade ju i veckan som gick att det finns redan 8-10 länder i Europa - däribland Sverige - som stöttar Ukraina mer finansiellt än vadUSA gör räknat per capita. Uttalandet var ju riktat mot den inhemska publiken men det säger ju en del om hur lite USA egentligen lägger på Ukraina.

Länder i Europa behöver inte sluta stödja Ukraina militärt eller finansiellt bara för att USA gör det. Det finns många länder i europa som producerar krigsmateriel och jag har svårt att tänka mig att USA skulle hindra europeiska länder att köpa krigsmateriel åt Ukraina från USA´s lager.

Ukraina behöver inte förhandla om någon fred, det ekonomiska stödet omfördelas en smula men det består och USA får när det är över stå där i skamvrån som en svikare.

Om USA stryper biståndet till Ukraina kanske det paradoxalt nog leder till ett bättre bistånd från Europa. Kvantitet kan ersättas med kvalitet. Vi kanske kan dela med oss av grejer från den översta hyllan.

Sen har verkligen inte Trump tillträtt än. Han har ju även vissa problem att reda ut.
Citera
2023-10-15, 09:54
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang

Per capita är ju inte något bra mått. Det är den faktiska mängden som spelar roll för Ukraina.

Jag säger inte att de kommer att behöva förhandla om fred, men jag ser det scenariot som betydligt mer troligt än något annat om Trump vinner. Eller om kriget skulle pågå ett par år till. Förr eller senare kommer vilja att hjälpa att minska, det har ju redan börjat knorras i flera forna öststater, samt USA
Citera
2023-10-15, 09:59
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skulle inte förvåna mig om NK får landområden i utbyte mot granater. Det vore minst sagt komiskt.
Det är den stora frågan, alltså vad får Nordkorea i utbyte mot vapen- och ammunitionsleveranserna? Har ryssarna gått med på leveranser av mer avancerade vapensysten till Nordkorea kommer Sydkorea knappast att se mellan fingrarna med detta.

Ett troligt scenario är i så fall att de börjar leverera vapen till Ukraina som svar på denna ryska provokation. Vi skulle då de facto se ett koreanskt proxykrig i Ukraina.

Räkna med att makthavarna i Seoul håller noga koll på vilka eftergifter ryssarna gjort till Nordkorea för att få dessa leveranser.
Citera
2023-10-15, 10:03
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Det är den stora frågan, alltså vad får Nordkorea i utbyte mot vapen- och ammunitionsleveranserna? Har ryssarna gått med på leveranser av mer avancerade vapensysten till Nordkorea kommer Sydkorea knappast att se mellan fingrarna med detta.

Ett troligt scenario är i så fall att de börjar leverera vapen till Ukraina som svar på denna ryska provokation. Vi skulle då de facto se ett koreanskt proxykrig i Ukraina.

Räkna med att makthavarna i Seoul håller noga koll på vilka eftergifter ryssarna gjort till Nordkorea för att få dessa leveranser.
Förslagsvis kärnvapenteknologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in