Citat:
Ursprungligen postat av
Laa-Laa
Jag hade nog inte valt ordet "präktig" för någon som engagerar sig i ett studieförbund för hip hop-intresserade ungdomar. Jag tror inte heller något gäng rekryterar individer av anledningen du ger där.
Om han var uttalat för att vilja förhindra att ungdomar ger sig in i kriminalitet, dvs att han uttryckte sig så om sitt engagemang så såg nog kriminella honom som "präktig".
Min personliga uppfattning är att det typiskt sett är bra att engagera sig i samhällsnyttiga saker och ändamål. Men det kan väcka andra tankar och känslor hos dem som någon jobbar mot (alltså inte mot som mot ett specifikt mål utan de som sysslar med något man vill motverka) och det kan vara bra att vara uppmärksam på det.
Fast det kanske inte alltid är en lätt balansgång att ha rätt svar om man ska berätta eller hålla tyst om något för sina närmaste. En tonåring som börjar få underliga vänner som vill ha hjälp med märkliga saker kanske har nytta av att veta att morbror/farbror är känd kriminell och kan vara på sin vakt bättre. Men risken är också att tonåringen får hybris åt ena eller andra hållet.