2023-10-15, 09:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Jättehemskt ja men hur kan man inte ha en försäkring?

Hur flyger man hem en komapatient förresten rent praktiskt? Sätter man personen på en stol eller tar man med hela sängen med tillhörande andningsmaskin?

Ambulansflyg. 2 kompisar har åkt hem med sådant flyg. Den ene avled efter 1 månad på sjukhuset i Sverige efter en liknande olycka i Thailand. Hade hjälp, men antagligen inte fastspänd.
Citera
2023-10-15, 09:20
Medlem
Köp resan med nått kreditkort som inkluderar reseförsäkring folket!!! Enkelt.
Citera
2023-10-15, 09:28
Medlem
Helt klart borde man få hjälp som svensk medborgare när sånt här händer.
Fan, tycker ett svenskt liv är mer värt än att skicka miljarder till ukraina.
Citera
2023-10-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
"Olycksförsäkringen hon haft på plats är inte heller nog för att täcka sjukhuskostnaderna och flygtransporten"

Snacka om att journalisterna har förskönat verkligheten och hoppas att det ska passera obemärkt, man vill ju få det att låta som om "hon var försäkrad, men inte tillräckligt". De där försäkringarna täcker såklart bara själva fordonet, att det skulle ingå en komplett och fulländad sjukförsäkring när man hyr motorcykel ju närmast löjligt att tro.

Sedan är det alltid extremt obehagligt att läsa om dessa olyckor (det är såklart sorgligt i dubbel bemärkelse), både olyckan som sådan och vetskapen att deras dotter ligger svårt skadad och de kan inte få hem henne, men också att
en vuxen person väljer bort det allra viktigaste för att "spara" några tusenlappar och sätter sig i en presumtivt väldigt farlig sits.

Föräldrarna var kanske omedvetna om att försäkring saknades, men borde trots allt sagt att "du åker inte utan..."
(vilket de kanske har gjort, det framgår inte).
Alltså jag skulle aldrig våga köra moppe någonstans i Asien (eller Sydamerika). Hur kan en ung tjej få för sig att göra det.
Citera
2023-10-15, 09:54
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Helt klart borde man få hjälp som svensk medborgare när sånt här händer.
Fan, tycker ett svenskt liv är mer värt än att skicka miljarder till ukraina.

Då kan man ju helt skippa att köpa reseförsäkring om man ändå får hjälp när olyckan väl händer.

Jesus christ.. Såklart sorgligt men vafan...
Reseförsäkring är liksom A och O om man ens skulle fundera på att åka till Sydostasien...
Citera
2023-10-15, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Då kan man ju helt skippa att köpa reseförsäkring om man ändå får hjälp när olyckan väl händer.

Jesus christ.. Såklart sorgligt men vafan...
Reseförsäkring är liksom A och O om man ens skulle fundera på att åka till Sydostasien...

Man borde kunna köpa den efteråt, för vad gör det för skillnad egentligen?
Citera
2023-10-15, 10:07
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Man borde kunna köpa den efteråt, för vad gör det för skillnad egentligen?

Hur fan ska försäkringsbolaget gå runt om dom alltid ska betala 700.000 och få tillbaka några hundralappar?

Du verkar inte riktigt tänka klart just nu..
Citera
2023-10-15, 10:17
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Tråkigt för den unga kvinnan, men den här typen av olyckor är vanligt i Asien och särskilt i Thailand.
Citera
2023-10-15, 10:19
Medlem
Citat:
Hur fan ska försäkringsbolaget gå runt om dom alltid ska betala 700.000 och få tillbaka några hundralappar?

Du verkar inte riktigt tänka klart just nu..

Om jag betalar 400 innan jag reser, blir invalid, och försäkiringsbolaget betalar 700k efter, så är det ju samma summor det rör sig om mot för om jag skulle betala 400kr efter olyckan och försäkringsbolaget betalar 700k även då.

Det kostar ju samma för mig och försäkringsbolaget oavsett.

Jag krockade min moped in i en kompis moped i tonåren, ingen av oss hade försäkring.
Det vi gjorde då var att lösa försäkring och 2 veckor efter anmälde vi olyckan.
Senast redigerad av kryptonitmannen 2023-10-15 kl. 10:22.
Citera
2023-10-15, 10:22
Medlem
Kungsgardens avatar
Många länder kräver numera (efter pandemin har det blivit vanligare) att man har försäkring giltig för hela vistelsen.

https://visaguide.world/travel-insurance/countries-mandatory-travel-insurance/

Vi har bara mammans version. Inga bevis. Kan någon hitta något i thailändsk media? Poängen är att folk kan hitta på vad som helst när uppgifter inte visas upp (sjukhusräkning här, veterinärräkning när folk tigger till det) inte att man ifrågasätter olyckan.

Insamlingen har ökat med hundratusen sedan mitt förra inlägg. Det visar andra människor hur enkelt det är att dra en snyftvals för att få ihop tvåhundratusen skattefritt på en helg.

Familjen har resurser att betala men de anser att andra ska stå för kostnaden. Hela kostnaden. Först staten, sedan allmänheten. Det är trashigt beteende. En människa tar ansvar.

Blanda inte in kostnader för invandring som inte har med ämnet att göra.
Citera
2023-10-15, 10:22
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Om jag betalar 400 innan jag reser, blir invalid, och försäkiringsbolaget betalar 700k efter, så är det ju samma summor det rör sig om mot för om jag skulle betala 400kr efter olyckan och försäkringsbolaget betalar 700k även då.

Det kostar ju samma för mig och försäkringsbolaget oavsett.

Men tänkte du att man skulle betala 400 kronor när man kommer hem även om olyckan ej skett?
Citera
2023-10-15, 10:26
Medlem
Citat:
Men tänkte du att man skulle betala 400 kronor när man kommer hem även om olyckan ej skett?

Varför ska man göra det?
Förstår att försäkringsbolag tjänar pengar på att folk köper försäkring och inte råkar ut får nåt, men om man råkar ut för nåt och betalar så har man ju inte snyltat på några pengar precis.

Jag säger att för försäkringsbolaget är det skitsamma om du betalar 400kr före eller efter olyckan skett, dom förlorar ju ändå samma summa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in