Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Fd överåklagaren och förbundsordförande för brottsofferjuren Sven-Erik Alhem har uttalat sig till Sveriges Radio och menar att de hatiska kommentarerna mot 19 åringen ( Maja) på nätet är 'förfärliga'. Han påpekar att det är lagligt att vara upprörd men att det ändå är fel att ta stark ställning emot någon som blivit frikänd eller släppt ur häktet. Det är ingen privat justice som dömer säger han. Själv tänker jag att det är skillnad på att hata och komma med konstruktiv kritik mot ett domslut tex. Den i mitt tycke undermåliga domen i TR lurade nog en del. Men jurister som uttalat sig har hela tiden påpekat att den domen är 'svajig' och byggde på svag bevisning.
Ja, jag lyssnade på inslaget.
Och ja, så klarsynt av dig (fast jag ju vet exakt samma som du, haha), att naturligtvis påverkar TR domslut en hel del.
Personligen har jag lite vårt att förstå att det finns vissa som hävdar att et var en robust indiciekedja som åklagaren la fram.
Själv kunde jag inte se så särskilt mycket.
I fallet Lena mordet, blev TR dom friande. Exakt varenda indicie sågades till fotknölarna. Till och med en stor blodfläck ( Lenas blod) på tvättmaskinens handtag och på insidan av Stefans plösar på de skor som han bevisligen hade fhaft på sig bara några timmar innan mordet (bilder). Skor som sedan hittades på svärföräldrarnas sommarställe (typ gömt undan dom).
Inte heller bedömdes inlogg på Lenas One- Gmail-konto vid 05:23 på morgonen samma natt som mordet skedde ha något värde, trots att Stefan (tror var I TR) erkände sig veta ett antal av Lena lösen.
I HR dömdes han i princip på samma bevisning, dock viss förstärkning.
Svårt att förstå hur alla dessa bevis/indicer kunde sågas så totalt i TR. Så olika kan instanser döma.
Domen i detta fall är absolut svajig och hur man från start ens börjar med att anse att grannens tidsangivelse 02:40 har större värde än åklagarens, utan att ens motivera varför man förkastar åklagarens, det är för mig en gåta. En tidsuppgift som ine finns stödbevisning för under rättegången, liksom att man beslutar att det som grannen beskriver som slag, tramp osv är sparkar från en helt medveten Tove, trots att det inte finns belägg för det. Man ansåg att avskanden av DNA under Toves naglar samt avsaknad av skador på de misstänka var beviset, trots att rättsläkaren nämnt vid flera tillfällen att överssakningfaktor och att offret på något sätt blivit inkapaciterat, kunde dessa skador saknas även om förrvare var jämbördig fysiskt sett. Osv, osv.
MYcket svag bevisning.
Det som man kan ha invändning och frågor till är väl var Toves kropp kan ha funnits när Maja säger att hon går på toa.
Och det kommer vi aldrig få svar på, eftersom åklagaren inte bedömde att Majas svar på den frågan inte behövde kollas upp.
Vi får väl se hur rätten bedömer den delen av frågan.
Men som jag ser det, kan Johann mycket väl ha drgit undan kroppen någonstans. Hunden har ju inte markerat nånsatans i lgh, inte ens i hallaen.
Inte heller en riktig markering i badrummet, bara ett ökat visat intresse (har jag nu lärt mig att det är skillnad på).
Detta betyder ju att kroppen visst kan ha legat på annat ställe, utan att det kan bevisas motsatsen. Det dammiga protkollet tycker jag är i stort sett värdelöst, då det inte skrevs i samband med kollen. Det betyder inte att jag inte tror på polisen, men det kan finnas flekällor i minnet och hur man kollade.
Ja, ett svajigt domslut kan ha överygat andra om att HR nu har fel, trots att HR har fler juridiska domare och därmed borde vara säkrare. Fel har rättats till (grannens tidsuppgift t ex) och annat har förtydligats (kanske).
Haha, jag flöt iväg lite i mina tankar här...