2023-10-14, 20:11
Medlem
smokeonthewaters avatar
Får M*y polisbeskydd nu när den ena av mördarna är frisläppt? Vad säger att Ma*ja inte fortsätter på deras lista för att visa sin lojalitet med JJ?
Citera
2023-10-14, 20:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Din slutsats om att avvärjningsskador saknas på de inblandade medför en rimlig slutsats att det har varit två mot en, är inte den enda rimliga förklaringen.

Men kära nån, har du ens läst inlägget du bemöter? Du t o m fetstilar när jag skriver:
"Som helhet är det ur ett rent skadebildperspektiv avseende de närmast inblandade en fullt rimlig slutsats att dra att det sannolikt var två mot en i badrummet. Inget måste, jag jobbar inte med absoluta värden. Men sannolikt."
Så borde väl t o m du förstå att jag inte på något vis gjort gällande eller ens antytt att det är enda rimliga förklaringen?

Jag förstår verkligen inte hur jag skulle ha kunnat gjort det tydligare än vad jag gjorde?
Citera
2023-10-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men kära nån, har du ens läst inlägget du bemöter? Du t o m fetstilar när jag skriver:
"Som helhet är det ur ett rent skadebildperspektiv avseende de närmast inblandade en fullt rimlig slutsats att dra att det sannolikt var två mot en i badrummet. Inget måste, jag jobbar inte med absoluta värden. Men sannolikt."
Så borde väl t o m du förstå att jag inte på något vis gjort gällande eller ens antytt att det är enda rimliga förklaringen?

Jag förstår verkligen inte hur jag skulle ha kunnat gjort det tydligare än vad jag gjorde?
"Schampo-Pekpinne-killen" har regler för andra men inte sig själv. Möjlig narcissism.. kan vara i förnekelse stadie. NN önskar sig vara yngre än han egentligen är... varför vet man inte riktigt ännu utöver att man vet att han gillar smågodis. (Om han minns godis-förhöret Stefan Davidsson hade med sin dotter)
Citera
2023-10-14, 20:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fån RMV:

"Kan man vara både narcissist och psykopat?
Psykopaten – så känner du igen hen - Rättsmedicinalverket
– Man kan säga att psykopati och narcissism är två olika men överlappande begrepp. Har man mycket psykopatiska drag så finns en hel del narcissism med i det. Men däremot behöver en person med narcissism inte vara psykopat eller ha andra psykopatiska drag.30 jan. 2023
"

https://www.rmv.se/aktuellt/psykopaten-sa-kanner-du-igen-hen/

Vad jag hittat på nätet så är det mycket som överlappar, men även skiljer dom åt.

Psykopati är en personlighetsdrag och den diagnosticeras inte som sjukdom och finns därmed inte med i DSM IV, medan narcissism är en personlighetsstörning och klassas som en psykiatrisk diagnos.
Tack för Googlesvar. Psykopati skattas via pcl-r.

Det skiljer dom åt, även om vissa drag överlappar.
Annars vore det inte två skilda begrepp.

Det finns således inte nåt "och" eller slash - även om det i psykopatibegreppet ingår narcissistiska drag (av olika grad från person till person) .

Ang NPD (narcissistisk p-störning el syndrom) är narcissism däremot centralt.
För en NPD är andras uppmärksamhet och beundran deras livsluft och de har ett egentligt dåligt självförtroende.
Det finns inte hos en psykopat, de har en annan drivkraft.
Citera
2023-10-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Får M*y polisbeskydd nu när den ena av mördarna är frisläppt? Vad säger att Ma*ja inte fortsätter på deras lista för att visa sin lojalitet med JJ?

Det finns säkert driftiga ungdomar i Vetlanda som kommer att hjälpa Maja ut i naturen med ett tamp, det verkar som samhället går åt det hållet nu när inte rättsväsendet lyckas skydda dess laglydiga medborgare mot förövare.

Vetlandaborna har lärt sig att man bara behöver säga att man sover 😴

Tråkig utveckling och hoppas att det inte går så långt.
Citera
2023-10-14, 20:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Den enda rimliga förklaringen jag själv ser (förutom att M höll fast henne) till avsaknaden av skador på J, är att strypgreppet faktiskt var kortvarigt. Och det kanske är så HR resonerat och det är anledningen till att M släpptes.

Nja, i ett scenario där Johanna agerar ensam är det väl möjligt att hon t ex överraskar Tove bakifrån och dänger ner henne i golvet så hon slår i bakhuvudet? OM Johanna mot all förmodan skulle vara ensam gärningsman så känns ett regelrätt överfall som det mest sannolika scenariot. I min bedömning betydligt mer sannolikt än att Tove skulle dö av en 10 sekunder lång strypning, som enligt Johanna dessutom bara innehöll någon betydande kraft under hälften av den tiden.
Citera
2023-10-14, 20:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du vet inte mer än oss andra vad som är sant
Tycker du då inte att Maja ska sluta ljuga om att hon sov

Det här är så typiskt Anedin. Först skall andra tryckas ner i skorna. Sedan gör Anedin själv det hen nyss sagt att andra minsann inte får göra. Större hycklare och lögnare finns inte på forumet.

Hovrätten släppte Maja direkt efter huvudförhandlingen. Hon kommer med största säkerhet inte att dömas till något brott för Toves död. Det mesta tyder på att hon berättar sanningen när hon säger att hon sov. Ingen här vet något annat och ingen här som inte ljuger kan påstå att hen vet att hon inte sov och ljuger om det.
Citera
2023-10-14, 20:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Domen mot Maja i TR förvånade de flesta jurister som uttalade sig i media.

TR dom mot Maja bygde på bland annat på en troligen felaktig tidsangivelse från grannen. P4 gjorde efter det en granskning.

https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop

Domaren blir sedan intervjuad i studio ett P1 angående de nya uppgifterna. Här talar han om att de försökte 'få ihop' det.

https://sverigesradio.se/artikel/radmannens-svar-om-tidslinjen-inte-orimligt-kort-tid

[Så har uttalade sig Alhem i förrgår.

Sven-Erik Alhem, ordförande för Brottsofferjouren och tidigare överåklagare, säger att Göta hovrätts beslut att släppa 19-åringen men behålla 20-åringen som häktad inte kommer som en överraskning.
– Det har dallrat i luften under hela processen, säger han och tillägger att [b]tingsrättsbevisen mot 19-åringen var svaga.
Alhem tror att 20-åringen kommer att dömas för mord och troligtvis få livstidsstraff, även om man väger in att den anklagade är ung och sedan tidigare ostraffad.

Det kan tilläggas att redan före förhandlingarna i TR så trodde Alhem att Maja skulle bli frikänd för mord. Nu har domen inte kommit men med all sannolikhet blir hon det.

Trevligt att se att förre överåklagaren delar min uppfattning om att Johanna kan dömas för mord och få livstidsstraff, trots de "tvivel" som Cleas klan av rättsläkare försökt så. Jag tror bestämt att han är den första, och ende, juridikexpert som i massmedia gett uttryck för den åsikten. Då är jag i alla fall inte längre helt ensam om den, och det som jag skrev i ett tidigare inlägg om att jag, i ljuset av vad alla juridikexperter säger i media, borde ha fel om den saken, är klart mindre "uppenbart" nu
Citera
2023-10-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nja, i ett scenario där Johanna agerar ensam är det väl möjligt att hon t ex överraskar Tove bakifrån och dänger ner henne i golvet så hon slår i bakhuvudet? OM Johanna mot all förmodan skulle vara ensam gärningsman så känns ett regelrätt överfall som det mest sannolika scenariot. I min bedömning betydligt mer sannolikt än att Tove skulle dö av en 10 sekunder lång strypning, som enligt Johanna dessutom bara innehöll någon betydande kraft under hälften av den tiden.

Nä jag tror verkligen inte på J s 10 sek grepp. Dom diskreta blödningarna i bakhuvudet tror jag inte gav upphov till någon medvetslöshet. Och det är det som normalt krävs för att ett strypoffer inte ska göra motstånd. Mottrycksskadorna och dom 5-10 sparkljuden pekar på ett utdraget förlopp på flera minuter. Precis som ett normalt strypmord brukar vara. Det som avviker är att J inte har några motvärnsskador och jag är nyfiken på hur rätten kommer resonera kring detta.
Citera
2023-10-14, 20:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hur mycket har du förtalat JJ då? Det kanske var en 10 sekundets olyckshändelse? Det vet du inte. Men det är OK när det gäller en judinna? Hycklare.

Nej, det finns inget som tyder på att det var en tio sekunders olycka. Om jag minns rätt är det bara en rättsmedicinare som hävdar det, och han får inte medhåll på den punkten. Det rättsmedicinska rådet menar att det är svårt att avgöra hur långvarigt stryptaget varit.

Får gå tillbaka för att vara exakt i vad de nu sagt, men efter tio sekunders stryptag menar iaf både Berge och den kvinnliga rättsmedcicnaren som åklagaren hade som sitt vittne att man överlever om man släpper taget.

Och vad gäller rasism vet du inget om vad jag har för hållning, så dina förolämpningar faller platt där.
Citera
2023-10-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
"Schampo-Pekpinne-killen" har regler för andra men inte sig själv. Möjlig narcissism.. kan vara i förnekelse stadie. NN önskar sig vara yngre än han egentligen är... varför vet man inte riktigt ännu utöver att man vet att han gillar smågodis. (Om han minns godis-förhöret Stefan Davidsson hade med sin dotter)
En stilla undran nu har MH blivit frikänd från mordet på Tove
då borde hon kunna peka ut var dom dumpade hennes telefon, hon är ju oskyldig, så hon har inget att frukta!!!
hela rättegången kom att handla om mobilens registreringar, tänk om MH hjälpte till UTAN att ta med sig mobilen!! en stilla undran bara
Citera
2023-10-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men har inte Greven tagit uppgifter fr nån journal eller vart kan de uppgifterna komma ifrån?
Jag vet att ADD ibland beskrivs som en undergrupp till ADHD

Men det är ganska stor skillnad på beteende i de två diagnoserna

Jag tror ADD togs bort för inte så länge sedan och att allt numer kallas ADHD. Alltså som diagnos. Sen kanske det fortfarande används för att beskriva olika variationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in