2023-10-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Varför råder det akut brist på liksäckar om inte ryzzarna lider STORA förluster?

Det är ingen idé att diskutera med Vatniks eftersom de har en helt annan verklighet, helt annan statistik. Det går inte att mötas.

Bättre att ignorera dem, så kan vi som håller oss till vår sanning (vilket alla egentligen vet är den korrekta) diskutera inbördes istället.

Det som händer, händer ändå, så inget att vinna på att tjafsa med Vatniksen.
Citera
2023-10-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror du? Varför? Ukraina vill inte utplåna Ryssland. De vill bara att Ryssland ska åka hem till sig igen, betala för vad de har förstört och lämna ut krigsförbrytare.
Ryssland har väl kört allting i botten, främst ekonomin.
Citera
2023-10-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Så roligt att läsa trollen från båda sidor grina här. Låt oss se lite till verkligheten.

Ryssarnas förluster som nämns här är mycket konservativt beräknade. I verkligheten är de betydligt större.

Kommer detta att stoppa dem som hävdas här? Nej. I extremfall kan ryssland rent teoritiskt offra nästan sex miljoner man i detta krig om den politiska viljan finns. Så här långt håller viljan, ryssen är van att få lida. Med en sådan beslutsamhet kommer Ukraina att malas ner på ett par års sikt.

Avdeevka kommer att falla innan ryska valet våren 2024. Förlusterna är irrellevanta eftersom det är ett politiskt, inte ett militärt beslut att ta staden. När det är klar kommer förlusterna ligga på Bakhmut nivå. Om någon tror att det kommer påverka den ryska viljan att förtsätta har de fel.

Detta kommer att hålla på i många långa år och sluta med Ukraina som en failed rump state och ett rysslad som förr alltid förlorat sin chans att åter bli en militär spelare på internationell nivå i annat än att hota med kärnvapen.

Om inte ledningen kuppas bort i endera landet naturligtvis. Då finns chans för förhandlingar.

Att ha många människor är en sak. De måste ha vapen och materiel också. Ryssland har ingen som helst chans att ens vara i närheten av att ersätta tanks, APC:er och artillerisystem.

10.000 pers med Kalashnikov utan artilleriunderstöd eller tanks kommer inte vinna över 1000 välbeväpnade soldater, med Leopard 2, Bradleys, CV-90 och drönare och artilleri.

Antalet döda ryssar kommer bli 1000-tals om dagen om inte Ryssland lämnar Ukraina.
Citera
2023-10-14, 10:51
Medlem
Dags att Sverige skickar fler CV-90 till Ukraina.

Sverige har 500, och har skickat 50. Bara att skicka 100 till.

Hela Europas försvar är byggt för att stoppa Ryssland. Då är det det som materialet ska användas till.

Om Sverige blir militärt svagare ett tag, vad spelar det för roll när Ryssland blir krossat samtidigt? Vem ska anfalla Sverige då? Norge?

Bara flyget som Sverige behöver vara försiktiga med, då Rysslands flygvapen är relativt fungerande fortfarande. Annars är det bara att langa fram fler CV-90, och lägga en order på 500 till hos Hägglunds.
Citera
2023-10-14, 11:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800

Då tänker du art ’ingenting blir kvar’?

Jag tror - sett till din posthistorik - att du försöker dig på något slags ironi. Sluta med det, den faller platt
Citera
2023-10-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Hela Europas försvar är byggt för att stoppa Ryssland. Då är det det som materialet ska användas till.

Visst är det så. Ukraina har utvecklats till fronten för ett krig om Europas framtid. Dags att ta av handskarna och börja skicka grejer på riktigt.
Citera
2023-10-14, 11:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Dags att Sverige skickar fler CV-90 till Ukraina.

Sverige har 500, och har skickat 50. Bara att skicka 100 till.

Om Sverige blir militärt svagare ett tag, vad spelar det för roll när Ryssland blir krossat samtidigt? Vem ska anfalla Sverige då? Norge?

Bara flyget som Sverige behöver vara försiktiga med, då Rysslands flygvapen är relativt fungerande fortfarande. Annars är det bara att langa fram fler CV-90, och lägga en order på 500 till hos Hägglunds.

Även om Norge hade varit intresserade så är ju de också (marginellt) försvagade av att ha bistått Ukraina med vapen.

Vilket land i vår närhet har vägrat ge? Där har vi hotet. Schweiz?
Citera
2023-10-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nordkorea kan ha haft resurser att lagra skrotet under kontrollerade former. In låtit det rosta som ryssarna.

Njae, jag känner mig inte övertygad. Ser framför mig ett till hälften vattenfyllt gruvhål vaktat av utmärglade stackare med inälvsparasiter och långt gången skörbjugg. Nordkorea imponerar väl rätt sällan i allmänhet?
Citera
2023-10-14, 11:20
Medlem
Citat:

Ja dom hade en pinsam ekonomi i förhållande till landets storlek innan och jag tror inte den blivit väldigt mycket bättre på senaste tiden. Vad tror du? Har du investerat i rubel?
Citera
2023-10-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Då tänker du art ’ingenting blir kvar’?

Jag tror - sett till din posthistorik - att du försöker dig på något slags ironi. Sluta med det, den faller platt
Nja det är väl sanktionerna som skjutit sank på Rysslands ekonomi.

Det är helt ok för dig att tolka fritt det jag skriver, men visst menar jag det jag skriver.
Citera
2023-10-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ja dom hade en pinsam ekonomi i förhållande till landets storlek innan och jag tror inte den blivit väldigt mycket bättre på senaste tiden. Vad tror du? Har du investerat i rubel?
Nej bara kryptovalutor.
Citera
2023-10-14, 11:26
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Ekonomin är den lilla biten . De har slagit sönder sin tillverkningsindustri och infrastrukturen runt den . Vilket gör det praktiken omöjligt att få igång ekonomin . De har utöver detta sabbat möjligheterna för utländska investeringar ( såväl kunskapsmässigt som ekonomiskt ) I minst 10-20 år framåt . Ryssland har liksom visat hela världen och varenda företag att ett avtal och en långsiktig investering i Ryssland är meningslös .

Dock ska vi vara tacksamma för detta då det tvingat fram ett snabbare teknikskifte samt en frigörelse från fossila bränslen som energislag ( Exempelvis har kärnkraft blivit rumsrent igen och vätgas och en hel massa annat som inte tidigare bedömdes som kommersiellt gångbart har kommit igång ) inte för att förglömma att Ryssland drar sitt strå till stacken för att minska befolkningsökningen ( givetvis kommer inavlen öka kraftig i Ryssland igen / vilket den redan gjorde efter ww2 )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in