2023-10-14, 23:55
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Är det start på WW3 eller är det betydligt lugnare det här?

Om Iran gör slag och ger sig in i konfliket då måste antagligne USA gå in. Om Kina då ser det som en chans att plocka Taiwan, och gör slag i den saken, då har vi någon som kanske börjar närma sig ett världskrig. Det är dock många om innan vi är där.
Citera
2023-10-14, 23:55
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
USA lär dock sitta lugnt så länge arabvärlden håller sig i skinnet.

Att bl.a. skicka fartyg till Israel och varna andra länder är inte att sitta lugnt och att inte lägga sig i.
Citera
2023-10-14, 23:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ammunaki
Om Iran skall ingripa blir det logiska att flyga trupper till Libanon eller Syrien. Och det är därför Israel bombar flygplatser i Syrien. Frågan är om dom vågar bomba flygplatsen i Libanon

Hmm..bara en tanke. Det är en av orsakerna varför jänkarna har sitt hangarskepp + annat utanför kusten. Att de kan gripa in..i Libanon..om Iran börjar försöka "valsa in" den vägen..

Hmm.., har jänkarna med sig några U.s marines ?
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Det har vi vetat de senaste 20 åren, men vi har ju skrattat och naivt trott att de skulle bli någon typ av .. fredlig nation?
Ja det är vidrigt med de som inte kan hålla sig till fred och ändå påstår sig ha en fredens religion.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Nej naturligtvis lider alltid de civila i väpnade konflikter. Men hur mycket man än hatar islam (jag är inte palestinsk anhängare på något som helst vis) så är det ändå hjärtskärande att se barn söndersprängda och skadade. De har inte valt att födas in i en islamistisk skithåla. Man kan hata både israeler och palestinier, judar och muslimer och för all del....kristna också. Men blöder inte hjärtat lite när man ser barn lida oavsett sida så är man nog inte så jävla fantastisk människa själv heller. Man bör gnälla (och gråta lite ) på civila offer på alla sidor.

Hamas brutala mördande av över 1,200, mestadels civila, för en vecka sedan motsvarar runt 10.000 i Frankrike och 40,000 i USA. Ta in de siffrorna. Och vad är demonstrationerna mot Hamas i Sverige och annorstädes?
Citera
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej de klarar de förmodligen inte.

Vi ser att Kina har tokrustat sin anfallsförmåga. De övar anfall mot Taiwan mycket ofta. Kina har samlat på sig enorma mängder livsmedel i lager.

Kinas grannländer som Japan och Filippinerna har förstått vad som är i görningen. Japan har chockhöjt sina försvarsanslag. Filippinerna som kastade ut amerikanerna på 90-talet har nu inom kort låtit USA bygga 9 baser i landet.

Jag gissar om USA hamnar i ett stort krig med Iran, Syrien, Hizbollah, kanske Irak så kommer Kina att slå till mot Taiwan.

Kinas livsmedelsförråd är en varningsklocka. Då åker vi snart mot en större konflikt.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Varför gjorde ett dåd att de många värre och vidrigare som Israel begått plörsligt blev irrelevanta? Låter som du är en extrem hatisk kalottsnubbe som älskar mördare?

Det är väldigt väldigt få som älskar de mördande Hamas. Jag hör inte till dem.
Citera
2023-10-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Skrev inte du att USA skulle attackera Iran? Ska de använda sig enbart av flygvapen och missiler kommer de förmodligen inte att få bort regimen. Vad är då syftet för USA? Att bränna av sina lager av bomber och missiler så att de är i det närmaste obeväpnade när Kina slår mot Taiwan?

Usa kommer inte göra ett skit när Kinas fastland intar sin egen ö. Usa har ju påstått att man respekterar internationellt erkända landsgränser,
Citera
Medlem
Att detta skulle vara upprinnelsen till WW3 tror jag inte ett dugg på, det sa man om Ukraina också, och Syrien etc.

Det är nästan som att domedagsprofeterna på Flashback VILL att det ska hända, så att de kan vara först att säga ”Vad var det jag sa!”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
60% av Gazas befolkning 2006 var under 16 år eller ej röstberättigade. Valdeltagande var ca 75%. Hamas fick runt häften av rösterna, dvs 15% av befolkningen.

Många av dessa var missnöjesröster pga av korruption i egna regeringen samt på att dom var ledsna på Israels efter tillbakadragandet fortsatte att upprätthålla direkt kontroll över Gazas luft- och maritima utrymme, sex av Gazas sju landövergångar, upprättehöll en no-go buffertzon inom territoriet, kontrollerade det palestinska befolkningsregistret och att Gaza är fortfarande var av Israel för sitt vatten, elektricitet, telekommunikation och andra verktyg som Israel utnyttjade för att terrorisera Palestinierna.

FN, internationella människorättsorganisationer och många juridiska forskare anser att Gazaremsan fortfarande var, och är, under militär ockupation av Israel.

Dessutom visade opinionsundersökningar under valet att även om dom röstade på Hamas, många av anledningarna ovan, så stödde dom inte Hamas politiska inställning till Israel och var för en två-statslösning. Sen är fortfarande ca 60% av Palestinas befolkning under 16 år - dom flesta var inte födda när Hamas valdes.

Saker och ting är inte alltid så svartvitt.

Så då är frågan, vad har befolkningen gjort sedan dess? Inte ett skit skulle jag säga.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
E det verkligen säkert. Kan tänka mej flera intressenter
Troligen finns Ryssland med men tveksamt vad de klarar av med sitt krig mot Ukraina. Inte gått speciellt bra.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Och jag har inte nämnt deras relationer utan jag syftade på krigföringen.

Du frågade hur USA skulle kunna kriga med enbart flyg och så? Ja, kolla på Libyen och Syrien.

Ok tack för att du klargjorde. Jag är lite trött nu så missförstånd uppstår lägg.

Visst kan de ägna sig åt sådan krigsföring, vi kan även lägga till luftkriget mot Jugoslavien 1999 som ett sådant exempel. Frågan är hur pass starkt Irans luftförsvar är, om de har tillräcklig mängd och kvalitet. Om Iran har det kan det bli kännbara förluster för USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in